Dacă îți plac prăjiturile, torturile și plăcintele – articolul acesta e pentru tine.

Cred c-ai auzit: unele preferințe cum ar fi dulciurile le deprindem încă din copilărie.

Dacă te-ai prins la ideea că în ultima vreme nu poți fără dulce, ia-ți o pauză de respiro și analizează la rece – să fi apărut asta acum sau totuși e din timpuri mai vechi?! Încă de pe vremea când mama sau tata îți cumpărau un desert pentru c-ai învățat bine la școală sau ai făcut ceva măreț?

Un studiu realizat de L.L.Birch, cercetător în domeniul nutriției, vine să ne confirme puterea acestui experiment: răsplata cu dulciuri. Copiilor li s-au oferit dulciuri drept răsplată atunci când spălau tabla, rezolvau probleme la matematică sau învățau poezii lungi pe de rost. S-a observat că „valoarea” acestor dulciuri a crescut pentru copii. Alimentele erau și delicioase, dar cel mai mult erau privite ca o răsplată.

Dacă sunteți părinți, aveți grijă!

Nu putem să ne mituim copiii cu prăjituri, ca să facă ordine prin casă sau să fie primii la olimpiadă. Copiilor le vor place prăjiturile, iar tot ce vor face e vor dori să le câștige dezvoltând o poftă constantă. În maturitate, se vor manifesta kilogramele în plus, dependențele de zahăr sau alte boli metabolice chiar.

Dacă aveți pofte copleșitoare de prăjituri, torturi sau plăcinte, amintiți-vă experiențele din copilărie când poate ați fost recompensat cu ele (anume cu acest tip de aliment, de ex: tortul Napoleon sau prăjitura Coșuleț. Ați preferat-o, o căutați și acum!).

În cele cinci lucruri de mai jos s-ar putea să vă regăsiți:

  1. Când tata venea să mă ia de la grădiniță, treceam pe la cofetărie.
  2. Asociez mirosul de prăjituri care se coc cu sentimente de iubire și plăcere.
  3. Oaspeții mei veneau cu multe dulciuri, iar dacă nu – eram dezamăgit (ă).
  4. Asociez zilele de naștere, sărbătorile de iarnă și alte ocazii speciale cu tortul.
  5. Momentul acela când o ciocolată adusă de oricine mă făcea să mă simt mai motivat(ă) să ascult/lucrez/ofer.

Ce e de făcut?

E o muncă dezvățatul de dulciuri. Câteva etape pe care le putem urma:

  1. Ai grijă să nu te copleșească negativul!

Nu vorbi urât nici despre corp și nici despre acțiunile pe care le-ai făcut. Nu permite nimănui să te denigreze, eticheteze, în special ce ține de greutatea corporală.

  1. Crește stima de sine!

Ține de copilărie și nu întotdeauna e ușor să-ți amintești ce a generat, dar a fost: lipsa de atenție, iubire, îmbățișare. Iubește-te pentru ceea ce ești la moment. Poți fi și altfel dacă vei dori cu adevărat și vei face pași concreți.

  1. Bucură-te de succes!

Îl avem fiecare, zilnic cu siguranță: pentru realizările minore sau grandioase. Elaborează modalități prin care să te simți bine de la ceea ce realizezi. E ca și cum ai vrea să legi o prietenie cu un om bun. Ce îi vei spune când va obține succes?

  1. Recompensează-te!

Numai nu cu mâncare. Cumpără-ți o carte sau un parfum, poate o haină nouă sau un bilet la teatru, mâncarea e hrană și punctum.

  1. Totul sau nimic!

Anulează imediat această regulă. Comportamentul obsesiv de a termina ceva cu orice preț nu face altceva decât să anuleze regulile inițiale. Și atunci nu e o prăjitură la mijloc, ci toată cutia.

Vreau să devorezi fericirea deplină, iar împlinirile să-ți dea sațietate!

Nu lăsa la anul. Începe cu aceste clipe!