Tatiana Prunean: ÎN VIAȚĂ NU EXISTĂ ZILE PROASTE

Tatiana Prunean: Manager Departamentul Produse fără fum, Philip Morris Moldova.

Philip Morris Moldova a ieșit tot timpul în evidență prin echipa sa dinamică, profesionistă, plină de energie și dedicație. Aici, inovația și creativitatea sunt la ele acasă, iar fiecare membru al echipei își poate manifesta talentul, fiind ghidat de un lider – cel care insuflă motivație și determinare în atingerea obiectivelor comune. 

Cu o experiență de 11 ani în cadrul Philip Morris Moldova, Tatiana Prunean este Manager al Departamentului Produse fără fum. Alături de o echipă inovatoare, Tatiana contribuie activ la conturarea unui viitor fără fum, ghidându-și colegii către excelență și stimulând gândirea creativă.

Tatiana ne-a povestit despre parcursul său în cadrul companiei, dar și despre cum a devenit parte a celei mai ambițioase misiuni a Philip Morris International.

Tatiana, cum a început experiența ta în cadrul Philip Morris?

Cariera mea la Philip Morris Moldova a început în 2012, când eram studentă, iar, în prima perioadă, am lucrat part-time. În cei peste zece ani petrecuți în cadrul companiei, am schimbat mai multe funcții în diferite departamente, iar astăzi, împreună cu o echipă de profesioniști, suntem responsabili de lansarea produselor fără fum, de programele și serviciile de suport destinate consumatorilor.

Cum s-a schimbat compania în cei zece ani de când faci parte din această echipă?

Punctul de transformare a companiei a început odată cu angajamentul de a ne alătura misiunii ambițioase a Philip Morris International de a construi un viitor fără fum. De fapt, compania s-a transformat într-un start-up, iar, odată cu pregătirile pentru lansarea dispozitivului de încălzire a tutunului în Moldova, înțelegeam că totul va fi diferit de ceea ce am făcut până atunci.

Avantajul multinaționalei este că avem alături colegii din alte țări, care sunt mereu deschiși să se împartă cu expertiza lor. Cea mai mare experiență, însă, am acumulat-o în Kiev, Ucraina, unde am activat timp de un an. A fost exact în perioada în care colegii ucraineni lansau dispozitivul de încălzire a tutunului.

Am revenit acasă pentru a pregăti lansarea produsului la noi. Împreună cu echipa, am dezvoltat proiectul de lansare, după care l-am apărat în fața managementului de top al companiei, în Elveția. Am primit undă verde și, practic, am sărit în ultimul tren. Zic ultimul tren, deoarece, la acel moment, PMI nu avea drept scop să lărgească piețele unde sunt prezente produsele fără fum. Nu a fost ușor să obținem această aprobare, însă ne-a reușit. 

A fost o perioadă plină de provocări, dar care, în același timp, ne-a ținut în priză permanent. A fost creat un nou departament, am lărgit echipa, am dezvoltat de la zero toată infrastructura digitală, am creat un Centru de Suport Clienți. 

Care a fost reacția managementului global, Philip Morris International, la rezultatele Moldovei? 

Cu siguranță, Moldova a căpătat un loc pe hartă, în interiorul PMI, pentru că noi am dezvoltat o abordare specifică pentru piața noastră, am lucrat într-un mod deosebit. O parte dintre utilizatori existau, chiar dacă produsul încă nu era lansat oficial în Moldova. Felul în care noi ne-am lansat, felul în care le-am oferit experiența și serviciile de care aveau nevoie, ne-a adus mai aproape de consumatori. Am făcut lucrurile să funcționeze cu instrumente și resurse limitate, totul – datorită unei echipe talentate și profesioniste, iar eforturile noastre au fost apreciate chiar și de colegii de pe piețe mult mai dezvoltate.

Cât de mult contează spiritul de echipă și cum vă înțelegeți în această misiune? 

Atmosfera la birou și în afara biroului influențează în mod direct productivitatea noastră, creativitatea, ideile pe care le generăm. Lucrăm într-o companie mare, care are puse pe polițe toate standardele, politicile și ar părea că ar trebui să fie super birocratic. În realitate, însă, suntem departe de conceptul clasic al unei corporații. Suntem toți egali, comunicăm liber, deschis, ne bucurăm de o cultură fără rigidități și ierarhizări stricte.

Spiritul nostru de echipă nu doar că ne ajută să atingem obiectivele companiei, dar contribuie și la dezvoltarea individuală a fiecărui membru. Suntem conștienți că succesul nostru colectiv depinde de contribuția fiecăruia, iar aceasta este o valoare pe care o promovăm în fiecare aspect al activității noastre.

Știu că există foarte multă libertate în stilul vostru de activitate, ați adoptat un model de lucru hibrid. Sunt curioasă, lumea nu se relaxează având mai multă flexibilitate? 

