Elena Naumenko: Ultimul an de pandemie, primul an de război…

Indiferent de știrile care curg în fiecare minut pe canalele de Telegram sau de emoțiile grele din suflet, alimentate de noutățile zilnice din Ucraina, interlocutoarea mea, Elena Naumenko, emană căldură și mereu lumină. E o lumină implantată în ochii ei de dragostea pentru orașul său, Kiev. De dragostea pentru munca sa și colegii de la Philip Morris Moldova și de parcul din Chișinăul de peste geam.

Îmi place biroul ei de la oficiul Philip Morris Moldova. E unul cochet, cu vedere spre parc, exact așa cum și-ar dori orice femeie implicată în deciziile companiei, dar care are nevoie și de timp pentru reîncărcare bateriilor. Remarc și câteva elemente curioase – harta Republicii Moldovei și a Ucrainei, cu mai multe mesaje pe ea. „Am primit-o în dar de la echipă, când am revenit din Ucraina, după vacanța de iarnă. Vedeți pe hartă, echipa din Moldova a lăsat mesaje de încurajare atât pentru mine, cât și pentru poporul ucrainean. Aceste cuvinte mă umplu de energie și optimism în fiecare zi”, îmi spune Elena.

Lângă trofeele și diplomele de certificare ale companiei drept „Cel mai bun angajator”, observ o reproducere a tabloului „Sfântul Gheorghe și Dragonul”.

„Am primit tabloul în dar când a început războiul.
Pentru mine simbolizează victoria binelui asupra răului”, a adăugat managerul Philip Morris.

Elena s-a alăturat echipei din Moldova într-o perioadă plină de provocări – pandemie, război, criză economică. Astfel, am decis să discutăm, pentru VIP magazin, despre cum compania a reușit să facă față situațiilor de criză, să asigure siguranța angajaților și productivitatea afacerii.
Despre trei ani la Philip Morris Moldova, despre doi ani de pandemie și primul an de război…

Elena, sunt destul de contradictorii cifrele care marchează această primăvară a ta la Chișinău. Trei ani în calitate de manager general al Philip Morris Moldova, doi ani de pandemie și un an de război. Nu ai un mandat simplu…

Da… am o misiune deloc ușoară. Eu îmi doream să acumulez experiență în calitate de manager general al unei filiale, pentru că acest lucru mi-ar fi permis să aplic în practică toate cunoștințele acumulate anterior. Mai ales că am lucrat în mai multe departamente la Philip Morris, cu responsabilități foarte diferite.

În general, la capitolul activități manageriale totul este exact așa cum mi-am imaginat – complex și interesant. Dar, înainte de a veni în Moldova aveam cu totul alte viziuni despre cum vor evolua lucrurile în viitor.

Ceea ce nu mi-am putut imagina este că practic la câteva luni de la venirea mea aici vom fi nevoiți să lucrăm de la distanță, că vom fi nevoiți să angajăm noi colegi online și că voi putea avea o reuniune cu toată echipa abia cu un an mai târziu.

Înainte de această pagină nouă din cariera mea, am citit cartea „Scurta istorie a viitorului” a unui autor foarte popular din Israel, care vorbește despre istoria omenirii și despre viitorul omenirii. El nota că societatea modernă nu mai este amenințată de epidemii, războaie, dar este cazul să ne temem de inteligența artificială. Practic, imediat ce am citit această carte, sosesc în Moldova și se începe pandemia, după care și războiul… Dacă inițial credeam că vom trăi o perioadă complicată și pe urmă va fi mai bine, acum înțeleg că viața calmă și stabilitatea în afaceri nu se vor instala în viitorul apropiat.

Această lume este imprevizibilă, totul se poate schimba brusc. Din acest motiv, este destul de dificil să anticipezi consecințele anumitor evenimente, lucrurile pot evolua în direcții total diferite. În același timp, depășind multe provocări în acești trei ani împreună cu echipa, sunt optimistă că vom reuși și în continuare să trecem peste momente dificile, să avem rezultate bune în afaceri și să controlăm lucrurile în măsura posibilităților.

Un an dificil atât pentru afaceri, cât și pentru oameni. Cum ai interacționat cu echipa în acești trei ani?

Interacțiunea cu oamenii din companie devine mai personalizată. Abilitatea de a adapta anumite procese de business la noile realități este indispensabilă și în raport cu angajații. Poți trimite email-uri sau organiza întâlniri corporative, dar niciun instrument de comunicare nu va înlocui comunicarea directă. Încerc să îmi fac timp pentru discuții cu angajații, indiferent de funcția sau poziția pe care o ocupă, și încurajez managerii de departamente să facă același lucru.

