Sergiu, cum au fost primii 3 ani în funcție de Director Executiv Toyota Centru Chișinău Continent?
Primii 3 ani în grupul Toyota au fost diferiţi ca experienţă. În circa un an jumătate am învăţat domeniul automobilistic, am studiat atât piaţa locală, cât și cea internaţională, modelele Toyota, tehnicile de vânzări, principiile de comunicare cu partenerii și producătorul. Iar când găseam câteva minute libere, îmi dezvoltam abilităţile de a consulta clienţii din showroom. La fel, în aceeași perioadă, am iniţiat procesul de digitalizare a tuturor indicatorilor din cadrul companiei pentru a construi corect pâlnia vânzărilor și a identifica elementele necesare spre îmbunătăţire. Per total, pot menţiona că primii trei ani de activitate au fost o mare provocare a unui nou domeniu, total diferit pentru mine. Dar totodată, această provocare a fost și continuă să fie una interesantă, care necesită și astăzi o mobilizare totală. Un suport important în această cale este Echipa Toyota Moldova, care zilnic dă dovadă de profesionalism, devotament și flexibilitate, în special în perioada pandemică. Toate aceste provocări ne-au redirecţionat către noi orizonturi și ne-a făcut mult mai puternici.
Cât de provocator este businessul auto în 2022?
După părerea mea, anul 2022 este unul dificil, dar în același timp și unul provocator pentru absolut toate domeniile din Moldova, care încă nu și-au revenit la normalitate după pandemie. În plus, există și alte situaţii tensionate, precum: lipsa semiconductoarelor pentru producerea automobilelor, un război în regiune care influenţează activitatea companiilor naţionale și internaţionale, logistica auto, livrarea pieselor și accesoriilor etc. Iar pentru că încercăm să găsim soluţii în orice situaţie, privim toate aceste provocări drept noi oportunităţi, care necesită un plan nou de acţiuni și o dezvoltare profesională permanentă.
Anul 2021 v-a adus în capul pieţei pe partea de vânzări cu cifra de peste 1000 de automobile vândute. Cum explicaţi succesul – publicitatea corectă, preţul corect, calitatea sau categoria de preţ accesibilă pentru o parte importantă de clienţi?
Precum am menţionat anterior, pandemia anului 2020 ne-a impus să întreprindem alte acţiuni, diferite decât cele utilizate anterior. Acestea s-au răsfrânt asupra strategiei de Marketing, asupra numărului de angajaţi și asupra calităţii de deservire a clienţilor. Pe când unele companii micșorau echipele, noi am făcut angajări și am mărit-o, pentru a oferi un alt nivel de deservire.
Desigur, acest succes se datorează întregii echipe „Toyota Centru Chișinău Continent” – o echipa profesionistă și devotată brandului. Totodată, trebuie să menţionez aportul enorm al acţionarilor companiei, care în ultimii 2 ani au realizat foarte multe investiţii în infrastructură, utilaj, în îmbunătăţirea atât a spaţiilor de muncă pentru angajaţi, cât și în dezvoltarea profesională a acestora. În ultima perioadă am reconstruit parcarea pentru clienţi și drumul de acces din faţa salonului auto, am renovat clădirea cu oficii pe interior și exterior, am construit o nouă încăpere pentru zona de predare a automobilului către client, am lărgit parcarea interioară pentru mașini, iar recent, am început construcţia unui spaţiu pentru un nou birou dedicat „Departamentului de Vânzări”, echipa căruia se va mări în scurt timp.
De asemenea, vreau să menţionez că și Producătorul a ţinut piept confruntărilor internaţionale și ne-a livrat automobilele în timpul prestabilit.
Această performanţă a încurajat investiţia într-un salon exclusiv – Lexus, ceea ce însemnă un mesaj direct adresat cumpărătorului premium?