Într-adevăr, am păstrat și după pandemie posibilitatea de a lucra de la distanță. Eu cred că mai importantă este discuția deschisă și clară despre ce se așteaptă și ce obiective avem, dar și conștientizarea că lucrăm pentru a obține un rezultat bun. Da, noi vedem că întâlnirile noastre de business funcționează cel mai bine la birou. Când suntem acolo, pe loc, suntem conectați, toți pe o undă. Totuși, partea aceasta de flexibilitate și comoditate, faptul că angajații noștri au posibilitatea să îmbine armonios viața profesională și personală, de asemenea ajută la felul în care ei se manifestă, se dezvoltă și contribuie la succesul companiei. De fapt, toate acestea duc la o mai mare implicare și satisfacție profesională a angajaților. 

Care ar fi trei principii care asigură o comunicare sănătoasă cu colegii?

Aș pune onestitatea pe primul loc. În cazul nostru, ar fi bine să nu ne temem și să facem tot posibilul să ne simțim bine în mediul nostru de lucru. Apreciez când oamenii își exprimă deschis ideile. Al doilea principiu ar fi respectul. Noi dezbatem multe idei, cu multe putem să nu fim de acord, dar felul în care polemizăm este crucial. Este important ca omul care și-a expus ideea să aibă curajul să-ți mai spună ceva data viitoare. Contează să ajungem la un rezultat care să fie cel mai bun. Și al treilea principiu ar fi simțul umorului, el ne ajută foarte mult să construim relații bune și să ne creăm un mediu de muncă în care să ne simțim confortabil. 

Mi s-a părut foarte interesantă inițiativa de a oferi studenților posibilitatea de a participa la un internship la Philip Morris. Cine sunt oamenii care ar putea să rezoneze cu voi?

O dată pe an, fiecare departament își creează o deschidere pentru o persoană nouă care și-ar dori să evolueze. Oamenii de care avem nevoie sunt de obicei de pe băncile facultăților sau în ultimul an de studii, adică cei care caută activ să-și aplice cunoștințele. Eu, apropo, tot direct de la facultate am venit în echipă și m-am format aici. Trebuie să fie deschiși la minte, să-și dorească să sară în marea aceasta de informație și să acceseze rapid procesele care au loc în interior, să absoarbă totul ca un burete. Fiind o companie atât de mare și atât de diversă în interior, este o oportunitate unică și nu prea des întâlnită. Aici pot încerca diferite roluri, pot înțelege cum funcționează lucrurile și dacă este un „good fit” pentru viitorul lor. În unele cazuri, stagiarii rămân să facă parte din echipa noastră. 

Cum e să faci parte dintr-o companie internațională? Pare stresant din cauza sarcinilor pline de responsabilitate sau, dimpotrivă, stabilitatea economică anulează greutățile?  

Unele aspecte sunt mai sigure, pe de altă parte, viața în interior își are cursul său și noi implementăm multe lucruri de la zero. Urmăm unele guideline-uri globale despre cum trebuie să arate lucrurile, dar, local, totul este adaptat și dezvoltat din temelie. Consumatorii se deosebesc în funcție de piață, serviciile sunt diferite. Noi trebuie să fim super specifici în locurile unde ne aflăm. Este o companie care trebuie să-și apere proiectele ca să înainteze. E un organism viu, ca orice companie care trebuie să atragă susținere globală și resurse pentru unele activități, etc.

TREBUIE SĂ FII SURSĂ DE INSPIRATIE PENTRU ECHIPA TA, SĂ OFERI INSTRUMENTELE SI NOTIUNILE NECESARE CA SĂ LUCREZE SI EI ÎN RITMUL TĂU, SĂ LE INSPIRI SIGURANTĂ.

Cine este Tatiana în afara companiei Philip Morris? Cum își trăiește viața, cum își petrece vacanțele? 

Sunt o mamă tânără, am o fetiță de trei ani. Apariția copilului mi-a împărțit viața în „până la” și „după”. La scurt timp după apariția Alexandrei, am realizat că pentru mine nu mai există expresia „o zi proastă”. Mai cu seamă, aceasta s-a întâmplat după ce fetița mea a început să vorbească, să aibă gândurile și dorințele ei proprii. Seara, când revin acasă, o ascult, o urmăresc cum se joacă. Îmi schimbă, efectiv, dispoziția spre bine și tot mai bine. 

Pe parcursul ultimilor ani, mi-am găsit niște activități potrivite să mă întoarcă în „zenul” meu, să mă umplu de energie de la ele. De obicei, sunt lucruri pe care le pot face de una singură, așa ca pilates, pe care l-am descoperit acum un an. După un antrenament sunt plină de energie toată ziua, fără să simt oboseală seara.

