Philip Morris Moldova – ADUCE TEHNOLOGIA LA UN NOU NIVEL

Acum 10 ani, Philip Morris International și-a stabilit un obiectiv ambițios – o lume fără fum. Compania și-a propus să înlocuiască țigările tradiționale cu produse fără fum inovaționale, fundamentate științific. Chiar dacă acest obiectiv suna ireal, astăzi, Philip Morris International demonstrează rezultate promițătoare.

La finalul anului 2023, produsele fără fum dezvoltate de PMI erau disponibile pentru vânzare pe mai mult de 80 de piețe, iar aproximativ 20 milioane de adulți din întreaga lume au trecut deja la dispozitivele de încălzire a tutunului și au renunțat la fumat.

În urmă cu cinci ani, Philip Morris Moldova s-a alăturat acestei misiuni îndrăznețe. Creativă și perseverentă, echipa locală a reușit să aducă inovațiile pe piață, demonstrând că limitele sunt doar provocări ce trebuie depășite.

Recent, echipa Philip Morris Moldova a făcut un nou pas în accelerarea misiunii „fără fum”, lansând pe piață cea mai recentă versiune a dispozitivului de încălzire a tutunului. Noul produs fără fum folosește o tehnologie de încălzire prin inducție, care nu utilizează lamelă și nu necesită curățare.

I-am provocat pe managerii Philip Morris Moldova să privească în urmă, să-și amintească cum a început parcursul „fără fum” și să ne povestească cum arată tehnologia următorului nivel.

Cât de mult s-a transformat Philip Morris Moldova în ultimii cinci ani?

Tatiana Prunean, manager Departamentul Produse fără Fum

Angajamentul de a crea un viitor fără fum în Moldova a venit cu multe schimbări pentru companie. Această transformare a fost cea mai rapidă pe care am văzut-o în zece ani, de când fac parte din echipa Philip Morris Moldova. Am început să lucrăm cu un produs nou și aceasta a însemnat să îmbrățișăm de la zero direcții noi, în centrul cărora sunt consumatorii de produse fără fum. 

Reghina Sîrbu, supervizor Departamentul Digital

Ultimii cinci ani la Philip Morris Moldova au schimbat complexitatea și numărul proiectelor, a crescut nivelul de colaborare și de proiecte interdepartamentale. Am observat cât de mult s-a schimbat cultura corporativă, accentul fiind pus pe comportamente și rezultate. Este de apreciat modul în care sunt luate deciziile și prioritizate anumite proiecte față de altele. Acesta a fost un proces continuu în care ne-am adaptat constant, am schimbat modul în care facem lucrurile și cel în care gândim.

Nicolai Cerescu, manager Departamentul Operațiuni Comerciale

Misiunea de a crea un viitor fără fum în Moldova a schimbat foarte mult abordările în companie și modul nostru de lucru. Cu siguranță, felul în care PMI lucrează astăzi e total diferit decât cel de până la lansarea dispozitivului de încălzire a tutunului. 

Pentru a fi mai aproape de consumatori, ne transformăm continuu, la fel ca și tehnologiile dezvoltate de Philip Morris International. Am învățat să fim mai deschiși către tot ceea ce este nou, să devenim mai ambițioși, să îmbrățișăm rapid inovațiile pentru a atinge mai repede obiectivul nostru comun – un viitor fără fum.

Îți mai amintești cum a început parcursul către un viitor fără fum în Moldova?

Elena Naumenko, manager general Philip Morris Moldova

Sunt în companie de peste 15 ani și am avut posibilitatea să particip la lansarea dispozitivului fără fum în Ucraina, iar după aceea să mă alătur echipei din Moldova pentru a continua misiunea Philip Morris International.

A fost ceva foarte nou, neexplorat și, în același timp, foarte promițător. Pentru majoritatea angajaților, a fost o ocazie minunată de a se cufunda în lumea oportunităților, a provocărilor, de a învăța o cantitate uriașă de informații și practici noi în fiecare zi și de a-și transforma complet viziunea în ceea ce privește modul în care vedem consumatorul. Anume el este în centrul tuturor lucrurilor pe care le facem.

