Fişier
ANUL FORMĂRII: ZDOB ȘI ZDUB ÎN 1994: FRAȚII ADVAHOV ÎN 2003
DISTINCȚII: „MERITUL DIPLOMATIC”, GRADUL III, ÎN SEMN DE APRECIERE PENTRU CONSOLIDAREA IMAGINII ȘI PROFILULUI CULTURAL AL REPUBLICII MOLDOVA ÎN STRĂINĂTATE.
„ORDINUL DE ONOARE” PENTRU TOATĂ ECHIPA PROIECTULUI „EUROVISION-2022”.
COORDONARE:
ZINA BIVOL
FOTO: EBU\CORINNE CUMMING
Zdob și Zdub și Frații Advahov au lansat în decembrie 2021 o cursă muzicală Chișinău-București, care a cucerit milioane de oameni la Eurovision-ul de la Torino, fiind clasat pe locul șapte, dar cu numărul doi la televoting. Vioara și acordeonul cu spiritul rock al Zdubilor s-a îmbinat perfect, făcând loc pe scenă și pomului vieții – un simbol complex al culturii noastre naționale. „Trenulețul” a acumulat peste 1,5 milioane de vizualizări pe canalul de Youtube al Eurovision, iar pe Facebook, fragmentul din piesa muzicală este la rubrica „cele mai populare”.
În primul rând suntem profund recunoscători. F.A.:Tuturor celor care ne-au votat. Încă o dată ne-am convins că cel mai mult contează dragostea și aprecierea publicului! Noi suntem mulțumiți de rezultat și chiar suntem plăcut surprinși de feedback.
Z.șiZ.: Percepem Eurovisionul ca pe un festival muzical, mai puțin ca o competiție. Pe culoarele evenimentului domina atmosfera de bunăvoință între artiștii tuturor țărilor. Dar când vezi mii de oameni în sală dansând și fredonând melodia, simți rostul de a fi artist! Locul 2 la televoting înseamnă că milioane de oameni au prins vibrația piesei și suntem toți în același Vagon – « Vagonul Moldovei» .
F.A.: Între Zdob și Zdub și Frații Advahov s-a legat o prietenie frumoasă și o chimie scenică. Aici ne-am unit forțele și am dat tot ce-i mai bun! Vioara și acordeonul cu spiritul rock al Zdubilor s-a îmbinat perfect! Am arătat lumii întregi folclorul și tradițiile noastre împletite cu rock-ul! Și credem că ne-a ieșit bine!
ZșiZ: Acest parteneriat a unit publicul amator de muzica etnică, rock sau pop. A ieșit exact ca în textul piesei – folclor și rock’n’roll! Noi am dat un boost de energie, iar frații au cucerit prin vioară și acordeonul magic, prin dansul sincron, care a devenit deja epic. Cum se zice: unde-s doi puterea crește!
F.A.: Cel mai greu a fost să acceptăm gândul că nu putem realiza «wow-ideea» de a veni cu un decor-trenuleț pe scenă. Impedimentele financiare și logistice provocate de război, ne-au făcut să renunțăm la cele mai creative și îndrăznețe idei scenice. După ce Kalush Orchestra a câștigat preselecția națională în Ucraina, am înțeles că nu putem realiza nici ideea inițială de vestimentație pentru show – costume din ritualurile noastre de iarnă. Conceptul nostru era pe alocuri similar cu cel al ucrainenilor. A trebuit urgent să găsim altă soluție, total diferită. Până la urmă, am decis să punem miza pe energie, mișcarea scenică și să lăsăm muzica să-și facă treaba!
ZșiZ: Timpul restrâns și starea de război ne-a împiedicat să facem o grafică care să reprezinte trenurile dinamice. Dar soluția simplă și genială a venit de la Eugen Boico, care ne-a sugerat să includem în show Pomul Vieții, devenit brand-ul Moldovei. Împreuna cu Vitalie Cojocaru (TRM) și echipa de regizori (ESC) am adaptat Pomul la ecranele scenei și la piesa noastră cu sloganul «Hey ho, let’s go » ca publicul să cânte cu noi.
F.A.: Cu siguranță toate eforturile, merită! Este o experiență pe care o vom ține minte toată viața! Atât timp cât avem forța fizică și sufletească să ne îndeplinim misiunea de artiști, să slujim prin muzică oamenilor, ne implicăm în proiecte interesante. Merită să trăiești viața activ, din plin și cu sens!
ZșiZ: După experiența din 2005, evenimentul a devenit mai tehnologizat și grandios. S-a mărit și numărul telespectatorilor la 300 – 400 milioane. A venit și Australia în concurs. Atmosfera din culise și de pe scenă a rămas aceeași – atmosferă de o petrecere imensă și pozitivă.
F.A.: În acest concurs ne-a legat o prietenie frumoasă cu toți participanții celorlalte țări. Pe culoare, când ne vedeau strigau: Hey, ho! Let’s Go! Muzica ne unește pe toți!
ZșiZ: Prin „Trenuleț” am dorit să împărtășim din viața și istoria noastră reală. De mici copii călătoream cu trenul Chișinău-București, pentru că nu era alt mijloc de transport mai accesibil. Am vrut să transmitem emoția de libertate prin simbolul călătoriei cu Trenul, să împărtășim un pic din modul de viață al artiștilor care sunt mereu «pe roți » și peste tot se simt ca acasă.
