Importanța storytelling-ului în constituirea unui brand | Diana Boico | Proiect susținut de Orange Moldova

Încotro…navigăm?

Giovanni Giovannini, autorul cărții de la „Silex la Siliciu: istoria mijloacelor de comunicare în masă”, ar fi trebuit să scrie și volumul doi, de la Silex la TikTok, poate. Pentru cei care nu știu, silex este o rocă dură ce datează tocmai din epoca de piatră. Dar, se pare că gena de futurolog nu a funcționat în cazul italianului. Se pare că experții noștri în comunicare sunt mult mai aproape de ceea ce avem azi.

Cum e să trăiești cu gratiile după tine, numite și hashtag? Ce fac masele în online și cum te poți transforma din erou în victimă la doar un click distanță? Este oare Internetul o lucrare a răului și poate oare Codul Civil să facă ordine în lumea virtuală? Unde ne oprim și de unde continuăm?

Vă invităm să răsfoiți un proiect dedicat comunicării în era digitală și să reflectați mai târziu (poate) asupra vremurilor în care trăim și cum ne influențează tehnologiile viața.

Coordonator: Iuliana Mămăligă

Despre Scheherazada… sau importanța storytelling-ului în construirea unui brand

Diana Boico

Profesionistă în comunicare, fondatoarea agenției de publicitate Indigo Ogilvy Moldova

„Mama (sau tata), citește-mi povestea x pentru a 456 oară…” „Tata (sau mama), hai mai povestește-mi ceva de când erai mic…” Cunoscute istorii, așa e?

De mici suntem fascinați, influențați și, câteodată, ghidați în viața matură de istoriile pe care le auzim, iar unii dintre noi ajung chiar să devină povestitori iscusiți.

Frankfurt, începutul anilor 2010, întrunire regională a rețelei de agenții Ogilvy pentru un client mare, câștigat recent:

– We have to identify talents and create in our teams storytellers positions. (Trebuie să identificăm talente și să creăm în echipele noastre poziții pentru povestitori n.r.)

Atunci a fost prima dată când storytelling-ul a intrat, ca noțiune deja definită de business, în limbajul nostru ca echipă și în viețile brand-urilor cu care lucrăm.

Istoriile sunt un limbaj universal, pe înțelesul tuturor din audiența țintă pe care o vizezi.

Fie construiești un brand personal, fie lucrezi în echipă pentru a dezvolta un brand comercial, fie încă faci primii pași în ale marketing-ului, un lucru este cert: trebuie să captezi atenția celor cu cine dorești să comunici (grupul țintă, un alt subiect demn de un articol, pentru că a te adresa tuturor este ca și cum nu te-ai adresa nimănui), să cultivezi o relație și să le menții interesul față de ceea ce vreai să le zici. Ușor, dintr-un punct de vedere, că na, scriitori și naratori au existat de când lumea. Dar. Mult mai complex în ziua de azi, când viteza percepției informației crește zi de zi, iar noțiunile de scrolling și bitesize content au intrat deja și în limbajul celor care sunt departe de industria de publicitate.

O definiție clasică a storytelling-ului ne zice că este un proces de a utiliza fapte și desfășurări narative pentru a ambala și livra mesaje afinitive unei audiențe-țintă specifice.

Istoriile, în ziua de azi, nu sunt povestite doar prin cuvinte, dar și prin acțiuni improvizate (hello, stories), sau, deseori chiar gândite, înscenate și produse la costuri de ditamai campanii, dar, în același timp, neapărat relevante pentru brand-ul despre care povestim. Fiți de acord, „istoriile” pentru a capta atenția unui grup interesat de ultimele tendințe în automobile electrice vor fi foarte diferite de cele pe care le vom povesti unui grup interesat de dezvoltarea precoce a copilașilor sau amatorilor de vinuri.

Pentru aceasta trebuie educație, multă lectură, cultură generală, bun-gust, umor, mers în troleu, dar și la cele mai posh localuri, curiozitate, experiență de viață, intuiție și câteodata, da, talent!

Oricare ar fi canalele utilizate pentru livrarea istoriilor noastre, trebuie să mai ținem cont și ca storytelling-ul să fie un proces mutual: o istorie bună încurajează, stimulează imaginația audienței și, cel mai reușit este atunci când există o interacțiune între narator (a se citi brand) și ascultător (a se citi grup-țintă).

Pentru că Scheherazada a știut să capteze atenția, să construiască un cliff hanger, să desfășoare subiectele, să atingă apogee și să surprindă prin narațiune timp de 1001 de nopți, o consider prima și cea mai talentată storyteller.

A scăpat cu viață, s-a îndrăgostit regele de ea și au trăit o viață împreună.

Până la urmă, nu asta și-ar dori și un brand de la consumatorul său?

Proiect susținut de:

Abonează-te la articolele

Vip Magazin