Dumitru Burac, supervizor Departament Parcursul Consumatorului (Consumer Journey)

M-am alăturat echipei Philip Morris Moldova pentru că eram entuziasmat de misiunea companiei și eram nerăbdător să aducem dispozitivul de încălzire a tutunului în Moldova, dar știam că inovațiile nu ajung atât de rapid pe piețele mici. Atunci când a fost luată decizia de a lansa produsul pe piață, era ca și cum ar fi decolat un avion, iar noi toți eram la bord. Deja nu te mai puteai opri din cale, ci încercai pur și simplu să continui pentru a livra rezultate. 

Ce provocări ai întâmpinat implementând noua misiune Philip Morris în Moldova?

Elena

Au fost multe provocări, pentru că lansam o categorie absolut nouă pentru noi, până la aceasta, afacerea fiind focusată pe comercializarea țigărilor tradiționale. Produsele fără fum sunt o categorie complet diferită. Trebuie să-i explici consumatorului cum funcționează și cum să folosească dispozitivul de încălzire a tutunului. Dar cred că ne-a reușit să facem față acestei provocări. Altfel, nu am fi avut un număr atât de mare de utilizatori în întreaga lume. Mai mult decât atât, deja la finalul anului 2023, încasările Philip Morris International provenite din comercializarea produselor fără fum au constituit 40% din venitul total al companiei.

Tatiana

Evoluția companiei la nivel internațional este impresionantă. Philip Morris International continuă de mai mult de zece ani să inoveze și să aducă o evoluție și o dezvoltare permanentă a tehnologiei de încălzire a tutunului. Echipa din Moldova este parte din acest proces. Suntem inspirați de misiunea companiei și nu aș putea enumera anumite impedimente. Focusarea pe consumator și efortul nostru continuu de a construi un viitor fără fum ne fac să mergem înainte.

Nicolai

Ritmul în care se schimbă compania este o provocare, dar și o oportunitate pentru întreaga echipă. Pentru a ține pasul schimbărilor, dar, și mai important, pentru a aduce noi schimbări pe piață, am integrat în procesele de lucru instrumente care ne ajută să luăm rapid decizii. Avem acces la tehnologii care ne permit să eficientizăm lucrurile. Cel mai important e că nu ne este frică să eșuăm testând lucruri noi, pentru că doar așa putem învăța mai rapid și ne dezvolta în fiecare zi.

Cum te-a schimbat pe tine personal Philip Morris, o companie care și-a asumat o misiune atât de ambițioasă?

Tatiana

Dacă e să dăm la o parte aspectul pur teoretic, care este imens și care a venit împreună cu acest produs nou, experiența aceasta probabil ne-a ajutat să înțelegem mai multe despre inovație și să devenim și noi mai inovatori. Întotdeauna trebuie să aducem metode noi și să ne adaptăm la schimbările pe care le aduce compania. 

Reghina

M-a schimbat foarte mult. Am impresia că, într-o companie atât de dinamică, inevitabil are loc și o transformare internă, deoarece adesea facem lucruri pe care nimeni nu le-a făcut anterior. Pot afirma cu certitudine că sunt mai conștientă de mine însumi, de ceea ce pot, ce știu și care sunt limitele mele, și că acestea cu siguranță s-au extins. De asemenea, sunt mai curioasă și cred că simt o „sete” constantă pentru noi informații. Am dezvoltat o pasiune pentru provocări. Acum, simțim uneori că suntem copleșiți, pentru că se întâmplă prea multe lucruri simultan, dar dacă aș lua o pauză mai lungă de, să zicem, o lună sau două, cred că mi-ar lipsi această provocare enorm de mult.

Nicolai

Una dintre cele mai mari schimbări este deschiderea și predispoziția mea de a accepta faptul că nu întotdeauna lucrurile se întâmplă conform unui plan prestabilit. 