F.A.: Refrenul a fost inventat de Roman, iar poetul Vsevolod Cernei a ajutat să dezvoltăm ideea piesei prin metafore și alegorii, exprimând și un adevăr geografic și istoric. Mesajul este unul foarte polivalent. Fiecare ascultător se regăsește în text. Piesa a unit spiritele a milioane de oameni. Avem emoții când revedem video-rile din scenă, cum a cântat și a dansat toată sala cu noi.
ZșiZ: Când vezi un străin cum fredonează melodia și cântă în limba ta, asta este emoția adevărată! În afară de feedback-ul din scenă, victoria o resimți atunci când vezi cât de ascultată și de solicitată este piesa în continuare. Avem doar gânduri pozitive și de gratitudine destinului și spectatorului. Sentimentul de bine îl ducem deja spre oameni în turnee, avem concert după concert.
F.A.: Diaspora ne-a primit foarte călduros! Moldovenii sunt dornici de muzica noastră frumoasă și de folclor. Cu siguranță vom lua în calcul să facem un turneu în care să întâlnim toți frații noștri plecați peste hotare în căutarea unui viitor mai bun !
ZșiZ: Diaspora română și basarabeană ne-au susținut pe tot parcursul proiectului. Am avut câteva întâlniri cu ai noștri la Școala de Dans Tradițional „Vatra” din Torino și în inima orașului Piazza Vittorio. Oriunde ne-am simțit, acasă! Transmitem un respect aparte oamenilor, care au avut curajul să înceapă viața de la zero în alte țări și au reușit, dar nu uită de rădăcini.
F.A.: Eurovisionul a avut o echipă minunată de la care am învățat foarte multe lucruri noi. S-a lucrat la cel mai înalt nivel, foarte profesional. Au avut un program foarte bine organizat!
ZșiZ: Lucrăm cu echipe internaționale de peste 25 de ani. Totuși mereu învățăm reciproc unii de la alții. În culise mișunau sute de oameni, mult zgomot și agitație. Nu ai timp sau loc unde să te ascunzi în liniște și să acumulezi energie pentru scenă. Dar experieța ne-a învățat să ne deconectăm de forfota din culise. Unii făceau yoga, alții își aduseră perna și pătura și s-au culcat la podele să doarmă. Cea mai buna metodă de odihnă erau improvizațiile muzicale cu Frații Advahov. Acolo, în culise, chiar am compus și niște melodii!
F.A.: Publicul simte că ceea ce facem, facem din suflet. Și toată energia pe care am avut-o și vibe-ul, s-a văzut în performanța noastră. Este o muncă enormă și totodată este și obositor, dar rămâne o experiență frumoasă!
ZșiZ: Prima impresie este că după doi ani pandemici, majoritatea oamenilor au avut nevoie de o melodie care îți ridică dispoziția, de un refren care poate fi fredonat de oricine și te poate provoca la dans, socializare. Pentru vorbitorii de limba română a fost important și mesajul, dar, de exemplu, pentru olandezi și alte țări vestice, care ne-au dat 10 puncte la televoting, a fost important vibe-ul piesei.
F. A: Cea mai mare susținere am avut-o într-adevăr de la familie și copii! Am primit foarte multe mesaje de încurajare de la părinți și de la prieteni. În ultima săptămână soțiile au fost alături de noi, au fost și în sală la spectacolul din finală. Ne-au încurajat mereu și au știut că ne vom prezenta bine! Ele știu că noi depunem multă muncă în orice proiect. Tot odată, am vrea să le mulțumim băieților Valeriu Mazilu și Victor Dandes. Regulamentul ESC permite doar 6 persoane pe scenă, din acest motiv băieții au rămas acasă, dar ne-au susținut de la distanță.
ZșiZ: Să fii familia unui artist care e mereu în proiecte, în turnee e o misiune aparte. Am primit susținere morală și implicare concretă. Astfel, Carolina Voitenco, soția lui Roman Iagupov, a elaborat conceptul vestimentației scenice. La diferite etape ale proiectului am primit și susținerea TeleRadio – Moldova, MAIB, Ministerul Culturii și Primăria Chișinău.
F.A.: Colaborarea cu Zdob și Zdub va continua! Am schițat mai multe piese care urmează a fi incluse într-un album! Preconizăm să lucrăm intens la el și în cel mai apropiat timp venim cu noutăți muzicale! Ne bucurăm că piesa noastră, a ajuns în topul celor mai virale piese de pe Spotify. Acest lucru vorbește că „Trenulețul” a ajuns în inimile tuturor, indiferent de naționalitate, vârstă și preferințe muzicale!
ZșiZ: Mapamondul chiar a avut nevoie de o piesă tonică, veselă, dansantă. Publicul din diverse țări a primit „Vitamina de voie bună” ! Dar dacă e să vorbim la serios, viralitatea piesei va răspândi și numele Moldovei pe glob. Trenulețul a luat viteza maximă și e greu de oprit.
Lasă un răspuns