Recunosc, la prima mea întâlnire de anul trecut cu eroina noastră, m-am pus pe răsfoit paginile virtuale ale lui domn` Google, să înțeleg mai bine ce înseamnă CSR. Ah, da! Nu e o denumire de serial așa cum intuiam de la început. Ca să reamintesc, munca de CSR se descifrează ca responsabilitate social corporativă. Asta face Anna-Katharina Scheidereiter, manager CSR Kaufland România și Republica Moldova. Eu doar vă reamintesc, știu că știți! De această dată Anna –Katharina a fost drăguță să ne facă o totalizare a muncii departamentului unde e manager, iar noi cu drag i-am ascultat istoria de succes a echipei implicată în proiectele de CSR de la Kaufland.

Text: Iuliana Mămăligă

Katharina, cum te simți după un an intens, bogat în evenimente și proiecte de CSR?

Chiar dacă a fost un an greu, mă simt împăcată. Toți colegii din Kaufland au lucrat pentru un scop comun și mă bucur să spun la sfârșit de an că am reușit să facem multe lucruri importante, că am reușit tot ce ne-am propus. Pentru noi, cei de la CSR, a fost un an plin de proiecte de implicare în societate. Am consolidat parteneriatele care deja au devenit în ani tradiție și am legat noi prietenii cu parteneri de încredere, care cu siguranță se vor transforma la rândul lor în proiecte sustenabile pentru comunitate.

Ai făcut practic un „maraton muzical” alături de Moldovan National Youth Orchestra. Cum a început toată această „nebunie” artistică? 

Toate lucrurile mari și importante încep de la o idee și de la dorința de a o transforma în realitate. L-am văzut pe Andriano Marian la festivalul „Bucurie în Mișcare” de la Chișinău – un alt proiect de suflet pentru Kaufland. Ne-a trezit interesul prin insistența și profesionalism lui, dar pe bune, convinsă am fost în momentul când l-am văzut pe scenă, împreună cu tineri artiștii și am rămas efectiv vrăjită de muzica lor. De atunci, lucrăm împreună, iar caravana LaLaPlay este un proiect special pentru noi. De fapt, acest proiect este unul deosebit, pentru că adună la un loc foarte multe lucruri: combină muzica de calitate cu problemele sociale care sunt în jurul nostru, tratează din alt unghi de vedere aspectele educaționale, de ce nu, este o rampă de lansare pentru tinerele talente și sensibilizează oamenii față de problemele ecologice. Ne bucură să aducem muzica acolo unde aceasta încă nu a ajuns. Pe lângă acest maraton muzical prin țară, anul acesta am mai avut și alte proiecte frumoase cu MNYO. Am adus pentru copiii din Moldova – „Muzica Desenelor Animate”, am pus umărul la minunatul concert „Pop Simfonic” și după deschiderea oficială a magazinelor Kaufland în Moldova, am improvizat chiar și un „Concert în Parcare” pentru cumpărătorii noștri. Pentru 2020, suntem mai pregătiți ca oricând! Avem multe surprize muzicale incluse în program, dar am să vă las să le descoperiți singuri, din primul rând și live.

Voiam să te întreb dacă ai simțit diferențe dintre a face CSR în Republica Moldova și România? 

