Serghei Cebotari, Omul Anului 2016 în management

Moldova Agroindbank este o locomotivă a economiei naționale, un partener de încredere pentru clienţii săi, un etalon de stabilitate. Toate acestea se datorează în mare parte viziunii manageriale a președintelui băncii, Serghei Cebotari, ale cărui eforturi sunt centrate în totalitate pe bunăstarea companiei. Astfel, MAIB a încheiat anul 2016 cu rezultate remarcabile, înregistrând un profit net de 403,5 milioane de lei şi un volum al depozitelor de 15,4 miliarde de lei, ceea ce denotă o enormă încredere a agenţilor economici, dar şi a persoanelor fizice.

Prin ce 2016 a devenit un an important în activitatea dvs.? Care a fost obiectivul cheie propus și realizat?

Anul 2016 a fost, pentru mine, unul interesant și consistent în evenimente. A început cu semne de stabilitate politică, cea care, pe parcurs, a influenţat situaţia economică, inclusiv în sectorul bancar. Rezultatele acestor îmbunătăţiri sunt evidente. De exemplu, rata inflației de 2,4 la sută a fost una dintre cele mai mici în acei 25 de ani de independenţă sau evoluția ratei de bază la credite stabilită de BNM, care s-a diminuat până la 9 %. Această dinamică pozitivă contează foarte mult pentru noi, deoarece priorităţile noastre continuă să fie dezvoltarea afacerilor şi accesibilitatea serviciilor bancare.

Ca obiective ne-am propus creştere şi transparenţă, ceea ce ne-a reuşit. Am încheiat 2016 cu o creştere a rezultatelor financiare, a rentabilităţii activelor şi capitalului şi ne-am confirmat poziția de lider al pieţei bancare cu cele mai mari cote de piață – 27,1 % la active, 30,6 % la credite nete, 28,1 % la totalul depozitelor şi 27,5 % din profitul înregistrat pe sistem.

Pentru Moldova Agroindbank, care este o bancă sistemică, formatoare de opinie pe piaţă, este un obiectiv important ca sectorul bancar să rămână în continuare un motor de creştere economică a ţării, care să ne aducă prosperitatea atât de mult dorită.

Ce impact direct asupra societăţii a avut activitatea desfăşurată de MAIB în 2016?

Ceea ce oferă o bancă societăţii sunt nu doar serviciile sau produsele pe care le vinde. În afară de protecţia financiară şi investiţiile în dezvoltarea tuturor tipurilor de clienţi, activitatea băncii are o influenţă semnificativă asupra culturii de business şi a educaţiei financiare. Finanţând proiectele antreprenoriale, banca dezvoltă mediul de afaceri, creează potenţial şi generează sustenabilitate.

Dacă vorbim despre impactul activităţii băncii în cifre, vreau să menţionez că pe parcursul anului 2016, MAIB a finanţat sectorul real al economiei şi persoanele fizice cu credite noi în valoare totală de 7,8 miliarde de lei, înregistrând la finele anului un sold al portofoliului de credite de 10,7 miliarde de lei. Cele mai multe credite au fost acordate întreprinderilor din sectorul comercial, cu o pondere de 28,2 % în portofoliul de creditare al băncii; în sectorul de consum – 20,6 %, în industria alimentară – 16,2 %, în agricultură – 8,9 %, în industria nealimentară – 8,4 %, în vinificaţie – 7,0 %, în transporturi şi comunicaţii – 6,5 %.

Ce atu consideraţi că îi asigură MAIB superioritatea în domeniu?

MAIB are multe avantaje competitive. De aceea, le voi puncta pe scurt. În primul rând, încrederea clienților şi a partenerilor, datorită cărora ne propunem în fiecare an obiective din ce în ce mai ambițioase. Stabilitatea şi rezultatele financiare solide ale băncii ne încurajează şi ne dau mai multă libertate pentru proiecte noi, inovatoare. MAIB are una dintre cele mai largi infrastructuri. Actualmente, banca noastră dispune de o rețea de 182 de filiale și agenții, 7 centre de autoservire 24 / 24, 47 de zone de autoservire, 255 de ATM-uri, dintre care 12 ATM-uri cash-in și 4236 de terminale POS.

