Hype în 2021 | Vadim Cușnir | Proiect susținut de Orange Moldova

Încotro…navigăm?

Giovanni Giovannini, autorul cărții de la „Silex la Siliciu: istoria mijloacelor de comunicare în masă”, ar fi trebuit să scrie și volumul doi, de la Silex la TikTok, poate. Pentru cei care nu știu, silex este o rocă dură ce datează tocmai din epoca de piatră. Dar, se pare că gena de futurolog nu a funcționat în cazul italianului. Se pare că experții noștri în comunicare sunt mult mai aproape de ceea ce avem azi.

Cum e să trăiești cu gratiile după tine, numite și hashtag? Ce fac masele în online și cum te poți transforma din erou în victimă la doar un click distanță? Este oare Internetul o lucrare a răului și poate oare Codul Civil să facă ordine în lumea virtuală? Unde ne oprim și de unde continuăm?

Vă invităm să răsfoiți un proiect dedicat comunicării în era digitală și să reflectați mai târziu (poate) asupra vremurilor în care trăim și cum ne influențează tehnologiile viața.

Coordonator: Iuliana Mămăligă

Hype. Ce înseamnă „haip”? O provocare bine gândită? O campanie publicitară de succes? Un atac la valorile morale ale societății?

Vadim Cușnir

Fondator Academie Vie, community leader Social Media din Culise

CARE-I SITUAȚIA CU HYPE-UL ÎN MOLDOVA?

Hype-ul are mecanisme bune, dar în Moldova e folosit josnic. Lovește în cele mai vulnerabile puncte. Lovește, de fapt, în primele trepte ale Piramidei lui Maslow.

Știți la ce se rezumă hype-ul în țara noastră? La campanii publicitare care insultă femeile (salut, Darwin), la tineri care își ard mașinile și se aleg cu dosare penale, la partide ce se lansează în campanii electorale cu sicrie și la TikTok „Țărănesc”.

În spațiul mediatic totul se ține pe hype – se adaptează titlurile și se scot în evidență cele mai șocante detalii. Dorința de a face hype e mai mare decât dorința de a informa. Hype-ul distorsionează atitudinea și începe să „miște” totul în jur, fără vreo valoare pentru consumator.Nu mai suntem sensibili la nimic. Oamenii mor și tot se spune că-i Hype. În iunie 2021, o tânără de 24 ani din Republica Moldova, urmărită de 100.000 de persoane pe Instagram (@nicuseaa) s-a aruncat în gol de la etajul 14. În câteva zile după tragedie, contul ei de Instagram a crescut cu 10.000 de urmăritori. De ce se întâmplă asta?

Ne supărăm cu voce tare pe covor.md, pentru că sexism. Ne supărăm pe Vinăria din Vale, pentru că nu ne asociem cu publicul lor țintă. Pe Facebook nu mai suntem consumatori primitivi, neinformați și ușor de influențat. Învățăm și evoluăm în comentarii, la schimbul de opinii, iar în realitate procedăm la fel. Ipocrizie sau psihologia maselor?

DE CE SE ÎNTÂMPLĂ HYPE-UL?

Pentru că e murdar? Josnic? Provocator? Poate pentru că e prostie? Nu, toate astea sunt doar interpretări personale.

Simplu vorbind, Hype-ul se întâmplă pentru că are loc o confruntare a două extreme, viziuni sau poziții diametral opuse. Când avem o astfel de bătălie în spațiul mediatic, publicul se împarte în două tabere mari: una pe o extremă, alta – pe cealaltă extremă și se începe vârtejul.

Cu cât mai mare este confruntarea, cu cât mai multă lume adună, cu atât mai mare este impactul ei. Un Hype bine gândit, cu rezonanță mare, schimbă atitudinea și comportamentul societății. Distruge concepte vechi și construiește viziuni noi. Dar când s-a întâmplat ceva similar în Moldova?

ÎNTRE BANI ȘI IDEALURI NOI

În 2021, noi practic nu avem frâne. Revoluția sexuală a trecut. Sau nu? Cele mai neordinare acțiuni atrag atenția doar pentru câteva zile, iar elaborarea și implementarea acțiunilor neordinare costă bani. Și atât timp cât afacerile strâng cureaua și economisesc bani din răsputeri, Hype-ul în Moldova mereu va fi despre insultă, despre o provocare murdară, care distruge idealuri morale, un fel de strigăt disperat după atenție. Să treci peste normele morale și să numeri banii, o fi oare asta noul ideal al antreprenorilor noștri?

Proiect susținut de:

Abonează-te la articolele

Vip Magazin