Am reușit să facem fotografiile, ca mai apoi să discutăm despre cei 70 de ani de Cricova.
Am fost norocoși. După câteva cadre în noile plantații de vie, a venit ploaia. Chiar și ea a avut răbdarea să facem un lucru bun pentru un nume bun. Cu domnul Denis Șova, directorul general al „Cricova” S.A poți să discuți mult și interesant. Are o istorie a carierei desprinsă
parcă dintr-un film motivațional. Venit în studenție pentru două luni, a rămas… 21 de ani.
La combinatul „Cricova”. Misiunea dumnealui acum e și mai importantă, are pe umeri aniversarea a 70 de ani ai acestei legende vinicole, dar cu Oamenii din echipa sa acest lucru
va fi unul interesant, frumos și demn de povestit viitoarelor generații.
Text: Iuliana Mămăligă
Foto: Liviu Marusic
Douăzeci și unu de ani în urmă aveam multe speranțe și planuri în buzunare. Studenția e un catalizator bun
pentru a ajunge un om mare. Așa eram, student la ASEM când am venit la Cricova să fac niște bani. Funcția obținută – expeditor. Însoțeam produsele noastre peste
tot în țară, urmăream procesul de livrare, eram atent ca totul să fie conform regulilor.
Pas cu pas am îndrăgit munca mea. Chiar am decis să schimb profilul și regimul studiilor, de la zi – la frecvență redusă, de la Asigurări, la Contabilitate și Audit. Eram tânăr, ambițios și… cu principii. Unul dintre ele era să nu muncesc alături de mama și să nu fiu contabil. S-a întâmplat invers! Timp de 17 ani am fost „colegul” de lucru al mamei și da, am profesat contabilitate în domeniul auditului. Mama, o femeie puternică, a activat 32 de ani la combinat. Și-a început cariera în calitate de șefă de laborator, a urmat tehnolog-șef și vicedirector responsabil de calitate al interprinderii. Din 2017 s-a retras de la combinat.
Numele Cricova are multe… „sinonime”. E una dintre cărțile de vizită ale țării, e o legendă cu o vârstă de șapte decenii. Pentru mine înseamnă Viață. De mai bine de douăzeci de ani interacționez cu tot ce înseamnă acest nume. M-am născut în orășelul Cricova, deci, e clar de unde vin premisele atașamentului meu pentru acest simbol. Oamenii de la Cricova se „molipsesc” frumos de tot ce înseamnă filosofia acestei vinării.
De la începutul anului 2021, am inițiat o serie de evenimente dedicate celor 70 de ani ai combinatului. Chiar am creat o comisie specială care va coordona seria de acțiuni cu prilejul acestei vârste frumoase. „Cricova sunt Oamenii”, acesta va fi sloganul respectivelor evenimente. Aici muncesc generații întregi, vrem să știe lumea despre cei care contribuie la bunul mers al lucrurilor la combinat și nu doar. Avem oameni cu un stagiu de muncă de… 50 de ani! E mai mult decât o performanță.
Anul 2020 a lăsat multe sechele. A scăzut numărul vânzărilor și turiștilor (cu 80 la sută), dar nu am disponibilizat niciun angajat. Aveam misiunea de a păstra toate locurile de muncă. Am început anul 2020 cu 551 de angajați și l-am încheiat cu 550, o persoană fiind pensionată. Situația a fost similară și la întreprinderea-fiică, am început munca în componența a 283 de persoane și am petrecut anul cu 285 de angajați.
În 2019, am avut un flux de peste 100 de mii de vizitatori, profitul ajungând la 10 milioane de lei. În 2020, am suportat pierderi de peste 12 milioane în turism, dar o parte din profitul vânzărilor a fost alocat în direcția turismului. Avem un spirit de echipă bine înrădăcinat!
America de Sud este piața ce ne va descoperi licorile. Paraguay așteaptă cu brațele deschise cele 13.500 de sticle Cricova, pe o piață plină de concurenți latini! Vom livra spumantele clasice, vinuri de calitate și de consum curent, circa 8 poziții de produse.
În 2021, în toată lumea, a fost celebrată aniversarea de 60 de ani de la primul zbor în cosmos. Iurie Gagarin chiar ne-a vizitat beciurile în 1966. Și conform datelor, dânsul a intrat aici pe 8 octombrie și a ieșit pe… 9 octombrie. Păstrăm și o scrisoare a sa. A spus și o frază memorabilă precum că, e mult mai ușor să zbori în cosmos, decât să ieși din beciurile de la Cricova.
Chiar am și primit o diplomă pentru cea mai adâncă expoziție dedicată cosmonauticii în lume, stabilind astfel un record. La cei 80 de metri, alături de celebrul colecționar Petru Costin, am organizat timp de trei zile vizite pentru iubitorii acestei teme, dar la cererea publicului am extins evenimentul cu încă o săptămână.
Noi promovăm soiurile autohtone. Fetească Neagră, Viorica, Legenda Moldovei sau Traminer devin favoritele nu doar ale moldovenilor, dar și ale celor de peste hotare. Combinatul este un organism viu și suntem în pregătirea unor produse noi. Spre toamnă vrem să lansăm o linie nouă de vinuri de colecție și maturate, va fi o surpriză frumoasă, sunt sigur! Vom avea și licori din Rară Neagră de tip Rose. Putem să ne mândrim că am obținut certificarea de înregistrare a 21 ha de viță-de-vie bio. Acest fapt ne va permite să lansăm vinuri bio.
Acum încercăm să remediem niște litigii cu unele persoane fizice din Ucraina. Brandul Cricova la un moment nu aparținea nici statului Republica Moldova, nici combinatului. Numele a fost înregistrat pe o persoană fizică, în Ucraina. Astfel, fără acordul acestei persoane, combinatul nu avea posibilitatea să facă vreo mișcare. Eroarea a fost produsă cândva demult. Chiar dacă sunt două litigii inițiate, avem acordul unei instanțe de a radia înregistrarea brandului pe o persoană fizică. Cu înregistarea internațională, combinatul devine din nou proprietarul brandului în regiunea respectivă. În consecință, avem semnate contracte și în iulie vom livra în țara vecină fără a mai depinde de alți factori umani.
Suntem oameni. Cine nu face nimic, nu greșește. Cu cât mai multe acțiuni întreprinzi, cu atât este mai mare probabilitatea de a produce erori. Dacă greșim inconștient sau fără rea credință, putem fi un pic mai toleranți. Atunci când facem lucruri mici și incorecte, impactul cărora este major, nu se mai poate ierta. Suferă brandul, echipa, combinatul. Se exclud orice gen de relații sau emoții.
Am avut momente când voiam să abandonez tot. Eram între job și familie. Fiecare își cerea dreptul la atenție. Pas cu pas, prin coordonare a timpului și acțiunilor, am reușit să echilibrez lucrurile.
Oamenii, echipa Cricova se dedică trup și suflet acestui combinat. Toată promovarea și crearea licorilor a fost făcută din inimă, cu dragoste. Muncim și nu ne oprim aici. Planurile sunt mari și ambițioase. Suntem la un nivel înalt, dar vrem să cucerim cât mai multe piețe. Sper ca la un centenar de Cricova să sărbătorim concomitent în mai multe țări, SUA, Australia, de ce nu?!
Lasă un răspuns