Fără dorința ostentativă de a fi prezent cu orice preț în spațiul public, fără nevoia bolnavă de PR personal, Vadim Ceban este autoritatea care aduce echilibrul într-o instituție în care energiile marilor puteri sunt mereu pe cale de a se ciocni. După echilibru, urmează toleranța – niciun consumator SA „Moldovagaz” nu a fost deconectat pentru neplată în această neașteptată „eră pandemică”. Și trei, ar fi compasiunea și responsabilitatea socială – SA „Moldovagaz” a contribuit cu aproape două milioane lei în lupta cu COVID 19, numărându-se printre agenții economici care au întins printre primii mâna medicilor și suferinzilor. Altfel, Vadim Ceban, care stă în fața mea la o cafea, creează impresia unui șef cu picioarele pe pământ, simplu, care știe ce are de făcut. Într-un ceas bun! Să trecem la interviu.

De la Prim–vicepreședinte al Comitetului Executiv al Găgăuziei la conducerea SA „Moldovagaz”? Cât de ușor sau greu a fost acest parcurs?

A fost o experiență foarte utilă, mai ales că în ultimii patru ani am fost responsabil de sectorul economic, financiar și de infrastructura regiunii, inclusiv am fost conducătorul Comisiei pentru situații excepționale și al diferitor Celule de criză ale autonomiei, create în funcție de situație.

Sectorul energetic îmi este cunoscut de peste un deceniu. Activând în cadrul Ministerului Economiei, domeniul meu de responsabilitate a fost anume cel energetic. De atunci cunosc și conducerea „Gazprom”, fiind membru al Consiliului de observatori ai SA „Moldovagaz” și fiind parte componentă a delegațiilor guvernamentale ale Republicii Moldova pentru negocieri cu furnizorul.

Astfel, n-am avut ezitări când am primit propunerea să devin conducătorul SA „Moldovagaz”. Sunt încrezut în capacitățile mele, cunosc situația reală și știu cum aceasta poate fi îmbunătățită. De fapt, acest proces este deja aplicat și rezultatele sunt vizibile.

Cu ce probleme majore v-ați confruntat din primele zile când ați ajuns la SA „Moldovagaz”?

Nu accept sub nicio formă corupția și minciuna, respectiv, nici explicațiile sau scuzele de rigoare. Astfel, scopul meu de bază este ca acești factori să fie sau distruși totalmente sau, cel puțin la prima etapă, să fie diminuați la maximum. În acest sens au fost reziliate toate contractele dubioase cu părțile terțe privind acordarea mai multor servicii, gen asigurare, pază, consultanță juridică, citire contoare, etc. Doar acest fapt a adus la economii de peste 100 milioane de lei pe an.

La fel, sunt simplificate procedurile de conectare ale consumatorului la rețea și instalare ale echipamentului aferent, cum ar fi centrale autonome, aragaze, etc. Numărul vizitelor consumatorilor la întreprinderile noastre în cadrul acestei proceduri și numărul actelor permisive practic s-au redus în jumătate. Sunt lansate platforme de plăți online și de citire ale contoarelor, ceea ce este nu doar comod și util, dar și diminuează contactul fizic cu controlorii și, eventual, micșorează unele încercări de corupere activă sau pasivă.

Care sunt prioritățile SA „Moldovagaz” acum?

Una din priorități este negocierea și includerea în contractul de lungă durată cu „Gazprom” a unui model de stabilire al prețului de achiziție, care ar implica parțial situația de pe piețele de tip spot. Prețul corect atât pentru furnizor, cât și pentru consumator este unul din pilonii de bază ai SA „Moldovagaz”. La fel, ne-am propus să ridicăm nivelul de deschidere față de societate printr-o comunicare mai activă și acest lucru deja se face simțit.

Totodată, lucrăm asupra creșterii eficienței proceselor economice corporative. Și, nu în ultimul rând, o prioritate este aplicarea prevederilor Pachetului energetic III, care presupune separarea operatorului sistemului de transport de gaze. Cu alte cuvinte, compania „Moldovatransgaz” urmează să devină total independentă de furnizorul de gaze naturale SA „Moldovagaz”, care este, concomitent, și unicul fondator al acestei companii. Grație acestui fapt vor fi îndeplinite prevederile Legii cu privire la gazele naturale.

