La început a fost un avocado – Nicolae și Elena Bargan | #40under40

NICOLAE ȘI ELENA BARGAN

Fondatori Ai Verde

Sunt tineri și neliniștiţi frumos. Într-o lume diversă, așa cum zic ei – și-au găsit locușorul lor sub soare. Dintr-o mare nebunie au pornit să deschidă o afacere, exact în mijlocul pandemiei. A fost un eșec, startul. Dar reparabil, pentru că știu să lase loc pentru regrete și învăţăminte. Elena și Nicolae Bargan sunt povestea unui avocado care, în timp, a reușit să crească pe orizontală.

Nicolae: Nu sunt un democrat. Cred mai mult în mine decât în Dumnezeu. Nu sunt un om al emoţiilor, mai mult cel al performanţelor și raţionamentului. Sunt un om cu zeci de roluri, în care doresc să am performanţe. Cel mai proaspăt rol, pe care-l trăiesc acum ca bărbat, este cel de a fi un soţ bun. Avem puţin peste trei luni de la căsătoria noastră civilă, cu Elena.

Elena: Sunt o femeie în continuă schimbare. Până mai ieri, eram în spatele unui tânăr. Eu eram fata care îi șoptea că va reuși. Astăzi, însă, sunt cea care stă alături de el și aduce performanţe bune în afacerea noastră. Mai ieri eram o studentă și fiica părinţilor, astăzi — parteneră și soţie. Mâine poate voi îmbrăca haina de mamă sau poate chiar costumul unei femei de afaceri. Voi decide. Mâine.

Neobișnuit pentru noi ar fi să ne dăm întâlnire la un fast-food. În zilele noastre obișnuite, ne poţi prinde la două mese. Prima este cea de tratative și planificări și alta este cea de la bucătărie. Unde, spre exemplu acum, facem zeci de testări pentru noul nostru produs, pe care îl veţi putea gusta pe parcurs.

Principiul familiei Bargan este responsabilitatea faţă de mediu. Ce vine din natură, acolo trebuie să plece. Așa a fost până când noi, oamenii, am inventat plasticul și cauciucul. Odată cu ele, este nevoie să fim mai responsabili și să revedem cultura noastră de consum. În toate. Să înţelegem că reutilizarea este un lucru normal, iar reciclarea este obligatorie.

La început a fost un avocado. A crescut. Apoi trei puieţi de salcâm. Apoi zeci de plante decorative. Odată ce am început să oferim viaţă seminţelor, a fost greu să ne oprim. Ne-am gândit că am putea fi de folos societăţii. Așa că am început să le creștem pentru cercul nostru de prieteni. În două luni am început să avem și primele comenzi.

5.000 € - suma investită inițial

Să fii tânăr antreprenor în Republica Moldova este… trist.

Într-o afacere de familie înveţi a avea încredere și acolo unde sunt alte riscuri. În relaţia noastră există deja o formă puternică de susţinere și devotament. În afacere, abia învăţăm să fim asumaţi. Afacerea noastră de familie nu crește pe verticală, de la șefi spre angajaţi. Noi ne extindem pe orizontală. Părinţii, prietenii și mulţi alţi oameni buni se implică ca să ne poată fi de ajutor. Noi apreciem mult acest lucru. Am descoperit multă lume frumoasă în această perioadă. Îi mulţumim cu această ocazie.

Da. Avem eșecuri și sunt multe. Întâi a apărut COVID-19 și mai apoi noi. Aveam așteptări de la piaţa din Moldova. Asta ne-a fost și prima învăţătură. Alta este concurenţa pe piaţă. Astăzi ea ne bucură. Datorită ei am învăţat să ne deosebim, să fim altfel. Să înţelegem că nu mai vindem un produs. Ai Verde este despre motivaţie, educaţie și sprijin pentru o sănătate bună. Devenim o comunitate de oameni care se gândește la ce consumă. Dacă nu erau concurenţii noștri, noi nu era să fim diferiţi.

Tot la început am crezut că produsul nostru este pentru toţi. Nu e așa. Noi nu vindem apă. Vindem microplante suculente, aromate, sănătoase.

În comunitatea noastră Ai Verde, există clienţi cu care avem contracte de abonamente. Adică săptămânal, noi avem grijă să îi aprovizionam cu microplantele noastre. Este o formă tare frumoasă de susţinere reciprocă. În curând, oricine o va putea face.

Pandemia este un dezastru pentru micii antreprenori. În perioada pandemiei, coșul de consum al moldovenilor a crescut semnificativ, doar că numai cu produse de strictă necesitate. În izolare, de frică că va fi un deficit de produse, am alergat în grabă după făinoase, semifabricate și conserve. Atunci prea puţini aveau nevoie de noi. Restaurantele, chiar dacă aveau livrare, nu aveau nevoie de microplante. Practic, am fost puși îndată pe pauză. Acum lumea își revine. Și asta este important.

Ai Verde nu se găsește în marketuri. E simplu, Ai Verde înseamnă proaspăt! Noi vrem ca produsul să fie unul bun. Noi răspundem de calitatea produsului, nu marketul. Deși, ne este greu și costisitor, noi oferim livrare gratuită. O facem tot noi. Astfel ne cunoaștem la direct cumpărătorul. Apropo, printre ei sunt atât de mulţi oameni frumoși!

Regrete sunt. Cel mai puternic este pentru lipsa interesului faţă de produsele autohtone. Nu e din vina cumpăratorilor. Această modă vine de la casele mai mari de pe piaţă. Pentru asta, avem regrete! Poate într-o zi vom aprecia mai mult ce este crescut la noi, acasă.

Avem ambiţia și dorinţa să ne extindem și să fim de folos comunităţii noastre.

La întrebarea „Dacă nu AI Verde, atunci ce?” există răspunsul „Doar Ai verde!”

Abonează-te la articolele

Vip Magazin