Victoria Belous – OMUL ANULUI 2024

Educație prin inovație digitală

Victoria Belous

Directoarea Centrului Național de Inovații Digitale în Educație – Clasa Viitorului

Născută pe 24 iulie 1979, mun. Chișinău

Studii: Master în Științe Politice, ULIM; Licență în Economie, ASEM; Licență în Lingvistică, USM

Business 

Este o adevărată vizionară a transformării educaționale din Republica Moldova. Cu o carieră dedicată învățământului digital, Victoria Belous a reușit să pună bazele unei revoluții în sistemul educațional al țării, prin proiecte inovative care integrează tehnologia în școli. În 2024, „Clasa Viitorului” a atins un punct de cotitură, extinzându-se semnificativ și consolidându-și impactul asupra a sute de profesori și mii de elevi.

Anul 2024 a fost unul al consolidării și al recunoașterii impactului pe care „Clasa Viitorului” îl are în sistemul educațional din Republica Moldova. Cea mai mare realizare a fost extinderea programelor de formare și a rețelei de profesori inovatori, Ambasadori Digitali, care adoptă tehnologii digitale pentru a transforma predarea și învățarea. De asemenea, am finalizat și implementat un plan strategic pentru următorii cinci ani, menit să ducă educația digitală la un nou nivel.

„Clasa Viitorului” s-a născut din convingerea că educația trebuie să țină pasul cu evoluția tehnologică și să răspundă nevoilor unei generații digitale. În 2017, după o analiză atentă a provocărilor din sistemul educațional al Republicii Moldova și explorarea inovațiilor din Europa, s-a conturat acest proiect ca o soluție optimă pentru transformarea predării și învățării. Cu sprijinul Ministerului Educației și al partenerilor internaționali, au fost deschise primele 11 școli pilot, echipate cu laboratoare „Clasa Viitorului”, iar de atunci, impactul s-a extins exponențial. Astăzi, avem 123 de școli care folosesc această metodologie inovatoare, aducând tehnologia mai aproape de profesori și elevi.

În modernizarea educației, integrăm tehnologii și metode inovatoare care transformă modul în care profesorii predau și elevii învață. Un pilon esențial al acestui proces este alfabetizarea digitală a cadrelor didactice din întreaga țară, asigurându-le competențele necesare pentru a utiliza eficient noile tehnologii în clasă. Acest demers este aliniat la cadrul european DigCompEdu, care urmează să fie implementat la nivel național și care oferă un sistem clar pentru dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor. Prin programe de formare continuă, sprijinim cadrele didactice în dezvoltarea competențelor necesare pentru integrarea tehnologiilor emergente în procesul educațional. Aceasta include realitatea augmentată și virtuală (AR/VR), inteligența artificială (AI), gamificarea, precum și utilizarea circuitelor electronice, senzorilor, roboților modulari, seturilor LEGO educaționale, imprimantelor 3D și dronelor educaționale. Scopul nostru este de a transforma educația într-o experiență interactivă, aplicată și relevantă pentru viitor.

În plus, promovăm învățarea bazată pe proiecte STEAM, care integrează știința, tehnologia, ingineria, arta și matematica pentru a oferi elevilor experiențe de învățare interdisciplinare. Un exemplu concret este proiectul Verde Play, unde elevii combină tehnologia cu agricultura sustenabilă. Totodată, gamificarea joacă un rol semnificativ în procesul educațional, iar utilizarea platformelor precum Moodle, Kahoot sau Quizizz face învățarea mai atractivă și interactivă. Prin toate aceste inițiative, transformăm educația într-un proces dinamic, adaptat cerințelor societății moderne, pregătind atât profesorii, cât și elevii pentru provocările viitorului.

Tehnologia nu trebuie să înlocuiască metodele tradiționale, ci să le completeze și să le îmbunătățească. Predarea eficientă este un echilibru între interacțiunea umană, gândirea critică și utilizarea instrumentelor digitale. Un profesor inspirat și bine pregătit rămâne elementul-cheie în educație, iar tehnologia este un instrument care îi poate amplifica impactul. Important este să folosim tehnologia acolo unde aduce valoare adăugată și să păstrăm elementele esențiale ale învățării față în față.

„Clasa Viitorului” are potențialul de a transforma fundamental educația în Moldova, oferind profesorilor și elevilor acces la metode moderne de predare și învățare. Ne dorim ca în următorii ani să vedem o generație de elevi mai bine pregătiți pentru viitor, capabili să folosească tehnologia în mod creativ și productiv. De asemenea, prin formarea continuă a profesorilor, contribuim la dezvoltarea unui sistem educațional mai adaptabil, inovator și orientat spre viitor.

Interviu: Eugenia Ion, Foto: arhiva personală

Abonează-te la articolele

Vip Magazin