La Chișinău a avut loc prima Conferință Națională a Industriei Ospitalității, denumită “Hospitality Next Level”, Ediția I. Evenimentul a reunit peste 70 de antreprenori din toată țara și experți din domeniu care au discutat despre tendințele actuale, oportunitățile și perspectivele de dezvoltare în sectorul HoReCa. Lideri și profesioniști din domeniu au prezentat idei inovatoare și sfaturi valoroase pentru cei care doresc să-și dezvolte afacerile.
Ruslan Cojocaru, președintele Asociației MĂR și fondatorul rețelelor Tucano Coffee și Oliva: „HoReCa este una dintre industriile cu cel mai mare potențial. În România, de exemplu, industria HoReCa are 5% din PIB-ul României, cu o prognoză de creștere de până la 10% în următorii 3 ani. Eu sunt convins că în următorii 5-7 ani Republica Moldova poate atinge același nivel, deoarece avem un potențial turistic enorm. Noi putem evolua doar dacă suntem uniți și doar dacă discutăm deschis problemele și durerile noastre. Împreună putem fi puternici și putem privi cu încredere în viitor.”
Viorel Garaz, Secretar de Stat, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării: „Noi nu putem oferi beneficiile pe care le-au avut antreprenorii din țările membre ale comunității europene, pentru că suntem limitați în resurse, dar noi conștientizăm că noi trebuie cel puțin să nu încurcăm agenților economici să se dezvolte. Exact pe asta ne-am focusat în ultima perioadă. Am elaborat cel puțin 7 pachete de reglementare. Asta presupune eliminarea unor restricții sau eliminarea unor lucruri care sunt interpretabile.”
Cristina Ixari, Secretarul de Stat, Ministerului Finanțelor: „Strategia de susținere a sectorului HoReCa presupune trei măsuri principale implementate de Stat: reducerea cotei TVA de la 12% la 8%, începând cu anul 2018, inclusiv aplicarea unei cote de 6% pe perioada stării de urgență, implementarea unui program amplu de conformare voluntară și introducerea sistemului tichetelor de masa pentru angajați.”
Secretarul de Stat al Ministerului Culturii, Andrei Chistol: „Este important că putem oferi turiștilor străini elementul de autenticitate în experiențele și produsele locale. Consider că turismul gastronomic necesită o atenție mai mare, iar Ministerul Culturii este gata să lucreze alături de alți factori de decizie la pachetele de dezvoltare și promovare a tot ce înseamnă acest sector.”
Diana Lazăr, directoarea industriei vitivinicole și a turismului, USAID RCRA: „Majoritatea companiilor din HoReCa sunt micro și mici, iar pentru a fi reziliente acestea au nevoie de un ecosistem favorabil, unde statul intervine. Dar ca acest ecosistem să fie unul adaptat necesităților domeniului privat, este nevoie să avem asemenea platformă de dialog public – privat.”
Evenimentul a oferit o platformă de dialog constructiv între autorități și antreprenori, facilitând schimbul de idei și crearea de relații de colaborare. Invitații au mai discutat despre utilizarea inteligenței artificiale în industria ospitalității, îmbunătățirea imaginii sectorului prin educație și cum să facă această industrie atractivă pentru noile generații.
Antreprenori din Ucraina, Franța și România și-au împărtășit experiențele de succes, oferind lecții valoroase și perspective unice.
Hospitality Next Level a fost organizată de Asociația Națională a Restaurantelor și Localurilor de Agrement (MĂR), cu sprijinul Centrului Internațional de Expoziții „Moldexpo”. Partenerii evenimentului au inclus USAID, XPlane Market Research Agency, Hospitality Culture Institute și ANTRIM. Evenimentul a beneficiat de sprijin media din partea VIP Magazin și TVR Moldova, iar parteneri precum Tucano Coffee, Rădăcini Wines, Evotek, Gusto Italiano, Bucovina, Tymbark, Efes Moldova, Metro și Victoriabank au contribuit la succesul conferinței.
Asociația MĂR reprezintă comunitatea de afaceri din sectorul HoReCa, având ca scop promovarea și protejarea intereselor membrilor săi și consolidarea dialogului între sectorul privat și cel public pentru dezvoltarea industriei în Republica Moldova.
Text: Tatiana Pătrunjel
Lasă un răspuns