Doamna Manu, ați fost printre participanții la Forumului Internațional de Arhitectură și Tehnologii organizat de compania internațională Share Architects la Chișinău. Ce a impresie v-a lăsat acest eveniment?
Evenimentele organizate de SHARE în multe țări Europene reușesc cu succes să aducă o serie de speakeri internaționali de o excepțională valoare profesională. Este un eveniment cu adevărat inspirational și edificator, pe care arhitecții, furnizorii și investitorii din țara respectivă nu trebuie să-l rateze dacă își doresc să vadă modelele de viitor ale arhitecturii de calitate. Deși nu este prima mea vizită în Chișinău, orașul mă impresionează de fiecare dată când revin prin frumusețea sa arhitecturală din zona centrală. Chiar dacă nu toate clădirile sunt restaurate sau renovate, potențialul urban este imens iar fondul construit din secolele trecute trebuie protejat cu mare atenție. Este un oraș cu foarte multă vegetație în comparație cu alte capitale din Europa, iar oamenii sunt foarte prietenoși și poți să interacționezi ușor cu ei.
Sunteți fondatoarea companiei de design și arhitectură AMA Design, care are o experiență de peste 20 de ani. Din punctul Dvs. de vedere, din ce ați reușit să aflați la eveniment, comunitatea de la noi ține cont de tendințele internaționale la elaborarea proiectelor?
Generația tânără este deja în trend cu ceea ce se întâmplă în arhitectura internațională. Deși se simte că este o piață dificilă din punct de vedere economic, există potențial de dezvoltare și am încrederea că tinerii arhitecți vor reuși să susțină până la capăt implementarea proiectelor pe care le creează.
În cadrul Forumului a fost prezentat proiectul Mezon. Ce credeți despre acesta?
Este poate exemplul cel mai bun că „se poate” și aici la Chișinău, însă succesul acestui proiect va depinde foarte mult de implementarea lui. Este foarte important ca investitorul să fie atent la bugetarea lui în fazele de execuție, astfel încât spre final să nu se renunțe la finisajele propuse ale fațadelor, la vegetația sau grădina interioară, la iluminatul public sau la tot ceea ce este prevăzut în simulările acestui complex. Densitatea locuirii este foarte mare, așadar toate spațiile publice trebuie să fie prioritare, pentru ca oamenii să iubească și să prețuiască acest mic cartier. Și spun asta pentru că, psihologic vorbind, oamenii prețuiesc frumosul, sau vandalizează un spațiu lipsit de calitate.
Proiectul își propune să fie unul mixed-use, ce beneficii are un asemenea proiect?
Mixed-use înseamnă deja un model de succes. Nu mai este nicio îndoială faptul că o vecinătate trebuie să aibă cât mai multe funcțiuni pentru a rămâne „vie” pe parcursul zilei, dar și în tot timpul săptămânii. Mai multe funcțiuni înseamnă de fapt mai multe servicii care pot să susțină o mai mare varietate de nevoi ale rezidenților. Și asta întotdeauna crește rata de succes, așa cum și mall-urile au în general succes pentru că acolo găsești o mare varietate de magazine în același loc. Și principalul avantaj este că totul este la îndemână, mereu se întâmplă ceva sau există activități utile în apropiere?
Dacă este să faceți o asociere a acestui proiect cu altul la care poate ați lucrat, care ar fi acesta?
Nu este relevantă nicio asociere, pentru că fiecare proiect este unic, chiar dacă este inspirat din alte modele deja implementate. Am însă convingerea fermă că proiectul trebuie să-și păstreze cu maximă strictețe cele mai înalte standarde în strategia de atragere și fidelizare a rezidenților săi, a furnizorilor și a chiriașilor spațiilor de birouri. Pentru că un astfel de complex este de fapt un micro-sistem care poate fi foarte ușor infestat sau parazitat de o calitate îndoielnică a unor utilizatori. Privilegiul de a face parte din această comunitate trebuie să fie prioritar în strategia de vânzare, pentru a asigura pe termen lung o bună conviețuire a tuturor.
Sunteți tentată să vă implicați într-un proiect în R. Moldova? Ce elemente inovative ați aduce?
Desigur, suntem interesați de proiecte ale celor care își doresc cu adevărat să creeze spații de calitate, pentru oameni, pentru comunități sau companii. Noi suntem în această perioadă într-un proces de internaționalizare a serviciilor noastre și suntem ferm convinși că avem capacitatea de a transforma spațiile în locuri care îți ating sufletul.
Lasă un răspuns