MAIB este unica bancă din Moldova care deserveşte trei sisteme internaţionale de plăţi: VISA, MasterCard şi American Express, şi oferă cel mai larg spectru de carduri premium pe piaţa autohtonă: Mastercard Gold, Mastercard Platinum, World Elit MasterCard, Visa Gold, Visa Platinum, Cardul de credit American Express Gold. MAIB aplică cele mai înalte standarde de securitate la operațiunile cu cardul și on-line – 3 D Secure cu parolă dinamică şi standardul ISO 27001:2013. MAIB, de asemenea, deţine licenţa de emitere exclusivă a cardurilor cu brandul American Express pe piaţa din Moldova.

Sunteți o persoană ce ia singură deciziile sau obișnuiți să lucrați în echipă, să creșteți lângă dvs. specialiști cărora, la un moment dat, să le oferiți autonomie?

MAIB are o echipă puternică, profesionistă, care a reuşit în 25 de ani de activitate să facă faţă tuturor provocărilor şi să obţină performanţe înalte. Faptul că banca îşi menţine poziţia de lider al pieţei este un argument ce confirmă efortul şi capacitatea echipei. Sunt de 20 de ani parte a acestei echipe mari, am încredere în ea şi mizez pe profesionalismul colegilor în toate deciziile luate. De aceea, prefer să discut chestiunile majore cu colegii în cadrul Comitetului de conducere. Accept opinii diferite şi cred că doar prin dezbateri se găseşte dreptatea.

Ce calităţi îi sunt indispensabile unui manager de succes?

Un manager de succes trebuie să aibă în primul rând curaj şi profesionalism, charismă, abilităţi de lider. Totodată, în afacere reuşesc managerii care pot inspira şi mobiliza echipa, care îi pot câştiga susţinerea şi încrederea, care sunt agenţi ai performanţei în companie. Un conducător bun numaidecât are o echipă bună. Aceasta cred că este o confirmare a talentului şi a valorii unui manager de succes.

Care sunt proiectele inovatoare implementate de bancă în 2016?

Cuvântul-cheie al anului 2016 a fost calitatea. Toate proiectele băncii au derulat sub semnul eficientizării, al trecerii de la cantitate la calitate, al tehnologizării. Unul dintre cele mai importante proiecte lansate de MAIB în 2016 este proiectul de transformare a băncii într-o instituţie modernă, europeană. Acesta presupune un amplu proces de reconfigurare a modelului de business, de eficientizare a tuturor proceselor şi de îmbunătăţire a calităţii deservirii clienţilor.

Am început anul cu emiterea cardurilor de debit American Express Green şi American Express Gold de la MAIB. Am continuat să menţinem accentul pe tehnologii, de aceea am extins gama serviciilor la ATM-uri, oferind clienţilor noi posibilităţi de gestionare a numerarului. Am extins reţeaua de centre de autoservire 24 / 24, am dezvoltat modulele de internet banking şi mobile banking. La nivel intern, am finalizat cu succes proiectul de modernizare a sistemului automatizat al băncii „Globus T24”. Pe parcursul anului, echipa a lucrat asupra unor noi proiecte cu care urmează să ne surprindem plăcut clienţii.

Cum a pășit MAIB în anul 2017 și care sunt planurile ei pentru viitorul apropiat?

MAIB a păşit cu încredere în noul an, cu obiectivul de a-şi menţine ferm poziţia de lider al pieţei. Ne-am propus să fim în continuare o bancă rentabilă şi stabilă, centrată pe client. În acest sens, MAIB îşi va extinde gama de servicii înalt tehnologizate, digitalizate, de deservire la distanţă.

De asemenea, vom continua proiectul de transformare a băncii prin implementarea unui nou model organizaţional, crearea celei mai bune echipe. Ne vom dezvolta infrastructura regională, aşa încât clienţii băncii să beneficieze de servicii bancare performante, prestate cu profesionalism.

Nu în ultimul rând, MAIB se va orienta spre îmbunătăţirea continuă a calităţii activelor pentru a asigura un randament financiar înalt al afacerii. Sistemul de management al riscurilor va fi adaptat cerinţelor regulatorului.

dgf_0259modFişier

Preşedintele Comitetului de Conducere al BC „Moldova Agroindbank” SA, Preşedintele Consiliului BVM, Preşedintele Consiliului „MAIB-Leasing”, Vicepreşedinte al Consiliului ÎM „Südzucker-Moldova” SA

Data şi locul naşterii:
4 august anul 1964,
s. Racovăţ, r. Soroca

Studii: economice superioare, urmează programul MBA

Distincții: Cavaler al Ordinului Republicii, Ordinul „GLORIA MUNCII”, Ordinul Republicii

 

Text: Doina Popa

Foto: arhiva personală

 

Abonează-te la articolele

Vip Magazin