Redactorul Iuliana Mămăligă a devenit jurnalist de modă, cu acte în regulă

Activează în domeniul jurnalismului de circa opt ani. Cunoaște tot ce mișcă în industria modei, lucru pentru care recunoaște că acordă mult timp. Recent, Iuliana a absolvit un prestigios curs oferit de Universitatea Luigi Bocconi din Milano, Italia, unde a însușit dedesubturile industriei fashion.

Despre curs, dar și despre rădăcinile pasiunii Iulianei față de modă, află în interviul de mai jos.

De unde ai căpătat pasiunea pentru modă?

Mama mea a fost profesoară, mereu se îmbrăca elegant şi rafinat pentru a merge la ore. Dar ce spun eu despre ore? Chiar şi acum, când pleacă la cumpărat pâine, pune accent pe imaginea ei. Apoi, surorile mele mai mari au început să mă inspire în materie de branduri, nu pot să spun de vestimentaţie, pentru că avem gusturi foarte diferite. De la ele am început să învăţ denumiri de mărci, creatori de haine, bijuterii etc. Visam să port măcar o creaţie scumpă, să port şi eu nişte blugi veritabili (în simpaticii ani ’90, îţi imaginezi cât de „veritabili” erau blugii?). Apoi, în 2013 am fost angajata unui site de modă care tocmai se lansase pe piaţa media. Atunci a început povestea mea de fashionistă şi aici mă refer la: autoinstruire, documentare, conectarea cu tot ce înseamnă modă în Republica Moldova,  lecturări de reviste glossy, abonări la siteuri de profil, prezenţa la evenimente şi lansări de colecţii. Experienţa continuă şi acum, în cadrul revistei „VIP magazin”, unde de trei ani muncesc şi mă dezvolt cu mult drag.shooting-4

Care sunt sursele tale de inspirație, dar și de documentare?

Cumpăr reviste de profil, investesc în cărţi de modă, cărţi pe care le ţin în mare secret (zâmbește). Internetul e cel mai bun informator, pe Instagram sunt la curent cu tot ce mişcă în această industrie. Sunt abonată la peste 1400 de pagini ale creatorilor de modă, ale revistelor şi ale brandurilor, în fiecare zi aloc timp pentru a mă documenta în privința ultimelor noutăţi din această sferă. Limbajul este unul complicat, trebuie să faci diferenţe între tipuri de genţi, de exemplu, stiluri, încălţăminte şi elemente, haine, bijuterii etc. Eu încă învăţ, încă mă documentez. E mult de muncă, dar e frumos procesul.

Povestește-ne despre noul curs absolvit de tine.

În luna august a.c. am absolvit online cursul „Management of Fashion and Luxury Companies”, oferit de Universitatea Luigi Bocconi din Milano, Italia. E un curs pe care l-am făcut la distanţă. Este format din șase module şi trei teste. A fost interesant şi greu. Alocam o zi întreagă pentru a viziona cursurile şi pentru a răspunde la teste. Aveam şi termene-limită. Pentru a trece testul (compus din 20 de întrebări), trebuia să ai punctaj de minimum 80 de procente. Cursurile erau în limba engleză, o provocare pentru mine, recunosc. Dar sunt bucuroasă de faptul că l-am absolvit cu brio. Pentru prima dată în viaţa mea achit pentru studii. Anterior, am învăţat cu finanţare bugetară. Investiţia cred că merită toţi banii!

21744709_1470381069714540_1258817734_nCe speri că îți va oferi acesta? Oportunități?

Îmi doresc să îmi consolidez un nume frumos în acest domeniu din Republica Moldova. Pas cu pas, să mă extind undeva peste hotare. Nu sunt fashion blogger, nu sunt încă un guru al modei, dar spre asta tind. Vreau ca eu să aleg pe cine să promovez, pe cine să evidenţiez în sfera respectivă – acest lucru am început să îl fac de când muncesc la revistă; îl coordononez cu şefii, evident. Vreau să descopăr valori în domeniu care merită să vadă lumina. Mai nou, alături de proiectul Academia Prospera, urmează să lansăm cursul de jurnalism de modă pentru adolescenţi. Toate detaliile le găsiţi aici! Vă aşteptăm cu drag la lecţii!

dsc_3611Prin ce se deosebește industria fashion din străinătate faţă de cea autohtonă?

Industria modei de peste hotare are tradiţii de secole. Sunt branduri care transmit această afacere din generaţie în generaţie, ele sunt cele care dictează trendurile, influenţele, iar tot globul se orientează după ele, metaforic vorbind. Ce avem în ţara noastră nu poate fi numit încă modă. Suntem abia la început, noi lucrăm la consolidarea tradiţiilor, muncim pentru a crea nume solide şi cunoscute peste hotare. Să compari ce avem în ţară cu ce este peste hotare e de prisos. Ar fi bine să ne axăm pe dezvoltarea continuă a brandurilor autohtone, să le fim alături, să le ghidăm şi nu să le facem praf.

În calitate de specialist, continuă, te rog, ideea: „A fi stilat înseamnă… 

Să îţi asumi ceea ce porţi”. Dacă vrei să asortezi trei mături în cap, cu o rochie de mireasă şi pantofi decupaţi, şi acest lucru te face cel mai fericit dintre pământeni, atunci baftă! Dar, dacă un critic de modă te va face preş pentru această ţinută, fii gata să accepţi atât lauri, cât şi mizerii. E o decizie pe care trebuie să ţi-o asumi până la capăt.

2f3a0465Cum ai aprecia moda din Republica Moldova? Ce notă i-ai da?

Ceea ce numim noi „modă” în Republica Moldova e doar un segment în care nişte designeri încearcă să îşi promoveze şi să îşi vândă produsele prin diverse căi. Noi suntem la început. Încă nu putem să ne comparăm cu moda din Italia, care e pe acceaşi treaptă cu religia, dacă e să vorbesc în figuri de stil. Dar suntem pe drumul cel bun. Că este mult de muncă, nu neagă nimeni. Trebuie să schimbăm pentru început mentalitatea consumatorului, să îi oferim produse de calitate şi cu un design unic. Îi îndemn pe creatorii de modă de la noi din ţară să accepte recomandările şi criticile care vin din partea presei, a clienţilor, a oamenilor care se învârt în acest domeniu. Cât despre notă, cred că aș califica moda din Moldova cu un 6 cu plus.

Ce planuri de viitor ai?

Să deschid propriile proiecte de modă, și nu mă refer la colecţii de haine, dar la mai multe segmente din mass-media.

 

Abonează-te la articolele

Vip Magazin