În Moldova, și nu doar, există problema selectării personalului calificat. Cum ați rezolvat această dilemă și câte persoane lucrează în prezent la „Moldovagaz”?

Sectorul nostru nu a avut de suferit atât de mult în ultimele decenii, în raport cu alte ramuri economice, cum ar fi agricultura sau industria, în care vârsta medie a angajaților este de cca 50 de ani. Angajații noștri sunt devotați profesiei și manifestă un nivel de profesionalism înalt. La rândul nostru, noi facem tot posibilul ca personalul să fie remunerat corespunzător.

Totodată, înțelegem foarte bine necesitatea de a investi în viitor. Astfel, la începutul noului an universitar planificăm să lansăm un program de susținere al tinerilor promițători de la facultățile tehnice, aferente sectorului de gaze naturale. O să îi invităm să facă practica de producție la întreprinderile noastre, iar cei mai buni dintre ei, după absolvire, vor primi oferte de angajare.

Se spune că tariful la oricare servicii prestate poate fi mișcorat dacă există un management bun! Cât de veridică poate fi această afirmație în raport cu realitatea din Republica Moldova?

Din structura tarifului mediu la gazele naturale pentru consumatorul final peste 71 % este ponderea costului de achiziție de la furnizor. Restul sunt cheltuielile de transport, furnizare și distribuție. În situația actuală tariful pentru consumatorul final poate fi micșorat prin diminuarea prețului la achiziție, precum și prin optimizarea și modernizarea proceselor de distribuție cu scopul diminuării pierderilor și costurilor operaționale.

Referitor la scăderea costului de achiziție – contractul curent cu „Gazprom” presupune această opțiune și sunt încrezut că în trimestrele III și IV acesta va scădea semnificativ. Actualmente prețul este de 164 de dolari SUA pentru o mie de metri cubi și este comparabil cu conjunctura pieței de tip spot, dacă vor fi incluse și prețurile de transport până la hotarul Republicii Moldova. Însă contractul de lungă durată asigură neîntreruperea livrărilor și nu depinde de fluctuațiile bursiere, care deseori au un caracter speculativ, inclusiv în contextul diferitor declarații și evenimente.

Am depășit încă un sezon de încălzire! Dar totuși, mai există un pericol real ca să avem probleme cu livrarea gazelor naturale, și asta în cazul în care Federația Rusă și Ucraina nu vor ajunge la înțelegerea privind tranzitarea lor prin Ucraina? Ce vom face atunci?

Ucraina a ajuns la o înțelegere cu „Gazprom” la sfârșitul anului trecut. Vedem că până la ziua de astăzi această înțelegere este respectată cu strictețe. La moment nu văd premise, care ar pune sub semnul întrebării înțelegerile respective sau apariția unor factori, care ar periclita tranzitul și livrările de gaze, inclusiv pentru Republica Moldova. Noi suntem pregătiți să aprovizionăm consumatorii noștri și în regim revers prin utilizarea culoarului Transbalcanic de gaze naturale.

Cât de reală e asigurarea transportării și livrării gazelor naturale în regim revers pe coridorul transbalcanic, utilizând sistemele transport gaze Bulgaria-România-Ucraina-Republica Moldova?

Acest proiect urma să fie realizat demult, dar probabil că nu a existat voință, inclusiv cea politică. Într-un timp record a fost modernizată stația de măsurare a gazelor din Căușeni, care a permis efectuarea fluxul tehnologic de gaze naturale în regim revers. În paralel am pornit și am încheiat cu succes negocierile cu întreprinderile de transport ale gazelor naturale din Bulgaria, România și Ucraina cu scopul asigurării tranzitului prin sistemele lor.

Grație acestor eforturi titanice ale echipei SA „Moldovagaz”, la finele anului trecut am fost pregătiți să asigurăm 100% din consumul intern al țării prin culoarul Transbalbanic. Însă în rezultatul înțelegerii dintre Rusia și Ucraina referitor la tranzitul de gaze a dispărut exigența în fluxul revers. În pofida acestui fapt, investițiile de modernizare ale sistemului au fost vital necesare și ne-au permis să întărim securitatea energetică a țării în cazul unor eventuale situații de criză.