Desigur că există o diferență, la fel cum sunt și cele două țări, cu toate asemănările pe care le au, diferite. Fix așa cum nici două surori, chiar și gemene fiind, nu sunt niciodată le fel. În România pot spune că avem deja o tradiție în CSR. Implicarea în viața societății a intrat în cultura țării și a oamenilor. Companiile, și aici nu vorbesc doar de Kaufland, sprijină diferite cauze și sunt implicate în acțiuni de voluntariat. În România nu se pune problema „de ce am face?”, ci mai degrabă, „dar de ce nu faceți?”. În Moldova am văzut foarte mulți oameni care fac voluntariat sau care sprijină diferite proiecte cu ceea ce pot, indiferent de vârstă sau veniturile pe care le au. În același timp, CSR-ul pentru piața din Moldova este ca un copil, care este în perioada de creștere. Este important să înțelegem că implicarea nu trebuie să fie doar de sărbătorile marcate cu roșu în calendar sau doar în proiecte ocazionale. Ca și multe alte lucruri, pentru a fi eficiente și a aduce un beneficiu pe termen lung pentru societate, CSR-ul trebuie să fie transpus prin proiecte cu tradiție și rezultate planificate, pe ani înainte. Astăzi, oamenii așteaptă de la orice companie să se comporte ca un cetățean activ, să se implice, să trateze cu interes și responsabilitate cauzele comunității în care trăiește și lucrează. CSR-ul nu mai reprezintă o opțiune, dar o necesitate pe agenda de zi a companiilor din Moldova care se respectă.

La ce mai are de muncit lumea CSR-ului din Republica Moldova? 

Mi-aș dori ca tot mai multe companii să se implice și să contribuie la starea de bine a societății din Moldova. Să înțeleagă că nu este deloc greu. Implicarea în societate înseamnă o investiție pe termen lung ce va aduce numai beneficii pentru companie. Chiar și cu sume mici poți face diferența prin intermediul proiectelor care pot aduce beneficii unui număr mare de persoane. În același timp, mă bucur să văd o tendință în creștere a percepției oamenilor din Republica Moldova față de proiectele de responsabilitate socială. E un semn că oamenii își doresc proiecte concrete și înțeleg tot mai mult, că fiecare acțiune a lor influențează generațiile următoare. CSR-ul nu doar repară trecutul sau prezentul, el reprezintă grija pentru ziua de mâine.

Cum te-au marcat proiectele și evenimentele sociale pe care le-ai ghidat în acest an, anul deschiderii Kaufland în Moldova? 

În acest an am avut multe proiecte, e și normal ca fiecare să te marcheze, pentru că interacționăm cu oameni, cu probleme la care găsim soluții. Nu e un proces deloc ușor, iar în spate la fiecare lucru stă multă muncă, atât din partea echipe Kaufland, cât și din partea partenerilor noștri. Apropo de parteneri. Ca să implementezi un proiect bun, ai nevoie de parteneri care își știu bine munca. De mai mulți ani avem un parteneriat productiv cu cei de HHC / CCF. În domeniul social este mare nevoie de dezvoltare și sprijin. De asta, în primăvară am donat un microbuz dotat și utilat pentru copiii cu nevoi speciale din Casa Comunitară Chișinău. Acest proiect mi-a arătat din nou, că doar prin gesturi corecte poți influența până la lacrimi o comunitate. Și noi vorbim de lucruri de primă necesitate. Tot în 2019, am sărbătorit împreună cu AVI Moldova cea de-a cincea ediție a Festivalului „Bucurie în Mișcare”. În preajma sărbătorilor de iarnă ne-am alăturat ca partener general la proiectul „Cadoul din Cutia de Pantofi”, inițiat de echipa „Ajută un Om”. Prin acest proiect am dus zeci de zâmbete copiilor din mai multe regiuni ale țării, care au nevoie de susținere și atenție, mai ales în această perioadă. Acestea sunt doar o mică parte din proiectele din acest an, care m-au marcat și reconfirmă încă o dată că doar prin implicare putem să facem lumea un pic mai bună.

Dacă ai putea să începi anul 2019 de la zero, ce ai schimba în munca și proiectele pe care le-ai ghidat?

Sincer, nu aș schimba nimic. Chiar dacă m-aș întoarce la începutul anului, aș face totul exact la fel.

De cât timp faci CSR în Moldova și care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâlnit?

