Nirvana Chaudhary: MOLDOVA POATE AJUNGE UNA DINTRE CELE MAI SPIRITUALIZATE ȚĂRI DIN LUME

E omul care nu și-a făcut carte de vizită din titulatura de miliardar din lista Forbes. Vegetarian, muzician, sportiv și călător, Nirvana Chaudhary face parte din generația de antreprenori spiritualizați, atașați social, ca Elon Musc, Bill Gates, Steve Jobs. Noul proprietar Moldcell este prieten cu natura, își iubește foarte mult copiii, iar în Moldova a găsit o oază de lumină pentru dezvoltarea unei afaceri din domeniul comunicațiilor. De fapt, una dintre cele mai îndrăgite, ale CG CORP GLOBAL.

Dle Chaudhary, dorim să subliniem cât suntem de onorați că ați acceptat să ne acordați acest interviu. Care sunt câteva lucruri esențiale, pe care credeți că, cititorii noștri ar trebui să le știe despre dumneavoastră?

Sunt încă tânăr ca să mă laud cu ceva realizări, dar sunt sigur că revista dvs. oferă cititorilor posibilitatea de a se inspira din călătoriile și experiențele de viață, mai degrabă, din fericirea și succesul eroilor dintre pagini, decât din succesul comercial al acestora. Aș vrea ca cititorul să știe că nu mă simt un mare afacerist, sunt un antreprenor, mai degrabă. Ador să creez ceva din nimic, ador provocările. Filozofia după care mă conduc este să cresc compania, în ceea ce privește selecția liniei de top, cât și selecția produsului potrivit, elementul-cheie fiind o echipă bună. Am fost și jucător de squash la nivel național, în Nepal. Sunt un îndrăgostit de muzică, scriu muzică, cânt, deși nu mă pricep prea bine la asta. Unii mă consideră filantrop.

V-ați născut și ați crescut în Nepal. Indicați avantajele și dezavantajele acestei țări?

Nepal, ca și Moldova, se consideră o țară mică, pentru că se află între două superputeri ale lumii: China și India, fiecare cu o populație de peste un miliard. Și dacă Nepalul are în jur de 30 de milioane de oameni, mereu a fost considerat puntea dintre aceste două țări. După părerea mea, Nepal are un avantaj foarte important, aici există, încă, foarte multe sectoare economice nevalorificate. Un alt avantaj pe care îl avem este că deținem unul dintre cele mai mari potențiale de hidroenergie din lume. Suntem capabili să producem aproximativ 120.000 de megawați, pe când în momentul de față avem doar producerea de 2000 de megawați. Al treilea avantaj se referă la poziția noastră geografică în care ne aflăm, din punct de vedere turistic, rămâne să o dezvoltăm. Printre dezavantaje, aș menționa instabilitatea politică și lipsa unor politici progresiste, care ar permite companiilor locale să concureze la nivel regional cu alte companii multinaționale.

„De-acasă, am luat o educație elevată, care va fi transmisă, mai departe, copiilor mei. Așa, deci, primul lucru învățat în familie a fost smerenia.”

Aveți un nume foarte sonor – NIRVANA. Ce semnificație are?

Numele meu, Nirvana, în tradiția budistă, ar însemna, eliberarea de reîncarnări, de karmă, și presupun că a fost ceva foarte simbolic pentru părinții mei care sunt originari din Nepal, iar Budda s-a născut în Nepal. La școală eram deseori întrebat, în glumă, dacă am fost numit în cinstea lui Kurt Cobain, liderul trupei Nirvana. Și eu le răspundeam, glumind: ”Pe tatăl meu îl cheamă Guns and Roses, iar pe mama mea o cheamă Metallica.” După părerea mea niște nume foarte frumoase, cu un sens profund, legat de țara noastră și cu valorile familiei noastre, unde este pace, lucru pe care orice individ aspiră să-l obțină.

Nepalul este o țară profund religioasă. Cum v-au educat părinții? Ce practici spirituale v-au insuflat?

Eu am fost născut în Nepal, dar am petrecut foarte mult timp în școli de tip internat, în special cele din India și Londra. Părinții îmi spuneau că poți învăța de la alții, doar dacă ești umil. Este valabil atât pentru viața de familie, cât și în afaceri. Tot de la părinți am învățat să-mi controlez emoțiile și să păstrez o starea sănătoasă a minții, a gândirii (mindfulness). Am fost și sunt vegetarian, întotdeauna am avut grijă de corpul meu și de mintea mea să nu suporte prea mult stres. În 2010 am început să fac exerciții de respirație și să mă aprofundez în metodica lui Sudarshan.