Conducta Iași-Ungheni-Chișinău… Anterior era stabilită darea în exploatare la finele anului 2019, acum este anul 2021. Cel puțin așa arată planul de dezvoltare al Sistemului Național de Transport de gaze naturale din România. Dvs., ce părere aveți, e posibil acest lucru sau iarăși vom mai avea o amânare a lucrărilor?

SA „Moldovagaz” nu este titularul, beneficiarul sau operatorul acestui proiect. Astfel, nu e cazul să mă expun detaliat la tema respectivă. Însă, având în vedere situația epidemiologică din lume și scăderea economică globală inevitabilă, bănuiesc că finalizarea proiectului probabil se va întinde.

Ați declarat anterior că SA „Moldovagaz” a aprobat un plan de reorganizare, în care din cele 12 întreprinderi de distribuție din țară va fi creată una singură. Ce presupune acest lucru pentru consumatorii de rând?

Reorganizarea întreprinderilor de distribuție va permite creșterea substanțială a eficienței în activitatea lor. Se vor aplica standardele unice în procesele tehnologice și cele economice. Scopul principal este micșorarea costurilor operaționale și a pierderilor, optimizarea cheltuielilor și sporirea eficienței. Aceasta reorganizare va fi efectuată cu succes și consumatorul neapărat va simți diferența.

Tot mai mult, oamenii încep să atragă atenția la modul de viață sănătos, ecologic și cât mai prietenos naturii. Ce face SA „Moldovagaz” ca să fie mai eco-friendly cu mediul înconjurător?

Unul din proiectele de perspectivă din acest domeniu reprezintă lărgirea rețelei de stații de alimentare cu gaze naturale comprimate. Acest tip de carburant are cel mai scăzut nivel de poluanți, în comparație cu alte tipuri, mai ales cu cel diesel. De menționat este faptul, că mai multe țări din UE treptat interzic transportul cu motoare de tip diesel și mai devreme sau mai târziu această abordare va fi aplicată și în Moldova.

În acest context, recent am lansat negocierile cu Primăria municipiului Chișinău, cu menirea apariției în capitală a mai multor autocare, dotate cu utilaje de ardere pe bază de gaze naturale comprimate. Pe seama situației economice și cheltuielilor pentru combaterea COVID-19 lansarea proiectului, probabil, se va amâna un pic, dar sunt convins că oricum va fi realizat cu succes. Altă perspectivă pur și simplu nu există, având în vederea faptul că liniile de troleibuze nu pot traversa orice stradă sau suburbie.

Cum arată ziua dvs. de muncă?

Ziua mea de muncă începe la ora 08:00, câteodată și la 07:30. Agenda mea este plină cu evenimente, ședințe, video-conferințe, planificări, raportări, pregătirea documentelor strategice, de reorganizare și optimizare a activității. În general, mă mândresc cu colegii mei, sunt multe persoane tinere și ambițioase cu care îmi este destul de interesant să activez cot la cot.

Există timp liber atunci când ești la cârma unei astfel de instituții precum e SA „Moldovagaz”?  Unde vă găsim după ce părăsiți SA „Moldovagaz”?

Timp liber există, sper să fie mai mult anul acesta. În 2019 nu prea a fost, trebuia să gestionăm criza de gaze, practic lucram și în zilele de weekend. Dar când am timp liber mă găsiți acasă, în familie, pe care o iubesc foarte mult.

Cum vă „reîncărcați bateriile”? Ce hobby-uri aveți?

Reîncărcarea bateriilor o fac acasă, alături de cei dragi, lângă soție și cei doi copii ai noștri. Îmi place fotbalul, îmi place să citesc, ne place să călătorim, nu neapărat peste hotare, Moldova noastră e frumoasă, sunt locuri foarte pitorești.

Ce planuri aveți? Unde vă găsim peste 5 ani?

Să executăm planurile de reorganizare planificate pentru anul acesta. Trebuie să muncim foarte mult. Peste 5 ani? Nu obișnuiesc să fac pronosticuri. Să fim sănătoși!

Text: Rodica Ciorănică • Foto: Arhiva personală