Acum, dedic timpul sarcinilor prioritare, dar conștientizez că trebuie să fiu flexibil cerințelor ad-hoc. Lucrurile nu mai pot fi atât de ușor planificate, deoarece în ultimii ani au avut loc numeroase evenimente care au schimbat consumatorii, societatea și alte aspecte. De aceea, cu cât ești mai deschis să-ți adaptezi rapid planurile și să lucrezi într-un ritm flexibil, cu atât devii mai bun și ai un avantaj față de cei care sunt mai conservatori.

Dumitru

La Philip Morris Moldova, am învățat să lucrez în echipă. Probabil acest lucru se datorează în special perioadei pandemice care ne-a unit și mai mult. Am remarcat și alte schimbări la mine. De exemplu, am învățat să-mi structurez mai bine sarcinile de lucru, să înțeleg care sunt mai prioritare, cât timp îmi va lua realizarea acestora. Per general, Philip Morris pentru mine este ca o școală de antreprenoriat, unde am învățat cum se naște un proiect, cum se lansează și, ulterior, cum se măsoară rezultatele.

Elena

Atunci când lucrezi cu două categorii de produse, una dintre ele fiind complet necunoscută, iar cealaltă nu poate fi neglijată, înveți să stabilești priorități, să combini diferite instrumente, să evaluezi și să măsori riscurile asociate.

Cum e să lucrezi într-o companie care mereu aduce tehnologii noi pe piață?

Nicolai

Este, în același timp, greu și interesant. Este greu deoarece trebuie să ții pasul cu ultimele evoluții. Atunci când îți propui să livrezi consumatorilor un produs inovator, inovația nu se referă doar la tehnologia din spatele produsului – întreaga companie trebuie să fie inovatoare, de la procesele de lucru, modul în care ne planificăm și luăm deciziile de afaceri, până la dezvoltarea personală a fiecărui angajat. Trebuie să te perfecționezi în fiecare zi, să devii mai bun, să-ți actualizezi cunoștințele și să înțelegi ce se întâmplă nou pe piață.

Reghina

Se lucrează mult și asiduu, iar acest lucru mă face să mă simt mândră și inspirată. Noi suntem cu adevărat „game changers” și pentru aceasta avem nevoie de anumite comportamente și atitudini, astfel încât să avem curajul să depășim sau să schimbăm lucrurile.

În același timp, avem consumatorul în centrul tuturor proceselor, iar o bună parte din ceea ce facem are drept scop să ducă experiența acestuia la un nivel superior. Aici se combină atât munca în echipă, cât și platforma pe care ne-o oferă compania și echipele care dezvoltă aceste produse, care ne ajută să inovăm. Feedback-ul constant pe care îl primim și îl oferim ne transformă nu doar pe noi înșine de acum un an, dar și restul brandurilor globale, dictând cursul inovațiilor și evoluțiilor din industrie.

Philip Morris Moldova a lansat cea mai recentă versiune a dispozitivului de încălzire a tutunului. Povestește-ne mai multe despre ce s-a întâmplat în culise.

Elena

În Moldova, am decis să ne extindem prezența prin lansarea cu adevărat istorică a unei noi generații de dispozitive. Nu este doar o altă versiune sau ediție limitată, este o tehnologie complet nouă, care duce experiența consumatorului la un alt nivel.

În spatele acestei lansări este o echipă profesionistă și talentată în care am încredere. Cred că echipa noastră locală este deja suficient de matură pentru a putea planifica lansările într-un format destul de independent. Dar, pe de altă parte, este important să ne aliniem standardelor și contează ca toată lumea să înțeleagă criteriile, ce numim „o lansare de succes”, ce numim „un nou nivel”. Când ajungem la o înțelegere comună, atunci poți lăsa echipa să plutească liber. Aș spune că nu este înfricoșător, ci interesant.