Una dintre marile probleme ale zilelor noastre este lipsa motivației de a reuși în multe, printre copiii născuți și crescuți în familii bogate. Faptul că ați fost născut într-o familie în care banii nu erau o problemă, a fost un avantaj sau un dezavantaj pentru dumneavoastră? Părinții dvs. v-au oferit totul pe tavă sau v-au provocat să munciți pentru tot ce au oferit?

Bunicii mei au trăit foarte modest, iar părinții au început să-și crească afacerea de la zero. Lecția cea mai importantă pe care am învățat-o de la ei este valoarea banilor, nu am fi ajuns niciodată unde suntem dacă nu am fi învățat să respectăm banii. Așadar, cu toate acestea, niciodată nu am fost serviți cu platouri de argint. Acestea fiind spuse, uneori, când am avut nevoie de ceva ce am simțit că era foarte important, nu am fost lipsiți de acel lucru. Ni s-a dat. Întotdeauna am fost provocați și împinși să devenim mai buni, să intrăm mai dezvoltați și mai de succes în orice aspect al vieții, fie că era vorba de afaceri sau oameni noi. Totodată, era fundamental să știm că există lucruri mai importante decât cele materiale și anume: experiențe trăite, amintirile, timpul petrecut cu familia, învățând unii de la alții. Sunt mult mai valoroase decât orice alte lucruri materiale pe care le avem în viață.

Cum îi educați pe proprii dvs. copii? Care sunt limitele când vine vorba de daruri?

Fiecare copil pe care-l avem este unic și foarte special, de aceea, valorile familiei sunt lucrurile la care revin, continuu. Ele sunt fundamentale. Modestia, sensibilitatea se învață în copilărie, iar odată cu creșterea, părinții trebuie să le reamintească despre asta, copiilor. De fapt, chiar am scris o carte pentru fiica mea. Seara, înainte de culcare, obișnuiesc să-i citesc istorioare despre aceste valori, cu exemple din viață. Un copil modest nu va aștepta cadouri de la părinți și va aprecia fiecare acțiune a lor, ca pe un cadou.

Ce v-a motivat să creați propria companie la vârsta de 19 ani? Ambiția de a demonstra că veți reuși de unul singur, indiferent de succesul familiei și al părinților dvs.?

Începând cu vârsta de 12 ani, părinții ne luau cu ei la întâlnirile de afaceri. Erau foarte deschiși cu noi, ne încurajau să participăm la negocieri, stând într-un colț și observându-i pe ei, muncind. Noi eram cu toții, conștienți, că mai devreme sau mai târziu, va trebui să intrăm în afaceri. Ni se spunea că orice ai face, asigură-te că faci bine. La vârsta de 15 ani am trăit prima mea experiență, în domeniul investițiilor bancare, în Londra. La 18 ani, în loc să încep în Vest, am decis să vin în Est, să înțeleg cultura afacerilor din Asia și care le este mediul. De la această etapă am început să fiu foarte implicat. La vârsta de 19 ani am fost nevoit să revin în Nepal, am muncit ca asistent de vânzări și ca manager pe vânzări. Eram nevoit să muncesc, să călătoresc dintr-un colț al țării către altul și să vând bunuri. M-am gândit că singura modalitate de a-mi accelera cariera companiei mele este să încep cu propriile mele fonduri, limitate. Pe-atunci, din cauza războiului civil, exista un număr mare de muncitori imigranți, iar ei se confruntau cu o criză de servicii de remitere a banilor. Așa că am observat o oportunitate de a lansa canale legale pentru remitențe.

Este greu de crezut că o persoană care devine șeful unei companii de miliarde de dolari până la vârsta de 30 de ani, nu se lasă influențată de bani și succes. Ați reușit să rămâneți cu picioarele pe pământ. Cum se obține controlul, când, este bine știut, foarte puțini rămân fideli lor înșiși în fața banilor, succesului și puterii?

