Satisfacția este scopul primordial al oricărei vacanțe. Asaltați de tot felul de ispite gustative, e complicat să nu te trezești cu niște kilograme în plus la finele concediului. Pentru a evita acest lucru, nutriționista Victoria Ursu îți oferă câteva sfaturi despre alimentația echilibrată:

Unul dintre subiectele ce prezintă interes, în special pentru doamnele și domnișoarele ce au grijă de siluetă, este alimentația în vacanță. Femeile au o mare frică atunci când călătoresc sau se odihnesc în străinătate. Bărbații adesea se resemnează că ar putea să se îngrașe un pic, deși au toate motivele să n-o facă.

Alegerea meselor și poftele dau mari bătăi de cap: perioada călătoriei (uneori o zi sau două), mesele de la hotel (meniul AllInclusive în special), ispitele la orice colț de stradă de la mirosul croasanți până la dulciurile specifice țării vizitate. Mai este și bucuria vacanței, relaxarea, curiozitatea de a încerca gusturi noi, probabil abstinența care ne-a ținut în cure stricte de dragul modelării corpului pentru plajă. Toate ar putea genera o hrănire neechilibrată, respectiv, kilograme în plus.

19988999_875268182629023_2041534817_nCa să înțelegem cum „ne salvăm”, vom porni pe calea conștientizării. Răspundeți-vă sincer la două întrebări atunci când vă prindeți că ceea ce mâncați vă aduce insatisfacție sau frustrare ulterioară:

De ce mâncăm? (de foame, de bucurie, pentru plăcerea papilelor, satisfacem curiozități, de lipsă, de singurătate sau tristețe, de nemulțumire, de lipsă de ocupație, ne-am obișnuit etc.).

De ce avem nevoie cu adevărat? (de hrană, de multe surse de bucurii și plăceri, de a ne îmbogăți vocabularul  gusturilor, de noi, de cineva, de ocupație etc.).

Sunt PENTRU a ne hrăni și delecta corpul cu mâncare. Suntem oameni și avem nevoie să ne satisfacem instinctul de gurmand.

Sunt CONTRA folosirii mâncării pe post de dezmăț, pansament emoțional, element distorsionant al gusturilor. E vorba de neglijență și lipsa igienei mentale, ce generează lipsa de respect față de propriul corp prin abuz alimentar (consumul fără măsură și alegerea la întâmplare a alimentelor). E ca și cum am permite unor oaspeți murdari și răuvoitori să ne pășească pragul casei.

19964752_875268179295690_1208220448_nCum totuși să nu iei kilograme în plus în vacanță?

  • Să te pregătești de acasă cu mici gustări (fructe proaspete neperisabile (mere, pere, banane, caise), nuci sau semințe și niște fructe uscate, pentru trei-patru ore poți păstra niște iaurt de băut sau brânză de vaci 2-5% grăsime, bruschete cu niște legume și câteva felii de cașcaval etc. În avion mâncarea, de cele mai multe ori, e lipsită de nutrienți, de aceea în ziua călătoriei ai putea să-ți organizezi o zi de detox cu fructe sau legume ca să le poți lua ușor cu tine. Eu folosesc bananele.
  • Să alegi cu grijă ce pui în farfurie atunci când ești în fața unui asortiment divers de mâncare: combinația și cantitatea potrivită organismului tău.
  • Dulciurile și fructele se vor consuma în prima jumătate a zilei, dulciurile – peste o zi, deoarece creează o ușoară dependență. Încheie ziua cu o cină proteică: pește copt sau fructe de mare cu legume, o budincă din brânză, o omletă și crudități, un iaurt, dacă nu ți-e foame.19987577_875263092629532_344396589_n
  • Urmărește să nu fii tentat(ă) să mânânci mai mult pentru că ai neglijat mesele. Trei mese principale și una-două gustări te vor ține departe de compulsivitate.
  • Vacanța e un prilej bun pentru a slăbi. Totul e pentru tine și la picioarele tale: prezența unui meniu bogat, confortul deservirii, plăcerea de a face plimbări, de a descoperi, de a te scălda, de a alerga, de a înota, de a te bronza, a dormi, a comunica, a te bucura de vacanță.
  • Nu uita: cu mici excepții ale unor țări, în lume nu este criză de mâncare, putem face rost de ea oricând! Dacă nu vei reuși să guști din toate, mai sunt și alte destinații, iar în ceea ce privește vacanțele AllInclusive – plătim bani nu doar pentru hrană, ci și pentru a beneficia de serviciile hoteliere de calitate, pentru posibilitatea de a admira peisajele frumoase ale locului, de a ne scălda în apă curată și a călca pe nisip finuț.

19897782_875263175962857_1784746491_oȘi vorba ceea: suntem ceea e mâncăm în mod repetat.

 

foto: arhiva personală