Serghei Cebotari, desemnat „Omul Anului 2017” în management

Să fii lider în sectorul bancar presupune o foarte mare responsabilitate atât faţă de colectivul pe care-l conduci, cât şi faţă de societate. Iar dacă mai adăugăm aici şi contextul economic complicat al anului 2017, atunci povara se dublează cel puţin. Însă, pentru preşedintele Comitetului de Conducere al BC „Moldova Agroindbank” SA, Serghei Cebotari, „povară” nu este nicidecum cuvântul potrivit. Optimismul şi încrederea cu care vorbeşte despre instituţia pe care o conduce te fac să crezi că nici cea mai puternică furtună nu-i va putea zdruncina temelia. Bazându-se pe o echipă de invidiat, pe care o conduce cu înţelepciune, pe o strategie de management bine chibzuită, şi având o viziune clară de dezvoltare a băncii pe termen mediu şi lung, Serghei Cebotari are certitudinea că indiferent de evoluţii, MAIB va rămâne liderul incontestabil al sectorului bancar.

În 2017, MAIB nu doar şi-a menţinut, dar şi şi-a consolidat poziţia de lider al sectorului bancar. Care sunt secretele manageriale ce vă permit să menţineţi echilibrul necesar pentru atingerea unor rezultate excepţionale chiar şi într-un mediu nefavorabil?

Într-adevăr, banca pe care am onoarea s-o conduc, de-a lungul anilor, indiferent de situaţie, a înregistrat doar rezultate pozitive şi doar pe trend crescător. Dar rezultatele din anul acesta sunt fără precedent. Pe lângă faptul că ne-am consolidat cotele de piaţă la toţi indicatorii de bază, am înregistrat şi cel mai mare profit din toată istoria băncii. Toate acestea, în pofida mediului nu tocmai prietenos, ceea ce îmi permite să afirm că MAIB este şi va rămâne lider incontestabil pe plan naţional.

Întrebaţi de secrete manageriale. Nu le-aş spune „secrete”. Mai degrabă sunt valorile pe care le împărtăşeşte întreaga echipă de management: respect faţă de clienţi şi faţă de angajaţi, disciplină, transparenţă, integritate, verticalitate, onestitate. De asemenea, este strategia echilibrată, dar şi ambiţioasă de dezvoltare. La fel, foarte importante sunt înţelegerea de către toţi membrii echipei a rolului crucial pe care îl are banca în dezvoltarea economică a ţării, încrederea în viitorul MAIB, viziunea comună asupra dezvoltării sale şi dedicaţia totală pentru ceea ce facem. Iar mie, ca lider, îmi revine sarcina să simt pulsul întregii instituţii atât în context micro, cât şi macro şi să mă asigur că nu doar valorificăm la maximum oportunităţile existente, dar şi creăm un fundament pentru noi perspective de dezvoltare.

Cum a fost anul 2017 pentru MAIB?

Aş începe mai întâi cu sectorul bancar, pentru care, ţinând cont de criza din anii anteriori, 2017 a fost un an de stabilizare şi de redobândire a încrederii cetăţenilor. În acelaşi timp, a fost un an plin de provocări atât pentru MAIB, cât şi pentru celelalte bănci. În contextul supravegherii, primele trei bănci au fost supuse unor controale foarte riguroase. Reforma lansată în sector a atins apogeul în 2017 şi a început transformarea cu adevărat profundă a sistemului. Pot chiar să spun că s-a scris o nouă pagină în istoria sistemului bancar, dat fiind că noua lege privind activitatea bancară va deschide o altă etapă, a cărei importanţă mulţi încă nu o conştientizează.

Dar, după atâtea încercări, pentru noi orice provocare este o oportunitate. O bancă ce este locomotiva întregului sistem nu poate să-şi permită luxul să se relaxeze sau să cedeze presiunilor. De aceea, pe interior s-au depus eforturi enorme ca să ne consolidăm poziţiile de bancă inovatoare, onestă, atentă la necesităţile clienţilor şi capabilă să facă faţă oricăror situaţii de criză. Eforturile noastre au fost răsplătite prin încrederea clienţilor, pentru care MAIB continuă să fie cea mai sigură bancă, numărul deponenţilor şi volumul depozitelor fiind în creştere permanentă. Dacă vorbim de clienţi, atunci pot să spun că în pofida faptului că avem o piaţă mică, MAIB a majorat considerabil numărul acestora.