Deschiderea showroom-ului oficial Lexus în Moldova a fost planificată și avizată înainte de a atinge aceste rezultate. Prin urmare, nu există o legătură directă între aceste două evenimente. Asupra acestui proiect lucrăm deja de câţiva ani, iar în ultima perioadă am realizat lucrările de construcţie și actualmente am trecut la cele de amenajare. Cercetările noastre asupra pieţei locale și concluziile realizate în urma acestora au fost destul de convingătoare pentru ca producătorul să ia decizia de a lansa oficial brandul înalt tehnologizat – Lexus în Moldova.
Cu câte modele auto se va lansa Lexus pe piaţă?
Vom oferi tuturor doritorilor de a încerca o nouă experienţă, un spectru variat de modele: sedanul elegant ES, crossover-urile UX, NX, RX, modelul off-road GX și flagmanul brandului – LX. Modelele Lexus vor fi disponibile atât în motorizări clasice, cât și în versiunile hibride.
În ce zone de preţuri intrăm?
Preţurile sunt destul de accesibile în ciuda faptului că discutăm despre un brand premium și despre disponibilitatea mai multor modele cu diverse motorizări. Spre exemplu, preţul unui automobil Lexus UX începe de la 39.910 USD, iar preţul pentru noul NX începe de la 42.680 USD.
E vorba de o reprezentanţă aparte, cu o echipă și locaţie separată?
Noul showroom – Lexus Chișinău este unul separat, construit și amenajat conform standardelor de brand, cu o echipă nouă de specialiști, instruită, la fel, conform standardelor Lexus. Toate aceste acţiuni au fost întreprinse pentru a depăși așteptările clienţilor, oferindu-le o experienţă uimitoare.
Ce așteptări aveţi asupra vânzărilor Lexus în 2022 sau miza se pune pe 2023?
Dat fiind faptul că lansăm brandul în a doua jumătate a anului 2022, așteptările noastre în raport cu vânzările sunt mai modeste pentru acest an. Însă, avem planuri ambiţioase pentru 2023 și vom face tot posibilul pentru a le îndeplini.
Cum priviţi competiţia cu alte branduri premium: BMW, Mercedes, Land Rover?
Toate brandurile menţionate deja au o istorie bogată și o reputaţie frumoasă, atât pe piaţa locală, cât și pe cea internaţională. Brandul Lexus a fost lansat în anul 1989, iar astăzi atinge vârsta de 33 de ani, fiind cel mai tânăr brand auto din segmentul premium. Chiar și într-o perioadă atât de scurtă, marca a reușit să înregistreze performanţe remarcabile, astfel încât ne dorim, ca noua reprezentanţă deschisă oficial în Moldova să ajungă în TOP 10 cele mai preferate branduri din ţară.
Chișinăul începe să gândească european, adică să analizeze și să investească în mașini electrice. Există astfel de opţiuni și la Lexus?
În anul 2022, brandul a lansat primul automobil electric – Lexus RZ, dezvoltat din start pe conceptul electrificării. Autovehiculele electrice Lexus sunt disponibile deja pe piaţa europeană, iar în scurt timp vor ajunge și la noi. Astfel, vom oferi clienţilor din Moldova atât modele electrice, cât și modele Plug-In Hybrid.
Personal, în ce crezi? Pentru ce automobil ai opta în cazul familiei tale?
Eu mereu recomand clienţilor să aleagă și să cumpere automobilul după câteva criterii: confortul la volan și în habitaclu, emoţiile uimitoare în urma oricărei călătorii, corespunderea cu criteriile de exploatare, puterea necesară a motorului, preţul perfect compatibil cu bugetul personal admisibil.
Actualmente, optez pentru un model hybrid, chiar dacă autovehiculele cu motoare tradiţionale au un consum redus de combustibil datorită performanţelor de ultimă generaţie.
Într-un final, pot remarca faptul că în alegerea unui automobil trebuie să punem toate criteriile pe balanţă, stabilind corect priorităţile. Alegerea automobilului mereu este un compromis.
Interviu de Rodica Ciorănică
Poze de Alexandru Cazanovici
Lasă un răspuns