Să fii un bun designer vestimentar înseamnă să ţii pasul cu lumea, să-i înţelegi necesităţile estetice, capriciile și, de ce nu, dorinţa de a epata. În ţara noastră, deocamdată, nu există industrie fashion, consideră creatoarea Valentina Vidrașcu. Potrivit ei, „ar fi prematur să spunem că avem modă, poate doar industrie vestimentară, care e încă afectată de kitsch. Deci, în Moldova, trebuie să fim foarte atenţi cu moda”. Totuși, cu aceeași vigilenţă recomandată de creatoarea citată mai sus, noi am îndrăznit să realizăm, împreună cu un grup de experţi, un top cu cele mai bune zece tinere branduri vestimentare locale. În viziunea redacţiei, toate acestea sunt produsul unor designeri care, oricât de criticaţi ar fi, fac parte din ceea ce în curând vom numi „istoria modei din Moldova”.
Experți:
Valentina Vidrașcu, creatoare de modă
Olga Malikova, stilistă, lifestyle blogger
Constantin Moraru, fashion blogger
Iuliana Mămăligă, redactor la „VIP magazin”
1
Raquette
Designeri: Dana și Violette Basoc
Surorile au fondat brandul în anul 2012, creând pentru femei haine atât prêt-à-porter, cât și de nuntă. Treptat, magazinele „Raquette” au apărut în Chișinău, București, Constanţa, Paris, numele celor două surori ajungând cunoscut şi în „Harber’s Bazaar”.
Valentina Vidrașcu: La prima vedere, ţinutele acestui brand sunt OK. Doar că nu pot să mă pronunţ în privinţa notei, căci încă nu am pus mâna pe produse. Știu că cele două surori încearcă să cucerească piaţa din România și mă bucur că ele muncesc mult pentru asta.
Olga Malikova: Raquette este cel mai bun brand vestimentar din Moldova în acest moment. Modelele sunt de calitate, foarte actuale, dar, cel mai important, individuale. În magazinele „Raquette” poţi să alegi ţinute după orice gust, fie că e vorba de o rochie de fiecare zi, fie de o ţinută de nuntă. Urmăresc duetul acestor surori și îmi place mult tot ce fac ele. În plus, au o politică de preţuri corectă. Nota 9
Constantin Moraru: E un brand care arată abundenţa de imaginaţie şi gust a designerilor autohtoni. Cu siguranţă, orice femeie şi-ar dori cel puţin o piesă a acestui brand în garderoba proprie. Nota 10
Iuliana Mămăligă: Fetele acestea, indiferent pe ce stofă ar pune mâna, creează outfituri minunate. Să deschizi câte un showroom în Bucureşti, Chişinău, Paris e o performanţă răsunătoare pentru moda autohtonă. Dorinţa fetelor de a cuceri pieţe noi se conturează pas cu pas, iar apariţia lor în reviste precum „Harper’s Bazaar România” confirmă acest lucru. Nota 10
Media 9.66
2
Privato
Designer: Oxana Constantinova
„Privato” a apărut în 2016, prezentând modele exclusive de rochii pentru femeile care vor să impresioneze la diverse evenimente. În foarte scurt timp de la apariţia sa, acest brand a ajuns în atenţia publicului. De exemplu, la începutul acestui an, câteva dintre rochiile create de Oxana Constantinova au fost purtate de protagonista celui mai recent videoclip al lui Filipp Kirkorov, Vladislava Evtushenko, cea care a fost desemnată Miss Universe Russia în 2015. Totodată, rochiile „Privato” au fost purtate de Rodica Ciorănică, Lili Lozan și Diana Rudenco la gala premiilor „Omul Anului 2016”, organizată de „VIP magazin” an de an.