Dacă reușiți să înțelegeți esența banilor și diferența dintre a obține profit și a genera bogăție, consider că niciodată nu vă veți lăsa influențat, indiferent de câți bani aveți, fie că sunt milioane de dolari sau miliarde. Eu am reușit datorită acestor valori setate corect și a unui obiectiv bine determinat, precum și grație disciplinei pe care o avem în interiorul familiei. Iar ca individ, nu mă las tentat de lucruri de care nu prea avem nevoie în viață, nu irosesc banii pe lucruri neînsemnate. Așadar, presupun că este o combinație între disciplina proprie și valorile pe care le obținem de-acasă. De asemenea, depinde de modul în care este structurată compania dumneavoastră, cât și de felul dumneavoastră de a fi. Pentru a avea succes, trebuie să menținem disciplina. Așa sunt eu și niciodată nu am fost tras la răspundere pentru că fac bani.

Ați construit afaceri invidiabile. Cum explicați succesul în tot ceea ce faceți?

Ei bine, cheia nu sunt eu, este echipa, împreună cu mine. Alături de aceasta avem îndrumarea tatălui meu, președintele grupului nostru, care deține o experiență fenomenală și este un lider de clasă globală, veritabil. Știi, noi mereu ne facem temele pentru acasă, cu sârguință. Cunoaștem foarte bine sectoarele în care vrem să participăm. Deci, avem o claritate deplină a lucrurilor. Noi suntem antreprenori, suntem foarte interesați. Desigur că mergem mereu în țări, teritorii și sectoare în care foarte puțini oameni vor procura produsele noastre. Există un risc antreprenorial care poate oferi recompense, cu o planificare adecvată, teme de acasă sistematice, executate. Așa viziune este pe picior de egalitate cu intuiția. La fel, trebuie să aveți o viziune pe termen lung asupra succesului. Dar, indiferent ce este afacerea, noi nu am vândut niciodată afaceri, dimpotrivă, continuăm să creștem în ele. Datorită echipei potrivite și planificării corecte, suntem capabili să facem lucrurile să meargă bine, să planificăm fluxul de numerar, să folosim instrumentele și componentele care se utilizează în timpul creării unei afaceri de succes. Este asemănător cu deschiderea unui restaurant, este necesar să te asiguri că ai toată materia primă necesară, rețeta corectă, bucătarul potrivit și, desigur, echipa potrivită care vor pune pe masă cele mai bune bucate din lume.

Care sunt câteva sfaturi de afaceri pe care le-ați da tinerilor care doresc să construiască o afacere care aduce atât bani, cât și succes și bucurie?

Așadar, primul lucru pe care vreau să-l zic tinerilor, este să nu se grăbească. Da, auziți despre companii ca Facebook și Google, companii înființate de persoane tinere, dar ele nu reprezintă mii de companii. Au eșuat și cu un astfel de vis. Recomandarea mea este să obțineți destulă experiență de muncă, un istoric și dacă aveți ideea de a vă înconjura de cei mai buni oameni, acesta ar fi ingredientul numărul unu spre succes. Atunci când ai oamenii potriviți în jurul tău poți să devii de succes, cu mult mai repede, nu alergi după bani, ci invers, banii te vor urmări. Acesta este sfatul cel mai important din partea mea. Al doilea sfat ar fi să rămâneți umili, umani. Învață să ai acea modestie, învață să asculți oamenii din jurul tău. Observă unde se îndreaptă întreaga tendință globală sau tendințele din diferite sectoare. Gândește-te la ce vei lucra azi, să fie relevant și pentru cinci ani înainte. Asigură-te mereu că, indiferent, de câți bani sau bogăție puteți genera, împreună cu echipa, țineți minte, mereu, de acel procent disciplinar. Întoarceți-vă înapoi, în societatea din care ați ieșit și faceți diferența. Amintiți-vă pentru ce vreți să fiți recunoscuți și cunoscuți mâine, în lume.

Moldcell a devenit parte a grupului dvs. Cum s-a întâmplat acest lucru?

De la o vârstă fragedă, prin 2000, am simțit că cele trei domenii de perspectivă vor fi alimentația, energetica și infrastructura, și al treilea – mijloacele de telecomunicații. De atunci doream să mă încadrez în aceste trei domenii. De mai bine de 40 de ani conducem o companie alimentară, am intrat în sfera energetică și infrastructură, precum și în telecomunicații, cu care ne-am dorit foarte mult să venim în Moldova. Suntem cu ochii pe multe zone geografice despre care se crede că nu justifică lățimea de bandă de gestionare. Mulți își doresc să se concentreze pe piețe mai mari, pe când noi analizăm diferite oportunități în sectorul de telecomunicații. Ideea noastră era să mergem în Moldova, mai întâi să cunoaștem oamenii, să cunoaștem echipa. Acești oameni ne-au încurajat că proiectul va avea succes, plus că și noi am venit cu multe idei. Eu mi-am dat seama că facem parte dintr-o familie și putem ajuta cu adevărat să intre în multe afaceri diferite. Deci, într-o perioadă de doi ani, doi ani și jumătate, am lansat serviciile mobile money, IPTV-ul și multe alte servicii, și afacerea continuă să crească.