În paralel, am continuat procesul de transformare internă a băncii. Este un proces complex, care va da băncii o nouă identitate, aş zice. Mă refer la transformarea completă atât structurală, cât şi operaţională. La sfârşitul acestui proces, MAIB va fi o bancă modernă, care se va conforma tuturor standardelor europene, o bancă de care angajaţii, clienţii şi partenerii vor fi mândri.

Dar pentru dumneavoastră care este elementul de bază ce vă face să fiţi mândru de banca pe care o conduceţi?

Eu am spus întotdeauna că cel mai valoros activ al MAIB sunt angajaţii. Nimic din ce a reuşit să realizeze banca nu ar fi fost posibil fără experienţa, profesionalismul, devotamentul, eforturile, munca asiduă, de multe ori chiar şi peste program, ale angajaţilor băncii. Eu sunt mândru de faptul că cei peste 2000 de angajaţi ai băncii formează un nucleu puternic care funcţionează mai bine decât un ceas elveţian. Sunt mândru şi onorat să conduc acest colectiv.

Ce impact a avut activitatea MAIB asupra dezvoltării societăţii în 2017?

Vreau să cred că impactul este evident şi resimţit nu doar de clienţii noştri, dar şi de întreaga societate. MAIB acţionează atât ca un factor de dezvoltare economică, cât şi ca o instituţie cu un grad înalt de responsabilitate socială.

La general vorbind, pe segmentul economic, MAIB oferă siguranţa depozitelor, finanţare pentru dezvoltare şi o gamă variată de servicii pentru persoane fizice şi juridice. La toate capitolele, cifrele demonstrează clar că întâietatea ne aparţine. Cota de piaţă a MAIB la credite brutto depăşeşte 32 %, iar ponderea pe sistem a creditelor noi acordate de MAIB depăşeşte 34 %. Cota la depozite este de 29 %, inclusiv aproximativ 32 % depozitele persoanelor fizice.

În acelaşi timp, MAIB pune în capul mesei responsabilitatea socială, responsabilitatea faţă de comunitatea în care ne desfăşurăm activitatea. Ne implicăm sincer în proiecte care au un impact pozitiv asupra anumitor probleme sociale. Noi credem că lucrurile trebuie şi pot fi schimbate în bine acasă şi, prin propriul exemplu, ne dorim să-i mobilizăm şi pe alţii să contribuie la atingerea acestui scop. Şi în 2017 am susţinut un şir de proiecte naţionale educaţionale, culturale, sportive. Chiar am lansat propriul proiect ce ţine de educaţia financiară a tinerilor – „MAIB Studio Avanti”, unde tinerii pot afla orice informaţie financiar-bancară în mod absolut gratuit.

Ce previziuni aveţi pentru anul 2018?

Am motive să cred că vom asista la o înviorare, mult aşteptată de altfel, în sectorul real. Previziunile de creştere economică pentru 2018 inspiră optimism: Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Ministerul Economiei au anunţat o creştere estimată de 3,5 %, iar Fondul Monetar Internaţional şi Banca Mondială sunt şi mai optimiste, estimând o creştere de până la 3,7 %. Acest fapt va avea un impact benefic asupra sectorului bancar. Dar aceasta nu înseamnă că perioada provocărilor ţine de trecut. Din contra. Doar că, de această dată, provocările vor veni din implementarea rezultatelor reformei din sector. Mă refer la noua lege privind activitatea bancară, care prevede noi standarde de reglementare, şi la implementarea prevederilor Acordului Basel III, cu cerinţe de capital mai dure şi cu o abordare a riscurilor mult mai profundă. Totodată, concurenţa din sectorul bancar va fi de o calitate mai înaltă, ţinând cont de noii jucători de talie internaţională care intră pe piaţă. Cu toate acestea, şi în 2018, MAIB va fi liderul incontestabil al sistemului bancar, un pilon temeinic al economiei ţării noastre, o bancă demnă de încrederea clienţilor şi a partenerilor săi, şi care, indiferent de situaţie, întotdeauna va da tonul în sector!

vip-poza-final-2page_3_fmt

Fişier

Preşedintele Comitetului de Conducere
al BC „Moldova Agroindbank” S.A., preşedintele Consiliului „MAIB-Leasing” SA,

Data şi locul naşterii: 4 august 1964, s. Racovăţ, r-nul Soroca

Studii: economice superioare, MBA

Disctincţii: Ordinul „Gloria Muncii”, „Ordinul Republicii”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Text: Doina Popa

Foto: arhiva băncii

 

Abonează-te la articolele

Vip Magazin