Tatiana

De fapt, ne-am pregătim de lansarea aceasta de mai bine de un an deja, pentru că din momentul în care am luat decizia că vrem să aducem acest salt în tehnologia încălzirii tutunului și în Moldova și până în momentul în care ea, efectiv, apare, este o cale tare, tare lungă. Este clar că perioada cea mai apropiată de lansare este cea mai intensă. Comparând momentul primei lansări a produselor fără fum ale Philip Morris International în Moldova, mai bine de 5 ani în urmă, și momentul lansării celei mai recente versiuni a dispozitivului de încălzire a tutunului, ceea ce se întâmplă acum îmi pare mult mai sofisticat.

De fapt, au fost multe sesiuni de brainstorming și de discuții, în care noi am încercat să cristalizăm un concept de lansare care credem că va fi cel mai bine perceput de consumatorii noștri. Au fost și modificări de planuri pe ultima sută de metri, dar asta pentru că suntem receptivi la ultimele schimbări de pe piață. Este foarte multă creativitate, sunt idei neordinare pe care încercăm să le punem în practică, astfel încât să ajungem la consumatorii noștri, care de tare mult timp așteaptă această inovație să apară și în Republica Moldova.

Reghina

Din prisma echipei comerciale, este mai mult de jumătate de an de lucru prin care noi ne redefinim toate procesele, reinventăm felul în care comunicăm cu consumatorul. Noi schimbăm șinele la toată mașinăria comercială, astfel încât să asigurăm disponibilitatea produsului cât mai curând, confortul consumatorului, suportul pe care poate miza acesta. Vorbim inclusiv și despre toți partenerii pe care îi avem alături în această misiune și care joacă un rol foarte important în lansare.

Nicolai

Este o lansare foarte mare, ceea ce înseamnă că fiecare membru al echipei în perioada aceasta și-a dus eforturile foarte aproape de limite sau chiar le-a depășit. Pentru că, altfel, nu poți să lansezi un produs inovativ care să se diferențieze pe piață. Faptul că este greu, complicat și necesită destul de multă implicare nu este o barieră pentru noi. Înțelegând unde vrem să ajungem și pentru ce trebuie să dedicăm toate eforturile, poți primi satisfacție chiar și lucrând la o intensitate maximă. 

Dumitru

Am avut și alte versiuni de dispozitive, dar acestea nu schimbau radical produsul și experiența, așa cum o face noul dispozitiv care are la bază tehnologia de încălzire prin inducție. Trec prin aceleași stări și emoții pe care le aveam la prima lansare în Moldova, acum 5 ani. Câteodată lucrez mai mult, dar, în final, înțeleg că eficiența crește atunci când sunt odihnit. De aceea, încerc să petrec destul de mult timp cu familia în weekend, pentru a mă relaxa complet și a veni cu gânduri și idei noi în săptămâna următoare. Pentru mine, este important să înțeleg că trebuie să găsesc un echilibru între muncă și odihnă. Și, evident, comunicarea permanentă cu colegii este crucială pentru a ne asigura că suntem aliniați. 

Care este rolul consumatorului la Philip Morris International?

Tatiana 

Orice inovație pornește de la feedback-ul consumatorilor. Astfel, compania a creat un produs care să răspundă nevoilor și necesităților acestora. Având la bază tehnologia SMARTCORE INDUCTION SYSTEM™, dispozitivul încălzește tutunul din interior, însă, spre deosebire de sistemele noastre anterioare, acesta nu are lamelă. Acest lucru înseamnă că nu va mai fi niciodată nevoie de curățarea dispozitivului, întrucât nu există reziduuri de tutun.

Reghina

Feedback-ul consumatorului este crucial, deoarece el dictează și influențează ceea ce facem. În opinia mea, orice companie care dorește să inoveze trebuie să-și asculte în mod continuu consumatorii. Totuși, nu este suficient doar să-i ascultăm, trebuie să le înțelegem cu adevărat nevoile, pentru a putea dezvolta produse care să le satisfacă așteptările, dar, la modul ideal, să le depășească. 

