Autobuze electrice made in Moldova

O echipă de ingineri de la noi vor să pună pe roate o afacere demult apusă în Moldova. Specialiștii vor să producă autobuze electrice la fosta uzină de tractoare din Chișinău. Inginerii au deja și investițiile necesare.

Poate mulți dintre voi nu știu, dar cândva la Chișinău exista o uzină de tractoare care producea anual chiar și 10 mii de unități. Desigur, componentele necesare erau aduse fie din Belarus, Georgia sau Ucraina. Astăzi, această afacere nu mai există, dar poate fi adusă din nou la viață de o echipă de ingineri care deja a acumulat banii necesari – 4 milioane de euro.

Marele plan al inginerilor este de a amenaja o fabrică de producţie a autobuzelor electrice în fostele hale de producţie ale uzinei de tractoare din Chişinău. Acum aceste hale au doar pilonii și nu sunt în cea mai bună stare.

Inginerii vor să producă în timpul apropiat două modele de autobuze electrice — unul de dimensiuni mai mici pentru zone mai puţin populate, eventual ca transport între localităţi, şi altul mai mare, din cele de standard obişnuit de 12 metri. Caracteristicile autobuzului mai mare sunt de-a dreptul intrigante, el fiind deja conceput la nivel de inginerie.

Partea cea mai bună este că inginerii vor să producă niște autobuze nu doar pentru traficul urban, dar și pentru cel extra-urban. Astfel, un asemenea autobuz electric ar putea face curse din Chişinău spre Soroca şi înapoi, spre Bălţi şi înapoi şi spre Comrat şi înapoi! Iar asta înseamnă necesitatea de a folosi un electromotor adaptat şi la viteze de traseu, nu doar cele urbane de până la 50-70 km/h. Şi motorul nu va fi cumpărat de la vreun furnizor, ci e unul inventat de aceeaşi echipă de ingineri, care va fi produs tot în Moldova!

Preţul unui autobuz electric, produs în Moldova, va fi de 100-120 mii euro în cazul autobuzului mai mic şi 200-250 mii euro cazul autobuzului mai mare. Pentru comparaţie, în UE autobuzele electrice mari costă, de obicei, între 700 şi 900 mii euro, în funcţie de complexitate şi dotări.

Echipa de ingineri avem, investiții sunt, de ce mai este nevoie? Doar aprobări din partea autorităţilor, pentru a se permite transmiterea halelor de producţie de la Tracom, aflate acum aproape în ruine.

Sursa: piataauto.md

Abonează-te la articolele

Vip Magazin