Acest articol vine ca un rezumat al participării mele în cadrul Conferinței anuale a dieteticenilor cu participare internațională, desfășurată în România, UMF Târgu Mureș pe perioada 1-2 noiembrie 2017, subiectul fiind unul major pentru orice societate: „Obezitatea la copii – actualități, implicații și perspectiva de prevenție și tratament”.

Cifrele spun totul. Obezitatea reprezintă una dintre cele mai mari probleme de sănătate publică. În America, de obezitate suferă fiecare al doilea copil, iar în Europa – 1 din 3 copii cu vârsta între 6 și 9 ani este supraponderal sau obez, ceea ce ar însemna că 60% dintre aceștia vor deveni adulți supraponderali sau obezi. Ultimile date declarate de Ministerul Sănătății al R.Moldova enunță că fiecare al 3-lea copil este supraponderal sau obez.

Și totuși de ce ar prezenta  acest fenomen importanță majoră?

Pentru că ei ne sunt viitorul, iar sănătatea copiilor este cel mai valoros indicator ce poate defini o țară. Obezitatea infantilă se asociază cu factori de risc cardio-vascular, diabet zaharat tip 2, probleme ortopedice, tulburări psihice, rezultate școlare sub medie și unul din aspectele neglijate de părinți: nivelul scăzut de lipsă de sine.

Până la vârsta de 3 ani, copiii mănâncă atât cât le este necesar. În această ordine de idei, renumita frază ”mănâncă totul din farfurie” ar putea fi crucială. Nu-i lăsați să devină pufoși, nu e sănătate asta!

Cât de mult le punem în farfurie? Ce relație le formăm cu mâncarea? Ce exemplu suntem pentru ei?

Răspunsurile la aceste 3 întrebări ar trebui să ne determine să conștientizăm că prevenția obezității începe cu educația timpurie.

7 lucruri de care un părinte ar trebui să țină cont:

  1. Atenție la actul hrănirii

Unde ne sunt gândurile acolo și digestia, iar deprinderea de a mânca conștient se formează la masă. Altfel spus, vom servi mesele în familie (sau cel puțin câte 2 persoane), în ambianțe plăcute și liniștite, mestecând lejer, lăsându-ne de televizor, tabletă, discuții telefonice și alte ocupații ce necesită implicare mentală, altele decât procesul de masticație.

  1. Gătiți cu copiii

Este un timp plăcut și util petrecut împreună. Copiii sunt aventurieri în bucătărie, să-i lăsăm să experimenteze chiar dacă pentru început vor încâlci puțin lucrurile. Încurajați, vor deveni din ce în ce mai buni, pe viitor optând pentru mâncarea gătită acasă. Ei nu vor alege gustul neautentic al fastfood-ului sau ingredientele ”ieftine” din comerț.

  1. Formăm deprinderi sănătoase

Vom da importanță meselor principale, se vor evita abundența gustărilor, legumele și fructele se vor consuma tot cu coajă, frigiderul se va umple cu produse nutritive, se va mânca doar de foame fără a face companie altora, se va deprinde un orar stabil al meselor, nu se va grăbi sau descuraja copilul la masă. Alimentele topite, ce se înghit ușor nu se recomandă: untul, gogoșii moi, cremele sau iaurturile îndulcite, magiunul sau înghețata etc.

  1. Reducerea orelor sedentare

Un copil zilnic este încurajat să facă mișcare timp de 30 min, suplimentar la aceasta se va practica de 2-3 ori în săptămână antrenamente cardio cum ar fi: înnotul, dansurile, tenisul, fotbalul sau chiar alergatul prin curte.

  1. Somnul odihnitor

Copiii vor dormi 11-12 ore, inclusiv pentru a-și recupera energia. Dacă va fi obosit, copilul va fi flămând și-atunci pofta de dulce, produse grase și/sau calorice va fi pronunțată.

  1. Nu le interzicem!

Totodată le explicăm și argumentăm de ce nu ar fi bine să consumăm x sau y produs. Înainte de aceasta,  înarmați-vă cu informații exacte și clare (bine-ar fi să utilizați imaginile, videourile). Copiii ar înțelege mult mai bine de ce produsul este nesănătos dacă ați mai inventivi.

  1. Nu-i impunem și nu-i speriem!

Copiii nu vor mânca pentru fratele mai mic, bunica sau tata care a ieșit flămând din casă. Nu se încurajează nici folosirea dulciurilor sau alimentelor dorite, drept recompensă.

Nu-i speriați că se vor îmbolnăvi – va funcționa pe termen scurt, în perspectivă copilul ar putea să-și formeze o relație defectuoasă cu mâncarea.

Mâncarea e hrană și punct!

Tu părinte, înțelege că e greu de lucrat cu un copil. Pentru asta:

  • Informează-te și fii un exemplu bun de urmat
  • Ai grijă cum și cu ce îl încurajezi
  • Înarmează-te cu răbdare și nu ceda

Și nu uita: prevenția obezității începe cu educația, iar ceea ce semeni copilului tău – aceea vei culege mai târziu!