Elena

Consumatorul este în centrul tuturor proceselor, începând de la dezvoltarea produselor până la fundamentarea lor științifică. Este foarte important ca fumătorii adulți și utilizatorii de nicotină să aibă acces la informații veridice, bazate pe dovezi științifice. Și tocmai în această direcție am depus multe eforturi: pentru a studia toate aspectele posibile ale impactului noii categorii asupra sănătății, pentru a evalua și compara acest impact cu cel al țigărilor. 

În ultimii ani, Philip Morris International a lansat mai multe programe de sustenabilitate. Cu ce soluții vine compania pentru a contribui la un mediu mai curat?

Elena

PMI acordă o atenție sporită problemelor de mediu și întreprinde un șir de acțiuni pentru a reduce impactul operațiunilor sale. În procesul de producție a dispozitivelor electronice de încălzire a tutunului am progresat foarte mult, reușind să îmbunătățim durabilitatea produsului. Cu fiecare versiune nouă, durata de viață a produsului este mai mare. De asemenea, designul produselor a fost îmbunătățit, astfel încât 90% din componentele dispozitivelor să fie reciclabile.

În plus, am lansat programe de colectare a dispozitivelor electronice care au ieșit din exploatare. Dispozitivele colectate de la utilizatori sunt transmise spre reciclare la centrele specializate ale partenerilor PMI, aflate în Japonia și Ungaria.

Avem rezultate pozitive și în Republica Moldova. Datorită atitudinii responsabile a consumatorilor, am reușit să colectăm și să transmitem spre reciclare circa 5 tone de dispozitive electronice de încălzire a tutunului.

Tatiana

Cu lansarea noului dispozitiv de încălzire a tutunului, ne propunem acum un obiectiv și mai ambițios: cel de a colecta și rezervele de tutun concepute pentru acest dispozitiv. În acest scop, dezvoltăm un alt program care să faciliteze întreg procesul. Efectiv, consumatorii noștri vor avea la dispoziție plicuri speciale în care să colecteze aceste consumabile utilizate, iar noi îi încurajăm să le returneze în magazinele noastre specializate, astfel încât să ne putem ocupa de tot ceea ce înseamnă reciclarea lor.

Nicolai

Încercăm să alegem furnizorii cu mare grijă și suntem atenți la materialele pe care le utilizăm, bunurile pe care le achiziționăm, în așa fel încât să fie respectate practicile sustenabile, pe cât de mult posibil. Un exemplu recent în acest sens este trecerea la automobile hibrid. Astfel, ne propunem să contribuim la reducerea amprentei de carbon asupra mediului. Încercăm să privim lucrurile mai larg și, mereu când dezvoltăm anumite materiale, echipa noastră își pune întrebarea: este cel mai bun material pe care am putea să-l folosim? Este ușor reciclabil? Poate fi reutilizat? Este o abordare nouă, dar cu siguranță importantă și necesară în crearea unui viitor sustenabil. 

Dumitru

Îmi place foarte mult să vorbesc cu consumatorii noștri și cred că ei oferă cel mai valoros feedback despre activitățile noastre. Utilizatorii produselor noastre fără fum ne-au comunicat că Philip Morris este printre puținele companii din Moldova care abordează atât de minuțios problema deșeurilor postconsum, oferind posibilitatea de a returna dispozitivele electronice de încălzire a tutunului pe care nu le mai folosesc. Acest lucru mă face să fiu foarte mândru de compania noastră.

Dacă tot vorbim despre inovații și tehnologii, care sunt gadget-urile tale preferate, cele care îți ușurează viața cotidiană?

Dumitru

Tracker-ul este important pentru mine deoarece îmi permite să monitorizez cât timp alerg, merg sau dorm. De obicei, port un ceas inteligent care îmi oferă aceste funcționalități. Înțeleg că odihna este crucială, așa că folosesc tracker-ul pentru a vedea cât de bine am dormit și pentru a mă asigura că mă restabilesc corespunzător. Toate aceste tehnologii aduc o experiență și un confort nou și sunt recunoscător pentru ele.