Nu v-a fost teamă să investiți într-o țară cunoscută pentru sărăcie și corupție, o țară în care investitorii străini se gândesc bine înainte de a veni?

Suntem o companie care investește în haos, am mers în Sri Lanka în anul 2000 când populația din Sri Lanka părăsea țara. Iar astăzi, unele dintre cele mai bune randamente ale investiției noastre se află în țări ca Sri Lanka. Același lucru s-a repetat în Nord-Estul Indiei. Bangladesh, cât și Nepal, au trecut prin ani de insurgență în perioada 1997-98 până în 2007-2008, iar când toată lumea se retrăgea din Nepal și nu investea, a fost momentul potrivit pentru noi să investim în țări precum Nepal, Bangladesh etc. Geografia, dimensiunile țării și cât de săracă este, nu ne sperie absolut deloc. Este oportunitatea de la acel moment care ne dă încredere să înaintăm în această parte. Un lucru foarte important este să simțim pulsul oamenilor, știind potențialul acestora, suntem cu adevărat atrași să investim în aceste țări.

A existat ceva care v-a impresionat în Moldova?

Cu siguranță, oamenii sunt mai întâi de toate ceea ce m-a impresionat cel mai mult. De asemenea, faptul că majoritatea funcțiilor de conducere, de leadership în cadrul companiei Moldcell sunt deținute, în special, de femei. Acest lucru ne-a impresionat cel mai mult, aici vorbim despre egalitate de gen, etc. Deci, avem o companie în care majoritatea din forța de muncă sunt femei și, probabil, un alt aspect ar fi vinurile Moldovei la fel. La fel, m-a impresionat și modul în care guvernul ajută sectorul privat sau investițiile directe străine, caută continuă să le protejeze și să le ofere spațiu pentru a crește.

Care sunt lucrurile care vă aduc cu plăcere înapoi aici?

În opinia mea, modalitatea prin care Moldcell își lansează noile produse și servicii este remarcabilă. Aștept cu nerăbdare să revin în Moldova din nou și din nou. Și îmi oferă și mai multă plăcere atunci când aud despre noi colaborări, despre Moldcell și despre muncă. Când suntem în căutare de noi oportunități, de noi colaborări și de creștere a afacerilor existente, la fel îmi face plăcere și mă face să vreau să revin în Moldova.

Într-un interviu, ați vorbit despre un foc interior, despre energii. Spuneți-ne, despre ce este vorba?

Când vorbesc despre focul interior și energii, mă refer la o carte pe care am citit-o, “Straight from the Gut” de Jack Welch, în care el descrie o formulă specială a celor 4E înfășurate în jurul unei litere “P”. Primul E simbolizează „energia”. Dacă nu ai un foc în propria ta viziune și angajamentul de a ajunge la ceea ce ți-ai propus, nu vei ajunge nicăieri. Al doilea E este de la „energizat”; tu, de unul singur, nu poți ajunge unde ți-ai propus, trebuie să fii capabil să colaborezi corect. Peste tot în jurul tău sunt oameni care împărtășesc același vis, același scop ca și tine, de a ajunge acolo. Al treilea E – „edge”, semnifică marginea. Trebuie să fii capabil să gândești “în afara cutiei”, să ai un produs care te diferențiază de altcineva. Asta înseamnă un avantaj. Al patrulea E – „execute” – a executa. Indiferent de cât de mult visezi, dacă nu ai capacitatea de a executa planuri, de a le implementa, nu vei ajunge nicăieri. Toate aceste litere în jurul unei P – care este „pasiunea”. Trebuie să fii pasionat de ceea ce faci, la asta mă refeream.

În ultima vreme, am observat o schimbare de piață către „produse spirituale”. Credeți că afacerile vor evolua în direcția acestor noi nevoi ale populației? Sau nu este o tendință comercială?

