[ DUMITRU TALMAZAN]
Prometeul de Moldova este incredibil de energic, vorbește într-una… Despre faptul că există o carență de specialiști în Social Media, despre necesitatea creării unei noi facultăți, în acest sens, despre milioanele care trec pe lângă nasul nostru și se duc în Meta… Cunoaște foarte multe și e complicat să-i prinzi firul, să intervievezi tipi ca el. Fiind un pedagog excelent, a avut suficientă răbdare să-mi tolereze întrebările profane și să mă orienteze pe calea cea dreaptă. Astfel, am aflat care sunt problemele stringente ale pieței de muncă din Moldova și soluțiile know-how by TALMAZAN SCHOOL.
„DE FAPT, ÎMI PROPUN SĂ CREEZ ANUME FREELANCERI”
Ai spus că social media suferă de un deficit de specialiști. Cu ce nu se descurcă un SMM actual?
Când te apuci să faci content fără o structură, ori faci vreo scăpare, ori multe lucruri inutile. Această structură seamănă cu proiectul unei case. În ea arhitectul indică tipurile comunicațiilor, infrastructura lor, utilizarea optimă a spațiilor, căile de acces. Un social media manager, la etapa de standardizare este un arhitect, el creează controlul și comunicarea pe rețelele de socializare, asigură circulația informației. Să nu uităm că în domeniul digital skills noi suntem cu vreo zece ani în urmă de SUA, cu vreo cinci ani de Rusia. Odată cu creșterea numărului de instrumente și posibilități de promovare, ne ciocnim de faptul că nu avem specialiști atât de buni, încât să poată să se scufunde adânc în acest ocean.
Ce soluție rapidă propui?
Să apăsăm butonul RESTART pentru Social Media de la noi. Piața online a deschis oportunități grandioase pentru business, dar aceste oportunități sunt încă nedescoperite de noi, nevalorificate. Nu există soluții rapide, dar timp de jumătate de an, sunt gata să mă apuc să pregătesc primii SMM de calibru. Este nevoie de cel puțin șase luni de învățământ continuu și aprofundat. Este o adevărată meserie. Aș vrea să creez specialiști de asemenea anvergură, aș vrea să mă împart cu ceea ce știu eu, să le ofer din „focul” meu. Să știi să operezi cu aceste instrumente, de ultimă generație, este un mare avantaj.
Ce vrei să cunoască cei mai buni SMM de la noi? Când vom avea asemenea specialiști?
Marketingul online este la fel de vast ca și cel off-line. Un specialist universal trebuie să învețe cum funcționează chat-bot-urile, influence marketing-ul, cum arată întreaga structură a rețelelor de socializare, cum funcționează fiecare rețea autonom și cum interacționează cu celelalte. Nu are rost să enumăr toate skills-urile, sunt o mulțime, trebuie să fii destul de curajos să te scufunzi în aceste cunoștințe, și să înveți să înoți în ele.
„DE FAPT, ÎMI PROPUN SĂ CREEZ ANUME FREELANCERI.”
Restart Social Media este un curs echivalent celui academic?
Ne dorim parteneriate cu universitățile din Moldova, cu Ministerul Educației, prin programele noastre. Este necesară o schimbare de paradigmă și în instituțiile de învățământ, în organele legislative și cele executive. Chiar nu avem așa o specialitate la facultate. În acest sens, nu avem timp de pierdut. Personal, planific să scot primii 10 mii de experți, în șaisprezece luni, pe piața de muncă din Republica Moldova, pentru că ceea ce se numește astăzi SMM nu are nicio legătură cu practicarea marketingului de forță din lumea mare.
Absolventul ReSTART SOCIAL MEDIA va putea fi angajat pe salariu, pe onorariu? Care este valoarea lui în companie?
