Social Media a revoluționat lumea comunicării | Doina Babcinschi | Proiect susținut de Orange Moldova

Încotro…navigăm?

Giovanni Giovannini, autorul cărții de la „Silex la Siliciu: istoria mijloacelor de comunicare în masă”, ar fi trebuit să scrie și volumul doi, de la Silex la TikTok, poate. Pentru cei care nu știu, silex este o rocă dură ce datează tocmai din epoca de piatră. Dar, se pare că gena de futurolog nu a funcționat în cazul italianului. Se pare că experții noștri în comunicare sunt mult mai aproape de ceea ce avem azi.

Cum e să trăiești cu gratiile după tine, numite și hashtag? Ce fac masele în online și cum te poți transforma din erou în victimă la doar un click distanță? Este oare Internetul o lucrare a răului și poate oare Codul Civil să facă ordine în lumea virtuală? Unde ne oprim și de unde continuăm?

Vă invităm să răsfoiți un proiect dedicat comunicării în era digitală și să reflectați mai târziu (poate) asupra vremurilor în care trăim și cum ne influențează tehnologiile viața.

Coordonator: Iuliana Mămăligă

Peste noapte, din consumatorii de conținut livrat de canalele tradiționale de media, am devenit creatori de conținut, iar unii dintre noi concurează cu media la capitolul influență.

Doina Babcinschi

Director Executiv al agenției Granat XTECH

GRADUL DE CREDIBILITATE

Conform studiului realizat anul trecut de Magenta Consulting, rețelele sociale sunt pe locul doi ca fiind sursa principală de informare, dar și a doua cea mai credibilă platformă de informare a cetățenilor din Moldova. Astfel, o pătrime din respondenți au încredere în mesajele distribuite pe rețele. Și nu ar exista vreo problemă cu această încredere, dacă Social Media ar opera pe baza unui cod de deontologie și etică, ar documenta subiectele, ar contacta sursele și experții pentru completări și precizări, iar în cazuri de dezinformare ar fi penalizată cu strictețe.

Timp de mulți ani facilitez comunicarea brandurilor pe Social Media, analizez modelele de comunicare din alte segmente și observ ce muncă enormă este depusă pentru a stabili „tone of voice” al brandului, de a construi mesajul în așa mod încât acesta să nu jignească, să nu stigmatizeze și să nu creeze asocieri negative.

Orice abatere de la codul de etică este penalizată dur de către comunitatea online. De câte ori am boicotat un brand sau un influencer pentru conținutul pe care-l distribuie?

Percepția publică îngrădește libertatea de exprimare în cazul paginilor de business, deși algoritmul Facebook le oferă o mică parte din news feed-ul nostru.

SOCIAL MEDIA ȘI SĂNĂTATEA MINTALĂ

Social Media educă o generație informată, cu acces liber la orice resursă media, însă și o expune traumelor, creând un spațiu de revărsare a furiei, urii și a frustrării.

În ultimii ani tot mai mult vorbim despre hărțuire, hate speach și cyber bullying. Ultimul, apropo a atins cifre alarmante în acest an – 38% din oameni se ciocnesc cu agresiunea pe internet, iar o pătrime din aceștia ajung la auto-vătămare pentru a face față acestei probleme.

De cele mai multe ori vom scuza mesajele toxice și comentariile agresive, atacul la persoană – prin libertatea de exprimare din online. Citatul lui John Stuart Mill despre „libertatea personală care se termină acolo unde începe libertatea celuilalt” este aplicabilă și pe rețele. Iar noi, ca protagonoștii news feed-ului de Social Media, îl putem face un spațiu mai sigur și non-violent chiar de azi.

Înainte de a apăsa butonul „Publică”, să verificăm dublu orice mesaj. Dacă acesta va ataca sau va trauma cel puțin o persoană, oare este nevoie să-l mai distribuim?

Proiect susținut de:

Abonează-te la articolele

Vip Magazin