Nu sunt sigur ce ar însemna produsul spiritual. După părerea mea, unicul produs spiritual este în mintea noastră. Dacă ești capabil să-ți schimbi mentalitatea, perspectiva și atitudinea, atunci ești capabil să faci lucruri uimitoare și să schimbi totul în jurul tău. Ești tu însuți produsul spiritual ca ființă umană, după cum am menționat anterior.

Despre Moldova, în câteva cuvinte. Care este potențialul spiritual al acesteia și ce energii există aici, în țara noastră, pe care ar trebui să le explorăm.

Cred că este o țară înconjurată de potențial major. Vă aflați în procesul integrării în UE, deci începeți totul de la zero, reconstruind țara de la zero, și acesta reprezintă un potențial foarte mare în care poți aduce un sentiment uriaș al spiritualității, de la început în oameni, desigur. Deci, prin urmare, consider că Moldova are un potențial fenomenal de a vedea, cu adevărat, cum practicile spirituale, meditația, pot să facă oamenii mai pozitivi. Cred că Moldova poate ajunge una dintre cele mai spirituale țări din lume.

Sunteți și un călător… Ce v-a impresionat cu adevărat pe Pământ? Minuni, lucruri uimitoare și fenomene paranormale?

Am călătorit foarte mult și din ce în ce mai mult îmi dau seama cât de frumoasă este mama Natură, în ceea ce deja avem: frumoasele oceane din întreaga lume, lanțurile montane, vegetația, cerul etc. Dar am observat și fazele în care, prin diferite moduri, noi poluăm țările, noi poluăm aerul, pământul. Schimbarea climaterică nu este o glumă. Tot mai mulți oameni devin mai conștienți, mai responsabili față de natură, ajung să folosească energie regenerabilă, vehicule electrice. Este un miracol că oamenii devin tot mai solidari cu tot ce este viu pe Pământ.

Care a fost cel mai profund stadiu spiritual pe care l-ați experimentat? Ați simțit nirvana? În caz afirmativ, cum pot alții să o experimenteze?

Cea mai profundă stare spirituală o experimentez când sunt alături de copiii mei. Petrecem timpul vorbind și iubindu-ne necondiționat, așa ajung să înțeleg ce înseamnă cu adevărat dragostea. De fiecare dată când stau cu copiii, stresul meu dispare, toate provocările legate de muncă dispar. Ei mă fac să zâmbesc, chiar dacă sunt stresat. Dacă am simțit nirvana? Nu știu ce fel de stare este. Presupun că vă referiți la a fi fericit – aspir să fiu zi de zi, am învățat din greșeli, încerc să nu le repet, merg înainte. Nu cred că nirvana este o stare, cred că este o călătorie pe care tu o continui și alții pot să o experimenteze prin energie interioară, făcând o retrospectivă și având un echilibru bun între viața profesională și viața privată, știind prioritățile în viață, știind ce contează pentru tine, știind pasiunea ta, știind ceea ce te face fericit. Dacă te mulțumești cu ceea ai, totodată practici meditații, te rogi, faci lucruri voluntare pentru societate, sigur ajungi la starea de nirvana.

Longevitatea. Se spune că două factori importanți ai longevității sunt absența stresului și bucuria pe care o simțim în fiecare zi. Reușiți să evitați stresul în timp ce conduceți un grup de miliarde de dolari?

Cu siguranță. Cred că nu doar absența stresului favorizează longevitatea. La fel de important cred că este modul nostru de alimentație, persoanele cu care avem relații și care ne țin gândurile ocupate. De asemenea, factori precum hobby-urile, muzica, dansul, cântatul, pot aduce un sentiment de bucurie care face stresul să dispară și contribuie la longevitate.

Și care sunt lucrurile care vă aduc bucurie în fiecare zi? Unde ar trebui să căutăm bucuria?

Căutați bucuria, ea este în voi. Totul ține de atitudine, mentalitate și starea de spirit pe care o aveți. Odată ce căutați bucuria în interior, veți găsi toate răspunsurile acolo. Totul este în voi, doar căutați instrumentele care să vă ajute să o găsiți și apoi veți observa că veți zâmbi și veți fi foarte fericiți întreaga viață.

DOAR ÎNVĂȚÂND SĂ ECONOMISIȚI CU ÎNȚELEPCIUNE VEȚI ÎNVĂȚA CUM SĂ FACEȚI BANI

Abonează-te la articolele

Vip Magazin