Elena 

Îmi place lumea modernă pentru inovațiile și tehnologiile pe care le oferă, deoarece consider că acestea îmbunătățesc semnificativ calitatea vieții noastre. Folosesc inteligența artificială, precum Chat GPT, în diverse scopuri, ceea ce evidențiază potențialul tehnologic al zilelor noastre. Îmi plac, de asemenea, diversele gadget-uri, precum cel pe care îl port regulat pentru corectarea posturii mele.

Tatiana

Am devenit mai atentă la inovații și la ceea ce se întâmplă în lumea tehnologică. Nu pot spune că sunt un mare pasionat care își cumpără imediat cele mai noi dispozitive la modă, dar acum înțeleg mult mai bine ce se află în spatele unor dispozitive care par destul de simple și care fac deja parte din viața noastră de zi cu zi. Realizez câtă știință, cercetare și dezvoltare stau în spatele lansării unui produs care trebuie să fie nu doar util, ci și să aibă un design plăcut. Ceea ce mi-a ușurat viața este, cu adevărat, aspiratorul robot, care economisește o bună parte din timpul petrecut pentru activitățile de curățenie.

Reghina

În orice aspect al vieții folosesc diverse gadgeturi care îmi fac viața mai comodă, începând de la mașina de spălat vase, aspiratorul robot și terminând cu mașini, telefoane și alte aplicații și gadget-uri care îmi aduc confortul necesar. Uneori, acest lucru poate părea înspăimântător, dar privim cu încredere în viitor și încercăm să evoluăm împreună cu tehnologia, astfel încât aceasta să nu ne depășească.

Nicolai

Printre gadget-urile preferate care îmi ușurează viața cotidiană se numără aspiratorul robot. Acesta, alături de alte gadget-uri, a schimbat modul în care îngrijesc casa și cu cât ele devin mai independente, cu atât mă bucur mai mult. În plus, am și alte dispozitive care mă ajută să economisesc timp și să fiu mai eficient, cum ar fi smartphone-uri și ceasuri sau tablete pentru notițe.

Cum crezi că o să arate Philip Morris în Moldova, peste 5 ani? 

Tatiana

O să continue să inoveze, cu siguranță. Văzând rezultatele de la nivel mondial, numărul de utilizatori, volumul veniturilor pe care compania le generează din produsele fără fum, așteptăm aceeași schimbare și în Moldova, acolo unde tehnologiile nu întârzie să apară. Vom lucra în continuare la realizarea scopului nostru de a construi un viitor fără fum.

Elena 

Obiectivul nostru global de a obține mai mult de două treimi din veniturile companiei din vânzarea produselor fără fum până în 2030 reflectă o tranziție semnificativă către aceste produse inovatoare. Cât despre piața din Republica Moldova, ne-am dori ca aceasta să continue să se alinieze la trendul global în ceea ce privește inovația și sustenabilitatea în industria tutunului. La fel, ne propunem să rămânem un angajator responsabil și partener de încredere al statului.

Reghina

În general, lucrurile se schimbă foarte rapid în prezent, iar concepte care acum 5 ani păreau a fi dintr-un viitor îndepărtat sunt astăzi parte din viața noastră de zi cu zi. Am adoptat deja inteligența artificială și realitatea virtuală, iar, din acest motiv, este dificil să anticipăm cu exactitate cum va arăta viitorul. Cu toate acestea, pot afirma cu încredere că PMI va continua să fie o companie axată pe inovații, bazându-și evoluția pe studii științifice, astfel încât să fim cât mai aproape de consumator. Scopul nostru rămâne să oferim produse relevante pentru fumătorii adulți și să ne îndreptăm către un viitor fără fum.

Foto: Natalia Miterev

Interviu: Rodica Ciorănică

Abonează-te la articolele

Vip Magazin