O pasiune pe care am descoperit-o la mine, recent, este studiul portului nostru popular, mai cu seamă al iilor. Am început să-mi creez propria mea ie, împreună cu Stela Moldovanu, într-un program de mentorat. Te înveți să coși, să brodezi, bucată cu bucată, o piesă vestimentară tradițională. Am descoperit că sunt foarte multe metode de creare a unei ii și că fiecare element al cămășii tradiționale simbolizează ceva. Nu mă aștept să iasă perfect prima mea ie, dar satisfacția adusă de lucrul mâinilor tale nu se compară cu nimic altceva. 

Povestește-mi despre escapadele tale. Unde călătorești? Îți plac munții sau marea? 

Până la pandemie, era o tradiție să călătorim. Plecam deseori cu prietenii, familia, făceam city break-uri. Așa tip de călătorii îți oferă cele mai intense experiențe, poți simți cum se trăiește în alt oraș, care sunt atracțiile lui principale, cultura, istoria etc. Ieșirile în natură îmi încarcă bateriile pentru multă vreme. De fiecare dată când avem timp, plecăm cel puțin la munte, pentru o drumeție. Acum, când avem un copil mic, este mai complicat să avem escapade, dar vacanțele noastre oricum au rămas active.

Viața, job-ul tău sunt aproape de ceea la ce ai visat în copilărie?

Destul de aproape. Am avut în familie un model de muncă la birou și nu mi-am imaginat un alt tip de activitate. Mama este contabilă, de mici ne lua la serviciu împreună cu sora mea. Uneori, ne dădea însărcinări legate de documentare, de calcul. Așa s-a creat această imagine despre cum trebuie să arate un job. La aceasta am ajuns și mă simt confortabil. Este o combinație dintre activitățile de rutină și lucrurile noi pe care le facem. Este atât de dinamic din interior, încât nu pot să cataloghez lucrul nostru ca fiind ceva plictisitor, care zi de zi arată la fel. Mai cu seamă acum, când lucrul meu înseamnă interacțiune cu consumatorul și experiența pe care i-o oferim. Visul meu era mai degrabă să lucrez în afaceri, decât să ajung artistă. Sunt rațională și pragmatică, admir domeniile creative, dar mai mult mă atrag cifrele. 

Piețele, afacerile, consumatorii evoluează constant. Cum reușești să te adaptezi acestor schimbări? 

Eu am înțeles că, uitându-ne în trecut și analizând datele pe care le avem, noi putem cunoaște sau prognoza viitorul. În ultima perioadă, descoperind diferite modele predictive, care pot să-ți spună ce urmează să se întâmple sau ce pași să faci ca să obții un rezultat, îmi pare destul de captivantă munca mea. 

Chiar sunt pasionată de studiul pattern-urilor de comportament al utilizatorilor, mai ales atunci când apare un produs nou pe piață. Noi, în companie, putem prevedea, cu o doză mare de precizie, care sunt următoarele tendințe în domeniu.

Cum te-a schimbat funcția și responsabilitățile pe care le ai în cadrul companiei?

Chiar aș spune că m-au construit de la zero. Sunt licențiată în Relații Economice Internaționale și am venit în companie de pe băncile universității. În acest timp, am reușit să trec prin diverse schimbări, iar cea mai mare influență asupra dezvoltării mele profesionale au avut-o oamenii. Am învățat de la ei tot ce înseamnă profesionalism și ce înseamnă să lucrezi cu dedicație în zona în care te afli acum, să dai mai mult decât se așteaptă de la tine. Aceasta, efectiv, te ajută să progresezi și să mergi înainte. 

Ce poți spune despre personalitatea ta?

Sunt foarte încăpățânată, tenace, îmi place disciplina. Dacă mă apuc să fac ceva, o duc până la capăt. Am calități care au fost dezvoltate în mod natural, asupra altora am lucrat pentru că am înțeles că dacă învăț să le posed, o să progresez. În rol de lider de echipă este bine să fii multilateral, să ai mai multe cunoștințe, nu ai luxul de a veni nepregătit la întâlniri, de exemplu. Trebuie să fii sursă de inspirație pentru echipa ta, să oferi instrumentele și noțiunile necesare ca să lucreze și ei în ritmul tău, să le inspiri siguranță. 

Unde te vezi în cinci, zece ani? Cum vezi compania și produsele fără fum?

Sunt curioasă și aș dori să descopăr alte piețe și cum funcționează acolo lucrurile, de aceea aș merge în altă țară, în cadrul aceleiași companii. Văd viitorul meu la Philip Morris ca unul plin de provocări și oportunități de creștere continuă, atât la nivel personal, cât și la nivelul companiei și industriei în ansamblu.

Interviu de Rodica Ciorănică

Abonează-te la articolele

Vip Magazin