Poate ți s-a întâmplat să vezi un meniu diversificat și să nu știi ce să alegi? Sau de flămând (ă) ce ești să comanzi prea mult sau tipuri de mese nepotrivite?

Ți-am pregătit niște sfaturi care-ți vor oferi sănătatea în farfurie și deliciul papilelor:

  1. Mai întâi de toate alegerea ta va fi personalizată, în funcție de obiectivele pe care le ai: obținerea performanțelor sportive, scăderea în greutate, potolirea foamei și o digestie ușoară sau ai venit la masă pentru socializare?
  2. Fii atent (ă) la cât e ora – ești la dejun/prânz/cină sau e o simplă gustare între mese?

Comandă din meniu cum te-a prins timpul. Pentru un program alimentar echilibrat să se știe că la prânz nu e timp pentru desert, iar seara nu se mănâncă copios.

  1. Vei mânca mai proteic dacă ai consumat cereale sau fructe la mesele anterioare sau ești după ora de sport, vei opta pentru supele-cremă dacă simți necesitatea conținutului lichid, ești la un regim de slăbit sau nu prea ți-e foame, vei alege un desert dacă ai avut mesele principale totuși, ești la ora gustărilor sau nu te-ai delectat cu ceva ”bun” de multă vreme.

Indiferent dacă ieși în oraș cu prietenii sau nu ai timp suficient să gătești acasă, studiază atent (ă) meniul și ține cont de câteva lucruri:

  1. Gramajul și ingredientele preparatului vor fi transparente

Trebuie să știi exact ce vei primi. Întreabă! De exemplu dacă ai comandat un pește copt, copt să fie și nu prăjit, iar alături să nu mai găsești niște orez sau 2 felii de pâine. Greu te vei abține la aceste suplimente pe care unele localuri le dau drept bonusuri.

  1. Solicită să fie scos uleiul, untul sau sarea în exces

Toate astea le poți găsi pe masă și opțional adăuga. Nu ai nevoie de ele în plus!

Legumele și peștele se recomandă a fi gătite la grătar. Anunță chelnerul că așa le dorești pregătite!

  1. Comandă dresingurile, sosurile separat

Asta te va ajuta să consumi mai puțină mâncare (unele sosuri sunt potențatoare de gust) sau vei ști sigur (ă) din ce sunt preparate, ulterior exclude dacă sunt pe maioneză sau smântână grasă.

  1. Renunță la pâine

Dacă ești la regim de slăbit atunci ai grijă de gramajul pâinii consumate per zi. În orice caz, se acceptă o felie integrală, fără drojdii și zahăr.

  1. Evită consumul de băuturi alcoolice

Sunt bogate în calorii, adesea provocând pofte necontrolate de mâncare. Multe din ele conțin zahăr, iar ficatul tău va avea o muncă în plus.

 

3 Cele mai mari provocări și cum le rezolvi:

  • Desertul – alege-l la 1,5 ore după ce ai servit masa principală sau doar desert.
  • Dorința de a gusta din mai multe – aici trebuie să te determini exact și să respecți această decizie! Alege proteina când ești tare flămând.
  • Mâncarea rapidă – care de cele mai multe ori e fast-food.

Ține cont de următoarele reguli data viitoare când mergi la fast-food:

  • evită meniurile de tipul 2+1 gratuit, super-size-urile, oferte de genul ”plătești o dată și mănâncă cât vrei” ș.a. cu tentă de marketing;
  • consumă alături de ele sau în restul zilei legume proaspete, cereale integrale;
  • carnea de pui/pește nu prezintă pericol dacă este fiartă, făcută la abur, grill sau la cuptor; așadar evită tot ce se prăjește și e și încă încins, sub nici o formă mezelurile;
  • alege în loc de aluatul pufos, lavașul sau tortilla sau blatul subțire de pizza;
  • fast-food-ul conțin și desert: clătitele cu cremă de ciocolată, înghețata, prăjiturile cu crema super dulce. Caută deserturile cu fructe sau cele bazate pe iaurt, moussuri sau ciocolata neagră min 70%.

Cel mai delicios desert este comunicarea cu cel de lângă tine!

Iar masa servită în oras poate fi sănătoasă, atâta vreme cât deciziile tale sunt corecte.

 

Text: Victoria Ursu