Aici vreau să specific un moment. Eu împart afacerile pe câteva categorii. Cei care doresc să câștige 1000 de euro pe lună se descurcă singuri cu promovarea. Unde se vrea 5000 de euro sau mai mult, este necesar un specialist de categorie mai grea. Afacerea care tinde dincolo de 25 de mii de euro profit net, va angaja un Social Media Project sau va crea o agenție. Un specialist cu pregătirea de la Talmazan School poate fi angajat pe contract de muncă, dar poate să fie și freelancer. De fapt, îmi propun să creez anume freelanceri. Oricare dintre ei, cu același succes își poate deschide o agenție, crea și alți specialiști.
Care sunt generațiile cu care interacționezi? Majoritatea sunt tineri, studenți?
În linii mari, lucrez cu cei din generația Z și Alpha. Tineri, nonconformiști, liberi și foarte bine informați. Acum ei intră în dans, are loc schimbul de personal buyer, schimbul de avatar al consumatorului. În primul rând acești oameni nu vor sta între pereții din oficiu. Ei nici la facultate nu vor sta în aule, să învețe, mai degrabă vor pune un curs pe zoom și vor asculta în mașină. Sunt foarte activi social, atât pe rețele cât și în spațiul offline. Le place să locuiască pe Bali și să lucreze online pentru altă țară, iar sistemele de Inteligență Artificială le servesc drept asistenți ideali.
Care este rolul Inteligenței Artificiale în dimensiunea social media marketing, astăzi? Cum va fi peste 5-10 ani? Studenții tăi vor beneficia de instruiri în acest context?
Desigur că toți cei care vor urma RESTART SOCIAL MEDIA vor fi învățați să opereze corect și eficient cu AI… Dar aș vrea mai întâi să vă povestesc o istorie de-a mea și revin la firul de subiect. Am avut privilegiul să fac MBA în Londra, acum cinci ani. Unul dintre speakerii noștri pe securitate cibernetică a fost consultantul lui Margaret Thatcher. Ne-a condus la Bursa de Fonduri, din Londra și ne-a arătat un robot, cu înfățișare de om, care „lucra” ca secretar. Îl întrebasem și eu, în ce măsură roboții vor înlocui muncile oamenilor. Răspunsul a fost cât se poate de simplu. Roboții vor face munca necalificată, fie cea de calcul, fie artistică. Astăzi, cu un abonament de 20$ pe lună poți primi un copywriter AI. Un search, o schemă, un tabel, un video, animație sau poză cu un grad de creativitate mai mic, decât al omului, ceea ce pe alocuri pare să înlocuiască segmentul de specialiști de calibru mic sau neprofesioniști. Însă programele de inteligență artificială, încă, au nevoie de ghidare. În acest context ne așteaptă o viteză tehnologică care nu trece nevăzută, ba chiar e utilizată exponențial în marketing.
AI și omul au creat deja o simbioză. Această legătură este atât de organică, încât, nouă, ca oameni ne-ar veni greu să ne despărțim de sistemele de inteligență artificială. Nici ele n-ar exista fără noi. Care le-ar fi rostul? Propun să le privim ca pe niște ajutoare care au nevoie de educație și învățare. Și să nu uităm că ele învață de la noi legile morale și conduita.
„SUNTEM MARTORII UNUI SCHIMB DE AVATAR AL CONSUMATORULUI.”
DOSAR
- Certificare Facebook Digital Marketing Associate
- Certificare MBA Executive
- Antreprenor digital
- Speaker internațional
- Expert în Digital Comunicare
AFACERI DEZVOLTATE:
- TALMAZAN SCHOOL – Școala de instruiri
- ASAP – Digital Team – Agenție digitală internațională
- PROM CAPSULA – Albume pentru absolvenți și YearBook-uri pentru companii
- KICKSOCIALWORK – Simplu despre rezultatele afacerii tale în online
- DIGITAL WE DO – Performance Agency Chicago
- REPUTATIONHOUSE – Worldwide online reputation agency with headquarters in Hong Kong
- ZOOM YOUR BUSINESS – Conferință anuală despre antreprenoriatul în Republica Moldova
Foto: Roman Canțîr
Interviu: Tatiana Pătrunjel
Styling: Diana Frunza Serejnicov
Ținute: Viggo Moldova
Locație: Arena Națională
Lasă un răspuns