Daniela Burlaca – OMUL ANULUI 2024

Cultură 

Regie Teatru

Mereu inconfundabilă, Daniela Burlaca se remarcă prin constante realizări artistice. În 2024, regia spectacolului-concert „Între cer și pământ” de la Arena Chișinău a fost un proiect grandios. Tot în acest an, a montat și capodopera „Anna Karenina” la Teatrul Geneza Art, aducând o abordare inovativă și cinematografică unei lucrări literare iconice. Spectacolele sale, adesea comparate cu filme, se remarcă printr-un stil vizual puternic, îmbinând influențele cinematografice cu teatrul și captivând profund publicul.

Actriță, regizor, director artistic al Teatrului Geneza Art

Născută pe 4 august 1986, s. Palanca, r-nul Ștefan-Vodă

Studii: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Actorie, Teatru; Masterat în Actorie.

Cea mai importantă realizare în 2024 din punct de vedere profesional, consider a fi regia spectacolului-concert „Între cer și pământ” realizat la Arena Chișinău, cu Valentina Naforniță, Cristian Spătaru, marele actor român Marius Manole, orchestra Camerata Chișinău, actorii teatrului Geneza Art și întreaga echipă. Fiecare dintre cei implicați a fost la fel de important și esențial pentru succesul acestui proiect.

Mă las dusă de val, de simțuri și de estetici care vin odată cu timpul și spațiul. Teatrul este o roată a vremurilor, iar de-a lungul acestora am reușit să acumulăm exemple care constituie repere. Ele sunt surse inepuizabile de inspirație pentru teatrul de azi, care trebuie să rămână viu și relevant pentru vremurile în care trăim.

În Republica Moldova, teatrul încearcă să depășească convențiile tradiționale, deși nu toate categoriile de public sunt gata să experimenteze emoțional și vizual în acest domeniu. Acceptarea, acomodarea și prietenia publicului sunt criterii la care se muncește intens. Aici nu poți minți și nici nu poți acoperi cu filtre. Poți cumpăra un bilet la teatru oricând, dar succesul este despre revenire și continuitate. Teatrul este despre pasiunea de a reveni mereu la el.

Care este motivul stabilității? Este atunci când nu alergi la maraton după comparație, concurență, demonstrație și succes! Când eviți să critici și să judeci. Când constați că munca, în toată splendoarea facerii ei, devine libertate!

Acest an a fost o mare provocare, cu încercări și experiență acumulată pentru a intra în categoria de asimilare a profesiei. Revelion 2024 – Compania publică Teleradio Moldova, un spectacol în direct la postul public de televiziune, cu o mare responsabilitate. A fost o premieră pentru mine în acest domeniu și o lecție învățată cu asumare. Regia reprezentației Nataliei Barbu pentru etapa finală a concursului Eurovision, aici, acasă, care a reușit, cu efort comun, să o plaseze pe primul loc în postura de învingătoare. Ziua Națională a Culturii la nivel municipal – un alt eveniment organizat la Palatul Republicii, un spectacol de mare eleganță și amploare scenică, cu nume notorii. Spectacolul „Familionul” la teatrul Geneza Art – s-a poziționat ca cel mai de top spectacol al teatrului în anul 2024, jucat doar cu sold-out.

Evenimentul „Women Empower” la Chicago, SUA – speaker invitat. Acesta a fost un moment de mare impact emoțional asupra publicului din diasporă și o descoperire a unei comunități de oameni care și-au construit destinele departe de casă. Montarea capodoperei universale „Anna Karenina” după Lev Tolstoi, la teatrul Geneza Art. Aici am concluzionat că responsabilitatea nu este doar un principiu moral, dar și o mare necesitate artistică.

Inevitabil. Sută la sută. Regia domină actoria în cazul meu, dar motivul e altul – teatrul Geneza Art ca un catalizator care este cel mai mare „Control” al meu – inepuizabil.

Dă-mi, Doamne, putere să duc această măreață „libertate”!

(Elisabeta)

Abonează-te la articolele

Vip Magazin