Valentina Vidrașcu: O admir pe Oxana că muncește foarte mult. Nota 10
Olga Malikova: Pe Oxana Constantinova o cunosc de mult, încă din perioada când lucra împreună cu Jana Berezovschi (la brandul „Berrezzo”, de la care am un corset și o fustă). Pe atunci, stofele, dantela se utilizau într-un mod impecabil. Studiind imaginile în care apar colecţiile „Privato”, pot spune că ţinutele sunt foarte frumoase, se potrivesc la evenimente pompoase. Dar, ca să mă conving că preţul lor este justificat, mi-aș dori să văd nemijlocit modelele. Nota 8
Constantin Moraru: Într-un mod excepţional, „Privato” reușește să accentueze frumuseţea şi senzualitatea femeilor, fără pic de perversitate. Rochiile create de Oxana Constantinova sunt, pur şi simplu, superbe. Nota 9
Iuliana Mămăligă: Ţinutele semnate de Oxana le poţi vedea în spaţiul monden și te încântă întotdeauna. E un brand select pentru femeile care vor să fie irepetabile. Rochiile pe care le-am văzut în acest an sunt conform tendinţelor din 2017, adică, din stofe transparente, vaporoase şi în culori ce te cuceresc pe loc. Nota 10
Media 9.25
3
Katea Gri
Designer: Ecaterina Grigor
După ce a acumulat experienţă muncind pentru „Sekana”, Ecaterina Grigor a lansat propriul brand, în 2015, foarte diferit de cel anterior. „Katea Gri” se recomandă ca un producător vestimentar tânăr și dinamic pentru femei.
Olga Malikova: Ecaterina Grigor este un tânăr designer care ţine mereu pasul cu tendinţele modei din întreaga lume. Îmi place foarte mult felul în care realizează lookbookurile brandului său și ședinţele foto. În viitoarele colecţii de-ale ei, mi-aș dori să văd mai multe stofe preţioase și cred că asta se va întâmpla foarte curând. Nota 8
Constantin Moraru: Piesele vestimentare „Katea Gri” au un rafinament unic. Colecţiile Ecaterinei cuprind atât haine simple şi drăguţe, cât și piese complexe, vestimentaţia de iarnă fiind accentuată de câteva paltoane originale. Nota 9
Iuliana Mămăligă: Ecaterina s-a desprins frumos de sub aripa brandului lansat de familia ei şi a creat propria linie, una superbă. Creaţiile nonconformiste și cu un aer proaspăt, pe alocuri cu influenţe urbane şi foarte șic, sunt elementul forte din fiecare colecţie a Ecaterinei. Sunt sigură că viitorul ei în domeniul fashion va fi unul strălucitor. Nota 10
Media 9
4
Vivi Art Boutique
Designer: Evelina Zara
Munca Evelinei Zara, exprimată în prezent prin intermediul brandului „Vivi Art Boutique”, lansat în 2012, se axa iniţial pe crearea obiectelor de home-decor și a pernuţelor stilizate pentru copii. Ulterior, tânăra a creat un brand vestimentar pentru copii, una dintre cele mai recente colecţii de modă semnate de ea fiind cea expusă în România și în Kazahstan.
Valentina Vidrașcu: Îmi place de Evelina Zara că încearcă să realizeze ceva distinctiv pentru copii și că, prin creaţiile sale, își caută semnătura personală. Nota 9
Olga Malikova: Pe Evelina o cunosc de mult, dar colecţiile ei le-am văzut doar pe internet. Faptul că se orientează spre vestimentaţia destinată copiilor e demn de laudă, mai ales că mamele fashioniste își doresc ca și fiicele lor să deprindă gustul estetic încă din fragedă copilărie. Deoarece încă nu am avut ocazia să văd nemijlocit colecţiile Evelinei, nu pot să zic nimic despre calitatea lucrărilor, dar pot să spun că multe dintre prietenele mele cumpără cu mare pasiune copiilor lor haine anume de la Vivi Art Boutique. Nota 8
Constantin Moraru: Evelina Zara a adus conceptul de vestimentaţie pentru copii la un nou nivel. Nota 9
Iuliana Mămăligă: Designerul a încercat să creeze pentru copii o linie haute couture la noi în ţară. E un brand nou, care a ajuns să fie apreciat foarte repede. Îmi place campania de promovare a precolecţiei de primăvară-vară 2017, una trendy şi parcă inspirată din cataloagele internaţionale de modă. Chiar dacă preţurile hainelor Vivi Art Boutique sunt un pic mari, cumpărătorii din Moldova aleg pentru copiii lor și piese de la acest brand. Nota 9
Media 8.75
5
Brio
Designer: Cristina Culiș
Piesele vestimentare ale brandului „Brio”, înfiinţat la 29 august 2001, sunt create pentru femeile moderne, preocupate atât de carieră, cât şi de imagine, care vor să se remarce prin eleganţă și stil.