Discutăm individual care sunt planurile și prioritățile companiei și cum o persoană poate contribui la atingerea obiectivelor comune. Este foarte important ca fiecare angajat să își cunoască rolul într-o companie, iar comunicarea este un instrument cheie într-o organizație. Angajatul trebuie să cunoască care sunt așteptările companiei în raport cu poziția pe care o are, iar compania trebuie să înțeleagă care sunt aspirațiile persoanei, cum poate contribui la dezvoltarea și creșterea personală a acesteia.

În cadrul discuțiilor, abordăm și aspecte personale ale angajatului, care sunt necesitățile acestuia și ce suport îi putem oferi pentru a-i îmbunătăți nivelul de viață sau starea de bine. Conștientizăm că suntem o organizație vie, iar angajații noștri au familii, copii, își continuă studiile universitare sau urmează careva instruiri. Suntem flexibili, oferim în continuare angajaților posibilitatea de a lucra de la distanță. Sunt convinsă că atunci când persoana se simte bine atât la birou, cât și în afara acestuia, ea poate fi mai productivă.

Moldovenii au o inimă mare!

Elena, continuați să colaborați și cu echipa din Ucraina?

Da, interacționăm intens cu biroul din Ucraina. Avem acolo colegi care ne oferă suport din punct de vedere al diferitor procese de business și practic nu am avut niciun caz ca ei să fi anulat vreo ședință, să nu se fi prezentat la vreo întâlnire, chiar dacă au probleme grave ce țin de furnizarea energiei electrice. Sunt incredibil de puternici și curajoși. Ei continuă să creadă în ceva mai bun, să facă tot ce depinde de ei și, desigur, să-și facă lucrul bine.

Situațiile de criză scot la iveală calitățile oamenilor…

Este curios faptul că, situațiile de criză, de fiecare dată scot în prim plan ori partea cea mai bună, ori partea cea mai proastă a oamenilor. Sunt bucuroasă că în situația noastră, oamenii au demonstrat că au o inimă mare. Chiar de la bun început a fost o experiență plăcută să lucrez cu echipa locală și, în general, în Moldova. Aici oamenii sunt foarte optimiști, deschiși, binevoitori, și părerea mea nu s-a schimbat pe parcursul acestor trei ani.

Iar în situațiile de criză în care ne-am pomenit, aceste calități sunt deosebit de importante. A fost ceva incredibil să văd cum angajații companiei, fără careva solicitări sau îndemnuri, se deplasau la frontieră ca să întâmpine și să transporte colegii refugiați din Ucraina sau pur și simplu oameni care aveau nevoie de ajutor. Erau disponibili și ofereau suport 24 din 24. A fost ceva fantastic. Acest lucru a demonstrat că moldovenii au inimă mare și tind să cred că e și datorită atitudinii respectuoase și echitabile a companiei în raport cu angajații săi.

Această lume este imprevizibilă…

Cum ați reușit să construiți o relație atât de armonioasă cu echipa?

Totul se datorează comunicării și transparenței companiei. Comunicăm deschis, tratăm angajații cu respect și suntem transparenți în luarea deciziilor. Dar avem și careva activități pe care le organizăm pentru a menține atmosfera prietenoasă și productivă în companie. De exemplu, de curând am reluat organizarea unui eveniment intern – Failure Nights. În cadrul acestor întâlniri, angajații povestesc despre eșecurile pe care le-au avut pe parcursul activității lor și, cel mai important, ce lecții au învățat din aceste eșecuri. Au dat startul acestor evenimente managerii companiei, demonstrând că și ei comit greșeli și că acest lucru este firesc. Acum angajații vorbesc mult mai liber despre nereușitele lor, analizează ce se putea de făcut mai bine sau cum pe viitor pot fi evitate anumite greșeli. La fel, reacționează mult mai adecvat atunci când cu ei se discută despre anumite eșecuri. Astfel, comunicarea devine mai deschisă, mai matură și mai eficientă. Critica nu este percepută ca o ofensă sau catastrofă. Ne străduim să educăm o cultură care presupune că a greși este ceva firesc.

Viitorul fără fum este prioritatea noastră

Prioritatea voastră rămâne neschimbată – construiți un viitor fără fum?

Cu siguranță, vectorul Philip Morris International rămâne același – ne dorim să oferim o alegere mai bună fumătorilor care, de altfel, ar continua să fumeze. Începând cu anul 2008, compania a investit peste 10.5 miliarde de euro în dezvoltarea și cercetarea produselor fără fum. Cercetările și studiile științifice realizate atât de experții PMI, cât și de instituții independente, sunt cruciale în comunicarea cu fumătorii adulți și autoritățile de reglementare. Noi transformăm industria tutunului și suntem tot mai aproape de a înlocui țigaretele convenționale cu produse fără fum. În prima jumătate a anului 2022, veniturile Philip Morris International din comercializarea produselor fără fum au constituit 30%, până în 2025 ne propunem să atingem ținta de 50%.