 Odată cu anunțarea intenției de a veni pe piața din Republica Moldova, am început și implementarea proiectelor CSR. Acest lucru se întâmpla în 2015, cu mult înainte de deschiderea primelor magazine Kaufland în Republica Moldova. Este o practică normală pentru orice companie care are în ADN sustenabilitatea și care face proiecte de responsabilitate socială pentru că are încredere în puterea implicării, CSR-ul este unul din pilonii de bază pe care este construită compania noastră. Orice început este o provocare, dar avem experiența altor țări, altor piețe, ce ne permite foarte repede să ne adaptăm. Primele proiecte pe care le-am coordonat în Republica Moldova au fost „Bucurie în Mișcare” și „Hai Moldova”. A fost interesant și chiar deosebit aș zice. Cele mai mari provocări totuși rămân a fi proiectele sociale. Fiecare proiect trebuie tratat cu multă atenție și grijă. E greu, dar rezultatele bucură nu doar ochii, dar și sufletul.

Ai călătorit foarte mult prin Republica Moldova, cu ce gânduri și stări ți-ai încheiat drumeția? 

Îmi place să călătoresc prin Republica Moldova, este o țară foarte frumoasă cu oameni calzi și primitori. Mereu descopăr locuri noi și unice. Chiar cred că Moldova are foarte mult de oferit, doar trebuie să-ți deschizi un pic ochii și orizontul. Vara această am fost cu mama mea la Chișinău, ea este tot din Germania și a fost prima oară în Republica Moldova. A rămas ca și mine foarte plăcut surprinsă de atmosfera de aici și de deschiderea oamenilor. Pot să vă spun că mereu mă întorc cu drag în aici, nu doar pentru locurile frumoase, dar și pentru prietenii pe care deja îi am în Moldova.

Nu te-ai gândit vreodată să abandonezi ceea ce faci și să te reprofilezi? 

Am să răspund scurt și foarte sincer, nu, nu m-am gândit niciodată la asta. Îmi place prea mult ceea ce fac.

Sunt lucruri pe care nu le iubești la jobul tău? Cum te motivezi să mergi mai departe, chiar și atunci când simți că nu-ți mai ajung puteri?

 Cel mai greu este atunci când trebuie să refuzi proiecte. Iar când avem un proiect aprobat față de 70 de proiecte refuzate, ne concentrăm pe acel proiect și îl aducem la perfecțiune, lăsăm emoțiile într-o parte și ne facem munca. Înțeleg că ne-a reușit, atunci când văd zâmbetul pe fețele beneficiarilor, aceasta este o răsplată suficientă să o iau de la capăt a doua zi.

Cum „împaci” inima și rațiunea atunci când trebuie să faci o selecție de proiecte pentru a fi finanțate?

 Este greu, nu neg acest lucru. Dar din fericire avem o strategie de CSR bine stabilită, inclusiv la capitolul criterii de decizie și de excludere. Pe lângă asta, avem un comitet de colegi care ne ajută să luăm o decizie pe fiecare proiect. Acolo e cheia, în echipă și pot să vă zic că avem o echipa faină și la București, și la Chișinău. De asta cred că nu simt că duc acest greu de una singură. E un mecanism care funcționează ca un tot întreg și unde fiecare are partea sa de implicare.

Cum arată agenda ta pentru 2020, cu ce gânduri și planuri vrei să pășești în noul an? 

Pentru 2020, cu siguranță vom menține parteneriatele deja stabilite și desigur vom continua să căutăm noi parteneri de încredere. Pentru noi, fiecare an este o nouă provocare, trebuie să reușim să fim flexibili, dar în același timp să continuăm să avansăm în susținerea cauzelor care ne sunt aproape. 2019 a fost un an care a marcat deschiderea primelor magazine Kaufland în Republica Moldova, iar în 2020 cu siguranță va fi o continuare a proiectelor de dezvoltare nu doar în infrastructură, dar și în proiectele pe care dorim să le implementăm în comunitatea în care activăm. Va fi un an în care așteptăm noi provocări și rezultate de care să ne bucurăm împreună. Când te duci la muncă cu plăcere pentru că știi că prin implicarea ta faci lumea din jur mai bun, niciun impediment nu poate sta în cale.