Artistul plastic Iurie Matei nu are nevoie de multă prezentare. Cariera sa îşi continuă liniştită ascensiunea, iar lucrările semnate de el bucură mii de oameni nu doar din ţară, dar şi de peste hotare.

La 13 ani, în anul 1981, când am decis să devin pictor și am plecat din sat pentru a studia la școala de pictură pentru copii din orașul Leova, părinții mi-au zis: „Of, dragă copil! O să-ți fie tare greu. Nu credem că vei reuși.” În anul 1999, la expoziția personală de la Muzeul Național de Artă a Moldovei, mama mi-a zis: „Bravo! Sunt mândră de tine. Ai reușit.” Regret că tata nu a ajuns să-mi vadă tablourile. Murise în luna ocombrie a aceluiași an, 1981.

Anul 2017, pentru mine, a fost un an dedicat în mare parte scenografiei, dar am reușit să pictez și câteva tablouri pe care le-am prezentat alături de colegii mei pictori la expoziții internaționale: „Maeștri basarabeni” la ambasadele R. Moldova din Budapesta și Viena; „Culorile Bucovinei” la Institutul Cultural Român din Paris; „Pod de artă peste Prut” în Galeria „Alexandra’s” din București; „Pictori Rotarieni” la Grand Hotel Italia din Cluj-Napoca; Expoziția Taberei Internaționale de Pictură „Dan Platon”, ed. a XI-a la Galeria de Artă a municipiului Ploiești; „Retrospectiva timpului” la Galeria „Bronze Elit” și „Vis de iarnă” la Filarmonica Națională „Serghei Lunchevici” din Chișinău.

Mii de oameni au văzut spectacolele pentru care am semnat scenografia în 2017, exprimându-și admirația inclusiv pentru frumusețea decorurilor create de mine. Baletul „Cipollino” de Karen Khachaturian, operele „Macbeth” de Giuseppe Verdi și „Boema” de Giacomo Puccini la Teatrul Național de Operă și Balet „M.Bieșu”, spectacolele „Proștii” de Neil Simon, „Lovit în spate” (după piesa „Două săgeți”) de Alexandru Volodin, „Primadonele” de Ken Simon la Teatrul Dramatic Rus de Stat „A.P.Cehov”, „Steaua fără nume” de Mihail Sebastian la Teatrul Național „M.Eminescu” și „Pasăre-eu” de Ion Vatamanu la Teatrul Național „Satiricus I.L.Caragiale” au fost evenimente cultural-teatrale majore în viața culturală a Chișinăului.

Am creat scenografia și pentru opera „Carmen” de Georges Bizet în regia lui Andrea Battistini (Italia), dirijată de Friedrich Pfeiffer (Austria), operă prezentată în cadrul Festivalului Internațional „DescOperă” din rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi. Totodată, am semnat scenografia și pentru Concertul de Gală al Festivalului Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu”, ediția a XXV-a, Concertul de Gală „Eugen Doga, 80 de primăveri”, Gala de Revelion 2018 la Teatrul Național de Operă și Balet „M. Bieșu”, precum și pentru concertul „Eugen Doga 80” de la Teatrul de Vară din Chișinău.

Talentul, dragostea față de artă și oameni, tenacitatea și forța de muncă, punctualitatea și respectul față de spectatori sunt doar câteva dintre detaliile în lipsa cărora nu aş fi reuşit în activitatea mea.

Dacă nu aș fi fost conștient cât de rapid trece timpul și cât de scurtă este viața, cred că lucrurile ar fi luat o altă turnură.

dsc_0315page_205_fmt
Fişier

Şef al Departamentului arte plastice, şef al Secţiei scenografie de teatru şi film a AMTAP, prim-scenograf şi director tehnic al Teatrului Naţional de Operă şi Balet „Maria Bieşu”, pictor-şef al Teatrului Dramatic Rus de Stat „A. P. Cehov”

Data şi locul naşterii: 11 martie 1968, s. Cazangic, r-nul Leova

Studii: Colegiul Republican de Arte Plastice „Alexandru Plămădeală”, Chişinău, 1983-1987; Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice, Chişinău, 1989-1995

Distincţii: Maestru în artă (2010), Artist al poporului (2014)

 

 

 

 

 

 

 

Text: Iuliana Mămăligă

Foto: arhiva personală