Valentina Vidrașcu: Cristina e o fată serioasă, face haine pe care le poţi purta din minutul în care le vezi, haine purtabile la birou, în fiecare zi. Nota 10
Olga Malikova: Brio s-a remarcat întotdeauna prin faptul că mizează pe forme clasice și pe culori tari. Acest brand e destul de stabil și nu se abate de la linia sa, fapt care îi asigură succesul pe plan comercial. Nota 6
Constantin Moraru: Bluzele şi cămăşile create de Cristina Culiş aduc ţinutele feminine de birou la un nou nivel. Originalitatea pieselor vestimentare create în atelierul „Brio” te face mândru de brandurile autohtone. Nota 9
Iuliana Mămăligă: În creaţiile „Brio” mă inspiră stilul office, smart casual. Îmi plac şi paltoanele. Succesul Cristinei şi al brandului lansat de ea se datorează inclusiv colecţiilor create în ediţii limitate. Apreciez pasul făcut în lansarea liniei de rochii mai elegante şi rebele, linie prezentată la ediţia de toamnă a fashion show-ului DIN INIMĂ 2015. Să vedem ce alte surprize urmează! Nota 9.5
Media 8.62
6
DiVero Atelier
Designer: Ina Pînzaru
DiVero Atelier a fost înfiinţat în 2016 ca marcă sub brandul Nataliei Pînzaru, DiVero (fondat în 2005) și include rochii sofisticate de seară și de nuntă, cu broderii haute couture. Designul vestimentar este a doua mare pasiune a Inei Pînzaru, tânăra având experienţă și în domeniul designului interior de lux.
Iuliana Mămăligă: De la Ina aştept creaţii mai fresh, mai deosebite. Sunt sigură că mama ei îi este un mentor absolut profesionist, care îi oferă suport atunci când Ina îl cere. Mi-aş dori ca pe viitor să încerce şi colecţii prêt-à-porter, rochii de seară mai îndrăzneţe, mai rebele, „fatale”! Sunt sigură că Ina are planuri măreţe să cucerească fiţoasa industrie a modei. Nota 8,5
Media 8,5
7
L. Storojuc
Designer: Liudmila Storojuc
Brandul „L. Storojuc” a fost fondat în 2009, activitatea lui fiind orientată spre crearea colecţiilor prêt-à-porter și elaborarea vestimentaţiei în mod individual. Piesele vestimentare create de acest designer exprimă minimalism și croieli elegante.
Olga Malikova: Liudmila Storojuc utilizează stofe moderne. Îmi place că face un croi corect – se observă că în spatele acestui brand e o bază solidă. Uneori, modelele îmi trezesc întrebări în ce privește alegerea culorilor, or nu întotdeauna ele sunt pe placul meu. Dar mă bucur că în ultima colecţie, designerul a introdus accesoriile de păr, iar ele sunt slăbiciunea mea. Nota 7
Constantin Moraru: Liudmila Storojuc este un designer care ne face mândri de brandurile DIN INIMĂ. Văd calitate, originalitate şi stil. Nota 10
Iuliana Mămăligă: Brandul creat de Liudmila te surprinde de la o colecţie la alta. Unele rochii de seară parcă sunt lipsite de elementul definitoriu care să le facă deosebite de restul, fiind croite după acelaşi şablon. Altele au un design special. Colecţiile prêt-à-porter şi office îmi par ieșite din tipare. Deci, poţi să respecţi dress code-ul de birou, dar şi să arăţi stilată. Nota 8.5
Media 8.5
8
Julia Allert
Designer: Julia Allert
Creatoarea și-a fondat brandul la 12 aprilie 2006, deschizând showroomuri în Chișinău, Kazahstan, Turcia, China, SUA. Mai nou, marca s-a afirmat și în Cehia, în februarie, unde a participat la Expoziţia Internaţională de Modă și Încălţăminte „STYL KABO”. Piesele vestimentare semnate „Julia Allert” exprimă eleganţă și minimalism.
Valentina Vidrașcu: Se observă că Julia încearcă să facă ceva modern, dar nu pot să mă pronunţ în privinţa calităţii, căci nu cunosc îndeaproape tot ce face ea. Deci, nu e corect să o notez.