Desigur, pe fiecare piață lucrurile evoluează diferit. Sunt state care au conștientizat că măsurile existente de luptă împotriva fumatului pot fi complimentate cu abordări și instrumente noi. Vorbim de Suedia, Noua Zeelandă, Marea Britanie, Grecia, care facilitează accesul fumătorilor adulți la produse fără fum mai puțin nocive. Și sunt state cu politici restrictive și viziuni conservative. Noi considerăm că ceea ce contează cu adevărat sunt interesele consumatorilor. Fumătorii adulți au dreptul la informație corectă și veridică, bazată pe dovezi științifice, pentru a lua o decizie asumată privind alternativele de renunțare la fumat.

Cum este dialogul cu Guvernarea?

Eu cred că anul 2022 a fost unul deloc simplu sub aspectul diferitor inițiative. Au fost aprobate noi schimbări în reglementarea pieței de tutun, cât și în politica fiscală. Ne adaptăm acestor schimbări și sperăm anul acesta să avem rezultate mai bune și mai multă predictibilitate în mediul de afaceri.

În fond, dialogul cu Guvernarea este pozitiv. Există o cooperare cu investitorii din Moldova. Trăim o perioadă marcată de criza energetică și economică, război, inflație, schimbări climaterice, care afectează atât cetățenii, cât și afacerile. Autoritățile depun efort pentru a atenua impactul crizei asupra țării, economiei, afacerilor.

La rândul nostru, suntem responsabili de angajații companiei. În anii 2020 și 2021, au fost luate toate măsurile posibile pentru a preveni răspândirea virusului în rândul angajaților. Am implementat un sistem hibrid de lucru, au fost luate măsuri de prevenire a infectării la locul de muncă și s-a facilitat vaccinarea angajaților și familiilor acestora. În 2022, prioritatea noastră au rămas oamenii și siguranța lor.

De asemenea, Philip Morris Moldova este un contribuabil responsabil la bugetul de stat. Pentru anul trecut, valoarea plăților din accize a constituit peste un miliard de lei. Chiar dacă situațiile de criză au provocat probleme grave în lanțul de aprovizionare și ca urmare au fost afectate vânzările și cota de piață, compania nu și-a redus cheltuielile. Am rămas partener de încredere pentru companiile locale, care ne prestează un șir de servicii. Anul trecut, aceste servicii au ajuns la valoarea de 142 de milioane de lei.

Cred că nu este acum momentul pentru certuri și polemici. Este nevoie de consolidare și de acțiuni, astfel și situațiile de criză sunt depășite mai rapid și mai ușor, iar lucrurile încet pot reveni la o anumită normalitate.

Timpurile excepționale au puterea de a schimba valorile?

Eu cred că se produce un fel de regândire a valorilor, acestea reducându-se la cele mai importante lucruri. Dacă anterior puteam fi îngrijorată din cauza unor anumitor lucruri care acum îmi par niște fleacuri, am ajuns să înțeleg perfect că pacea și sănătatea contează cel mai mult acum. Este importantă capacitatea de a aprecia ceea ce ai astăzi. Cred că pentru mine această descoperire este una foarte importantă.

Care e lecția pentru afaceri din acest an?

Planifică de fiecare dată câteva scenarii. Asta nu înseamnă că aceste scenarii vor fi funcționale în totalitate pentru provocările care vor urma, însă, cel puțin, nu vei miza doar pe o singură carte. În plus, existența unui plan deja insuflă un anumit calm, deoarece, în situația când nu știi ce să faci, dacă ai un plan, creierul cumva se liniștește, spune că în situația respectivă va face asta, asta și asta. Dacă ai chiar câteva astfel de planuri, atunci acest lucru te face de două sau de trei ori mai calm. Iar cât privește niște lecții mai personale, aș spune că, probabil, cel mai important este să ai încredere în propria persoană, să știi că într-o situație ieșită din tipare poți miza pe propriile puteri și vei fi în stare să o depășești.

Și o lecție de viață?

Să prețuiești tot ce ai în viață. Cred că, în linii generale, mutarea în Moldova pentru mine a însemnat un fel de maturizare. Anterior am activat mereu la Kiev, acest lucru însemna că pot oricând să-mi văd părinții, pentru că ei locuiesc la o oră distanță. La fel, oricând îmi puteam vedea prietenii.

Republica Moldova este prima mea experiență îndelungată departe de casă. Nu aș putea spune că adaptarea a fost dificilă. În principiu, simt un dezavantaj doar în faptul că nu îmi pot vedea părinții și prietenii suficient de des cum mi-aș fi dorit. Acum prețuiesc fiecare oră petrecută cu ei.

Am învățat să prețuiesc lucrurile simple. Să îmi beau cafeaua în parc, să ies la plimbare cu câinii și chiar posibilitatea să merg la oficiu. Mă gândesc la ucraineni, a căror viață arată altfel, care au fost privați de o viață normală și realizez cât de mult nu apreciam ceea ce aveam. Eram fericiți și nu înțelegeam asta.

Să înveți limba e un semn de respect țara care te-a primit cu brațele deschise.

Ai reușit să îți găsești locurile tale preferate în Chișinău?

Da, aș putea să spun care sunt. Îmi place sediul nostru. Apropo, în toată această perioadă, din 2020, mereu am făcut aici mici renovări. Astfel, colegii care au fost anterior la sediul nostru și vin acum, observă foarte multe schimbări spre bine. Eu mi-am setat un obiectiv clar – ca toți oamenii care se alătură echipei noastre și toți angajații care sunt deja parte a echipei să se simtă confortabil la locul lor de muncă.

Îmi mai place Parcul „Valea Morilor”, este un parc minunat. O tură în jurul lacului înseamnă 6600 de pași. Iar când te plimbi, îți pui gândurile în ordine. Este un loc perfect pentru a-ți încărca bateriile și a începe ziua mai bine.

Tradițional, în orice oraș, îmi plac plimbările în partea centrală. Deja știu mai multe magazine, localuri. Am chiar deja și anumite magazine preferate pentru anumite feluri de produse alimentare și haine. În mare parte, garderoba mea constă din articole produse în Moldova.

Ce altceva ai face dacă nu Philip Morris?

Hm… Îmi place tot ce înseamnă Philip Morris, ori aici niciodată nu este plictisitor. Indiferent în ce țară se află filiala Philip Morris International sau în ce departament ești, lucrul este foarte dinamic și interesant. Managementul companiei încurajează angajații să își testeze cunoștințele și să acumuleze noi abilități în cadrul diferitor departamente. Din acest motiv, nu ți se creează sentimentul că activezi o eternitate în această companie.

Uneori, cred că mi-ar fi reușit să lucrez antrenor de yoga. Doar că nu am încercat niciodată. În copilărie îmi doream să devin veterinar. Acum, când am doi câini mici, pot să zic că m-am familiarizat mai mult cu această specialitate.

Ce este succesul pentru tine?

Înțelegerea succesului în cazul meu a suferit o schimbare de când sunt în Moldova. Dacă înainte, la nivel de carieră îmi doream nespus de mult să devin manager general, acum, când am devenit, îmi pare că succesul este o noțiune subiectivă. Acum, succesul pentru mine înseamnă să fii mai bun în fiecare zi. Din punct de vedere al afacerii, succesul este suma abilităților, iar orice abilitate nouă înseamnă un plus în dezvoltarea oricărei companii. Uneori, succesul se măsoară nu doar în anumiți indicatori, în cifre și grafice, dar în starea pe care o ai – cât de mulțumit ești tu de tine.

Ar mai fi un lucru curios. Tot în Moldova am încetat să mai fiu o perfecționistă. Și asta face parte din maturizarea mea. În 2020, am început să fac cursuri de română, e un semn obligatoriu de respect – să cunoști limba țării care te-a primit cu brațele deschise. Tot datorită aceluiași sentiment de maturizare, am acceptat ideea că nu voi putea vorbi perfect în română, deși, colegii de fiecare dată sunt mirați de evoluția cunoștințelor mele. De exemplu, de Revelion am înregistrat cu ajutorul colegilor o felicitare video adresată Echipei. Am făcut-o în limba română… și a fost bine!

Elena, îți mulțumesc! 

***

Philip Morris International este una dintre cele mai mari companii din industria tutunului. Începând cu anul 2008, și-a asumat misiunea de a construi un viitor fără fum, oferind fumătorilor adulți, care de altfel ar continua să fumeze, produse fără fum, validate științific.

În spatele acestei transformări impresionante a Philip Morris International stau oamenii, care împărtășesc și rezonează cu misiunea, valorile și cultura companiei. Anume oamenii sunt cei care schimbă viitorul în fiecare zi și accelerează tranziția companiei către un viitor fără fum. Philip Morris Moldova s-a alăturat noii misiuni a companiei în 2018. De trei ani, echipa este ghidată de ucraineanca Elena Naumenko.

__________________________________________________________________________

Text: Rodica Ciorănică

Foto: Natalia Miterev

Stilist: Diana Serejnikov

Vestimentație: Katea Gri, Sekana

Make up: Ecaterina Ketrușka

Abonează-te la articolele

Vip Magazin