Olga Malikova: Julia Allert a schimbat un pic viziunea colecţiei sale; se simt stilul lui Rick Owens și stilul japonezilor din Franţa. În colecţiile ei prevalează modelele monocrome, unele dintre acestea distingându-se prin imprimeuri în vogă. Îmi place mult că în cele mai recente colecţii de-ale sale, Julia acordă mai multă atenţie accesoriilor. Totuși, sincer, îmi este dor de Julia Allert de odinioară. Nota 7
Constantin Moraru: Colecţiile Juliei Allert nu sunt cu nimic mai prejos decât cele prezentate pe podiumurile internaţionale. Piesele sunt create într-un stil futurist și combinate în outfituri extravagante. Nota 9
Iuliana Mămăligă: Julia este, în viziunea mea, primul creator autohton care face lookuri foarte inspirate şi inedite. Uneori am impresia că particip la un street style de la o săptămână a modei din celebrele capitale ale industriei fashion. Chiar dacă în Europa stilul vestimentar abordat de Julia prin colecţiile sale e arhicunoscut (îmi amintește, de exemplu, de brandul italian „Oblique”), în Moldova este unul nou şi a ajuns prin ţinutele acestei tinere, care încearcă să revoluţioneze moda autohtonă. Nota 9
Media 8.33
9
Ariadna
Designer: Diana Voevuţki
Din 2014, femeile care vor să epateze prin ţinute sclipitoare pot urmări colecţiile Dianei Voevuţki, semnate „Ariadna”. Acestea includ rochii de seară și de mireasă lucrate manual, atât pentru femei, cât și pentru fetiţe.
Olga Malikova: Designerul Diana Voevuţki creează rochii pentru evenimente foarte pompoase. Probabil, acestea sunt soluţia ideală pentru femeile cărora le place să impresioneze la nunţi sau la cumătrii prin ţinute sclipitoare. Cred că în sezonul nunţilor, acest brand are un mare succes pe piaţa din Moldova. Nota 6
Constantin Moraru: Unul dintre lideri la capitolul rochii autohtone este, indiscutabil, DianaVoevuţki. Piesele vestimentare create de brandul „Ariadna” inspiră toată dragostea pe care designerul a dedicat-o procesului de muncă. Nota 9
Iuliana Mămăligă: Diana are visul de a face parte din fascinanta lume a haute couture-ului, iar eu nu pot decât să îi doresc mult succes. Rochiile ei chiar sunt fabuloase, iar, pe o piaţă restrânsă aşa cum e a noastră, e nevoie de multă putere de convingere ca femeile să renunţe la rochiile de seară foarte proaste. Pas cu pas, ţinutele semnate de Diana au devenit preferatele unui public bun, care ştie valoarea unei ţinute stilate. Nota 9.5
Media 8.16
10
Nikita Rinadi
Designer: Nadya Gudumak
Nikita Rinadi este un brand de îmbrăcăminte fondat la 4 mai 2012, prezentând rochii, bluze, pantaloni, fuste maxi şi mini de lux. Prin unele colecţii, designerul încearcă să îndulcească și chiar să condimenteze ușor codul vestimentar de birou, făcându-l astfel mai atractiv. Brandul este foarte popular printre tineri.
Olga Malikova: În gama modelelor acestui designer poţi să găsești și forme clasice, și ţinute de seară, și chiar în stil sport. Toate arată foarte bine. Dar prefer ca designerii să aleagă o singură direcţie. Nota 6
Constantin Moraru: Brandul „Nikita Rinadi” şi-a demonstrat deja parametrii de calitate în timp. Nu pot comenta nimic altceva decât că piesele vestimentare sunt excepţionale. Nota 10
Iuliana Mămăligă: Știu că brandul are colaborări cu vedete din România şi chiar a avut prezentări la câteva evenimente de modă de peste hotare. Poate nu sunt răsunătoare ca faimoasele fashion weekuri, dar cred că orice şansă de a te prezenta unui public nou trebuie valorificată. Nu am nimic în garderobă de la Nikita Rinadi, însă încurajez iubitorii stilului acestui brand să procure ţinutele create de Nadya. E vorba totuși de un produs autohton. Nota 8
Media 8
Coordonator: Tatiana Corcebaș-Onica
Foto: arhiva personală
Lasă un răspuns