Fondator „Agrovas – Impex”, distribuitor al companiei INTRACO LTD din Regatul Belgiei
• Domeniu de activitate: Comerț cu aditivi furajeri
• Rezultatul care te face mândru: Portofoliul de clienți
• Angajați: 20
• Vârsta: 39 de ani
A început afacerile în 2012, când a devenit distribuitorul companiei INTRACO LTD din Regatul Belgiei, unul dintre liderii mondiali în producerea aditivilor furajeri. Din 2014, este reprezentantul companiei POULTECH LTD în Republica Moldova, o companie producătoare de utilaj agricol.
Tot în 2014 a devenit și reprezentantul companiei INTRACO LTD în Kazahstan,
ca din 2019 să o reprezinte în tot spațiul CSI.
Produsele noastre sunt de origine europeană, absolut toată gama este produsă în Belgia. Diferența în raport cu competitorii noștri o facem prin calitate, preț, o logistică bine organizată, suport tehnic. Compania Agrovas-Impex, pe lângă comercializarea aditivilor furajeri, oferă și servicii de consultanță tehnică: producerea corectă a furajului, programul de vaccinare a animalelor, administrarea corectă a afacerii clienților noștri.
Cred că cea mai importantă motivație pentru mine sunt părinții mei, care au fost în afaceri dintotdeauna. De mic copil mereu eram alături de ei și mereu mă învățau cum să gestionezi o afacere, de orice tip. A doua motivație ar fi propriile ambiții, mereu mi-a plăcut să fiu în mișcare, să aflu ceva nou și să mă implic în tot felul de activități.
Ideea a venit pe când lucram în calitate de manager la o companie avicolă, unde eram responsabil și de achizițiile externe. În 2012 am primit acceptul Intraco să devin distribuitorul lor oficial în Moldova. La sfârșitul lui august 2012 am și primit primele camioane cu marfă din Belgia. Miracolul a fost că toată marfa a fost vândută în mai puțin de trei săptămâni, nu mă așteptasem la așa un rezultat. Dar cred că mă bucurasem înainte de vreme. În următorii ani au început problemele cu plata din partea clienților pentru marfa livrată, iar businessul a avut mult de suferit. Dar insistența și munca depusă ne-au ajutat să trecem peste acea perioadă dificilă și, pas cu pas, să reanimăm afacerea.
Dacă aş lua totul de la capăt, aș face același lucru. Doar că greșelile pe care le-am comis pe parcursul acestor ani m-au învățat multe, dar nu le regret, au fost niște adevărate lecții de viață pentru mine.
Cred în Dumnezeu, am multă încredere în sine, insistență, capacitate de a-mi asuma riscurile, niciodată nu dau mâinile în jos, mereu merg doar înainte până îmi ating scopurile.
Sigur că pandemia și războiul și–au pus amprenta, dar suntem o companie flexibilă și am rezistat. Una din măsuri, a fost să extindem termenul de plată pentru clienții fideli, dar și pentru clienții noi. A urmat politica de prețuri – în timp ce la toți concurenții, ca și la noi, au crescut prețurile, noi am mers pe strategia de a tăia din adaosurile la produsele noastre, deci am minimizat marja de profit, doar ca să rămânem mai accesibili decât competitorii.
Alfel, riscăm şi noi, ca și în orice alt business. Suntem o țară mică cu o economie de consum, depindem în totalitate de factorii externi. În plus, la o țară atât de mică, suntem destul de mulți producători și fiecare concurent se bate pentru orice client, mic sau mare. Depindem mult și de situația economică globală, costurile de producere în Uniunea Europeană a produselor pe care le importăm, la fel și de prețurile la bursă.
Sunt o persoană organizată, zilnic îmi trec în agendă ce am de făcut, unde și la ce oră trebuie să fiu. Weekendul este în totalitate dedicat familiei: fiicei, părinților, iar pe planul doi sunt și întâlnirile cu prietenii.
Niciodată să nu renunț, asta e regula mea. Te uiți în urmă, vezi și analizezi greșelile comise, înveți din ele, încerci să nu le repeți și îți continui drumul, te dezvolți, evoluezi, aici este cheia succesului. Sloganul meu este: NEVER GIVE UP, KEEP ON GOING!!!
De mic copil mi–am dorit să devin un om de succes, să am o afacere pe care să o conduc, să evoluez, să mă dezvolt și să dezvolt afacerile pe care le fac. Dar despre succesul tău vorbește cifra ta de afaceri de la un an la altul. Dacă cifrele sunt în creștere, înseamnă că mergi în direcția corectă. Al doilea factor, ar fi echipa pe care o conduci, dacă îți reușește să menții echipa cu care ai început afacerea și sunteți împreună de ani de zile, atunci vei avea succes. Urmează corectitudinea: trebuie să fii mereu corect cu tine însuși, cu cei care te înconjoară, cu oamenii de lângă tine și cu clienții tăi, dar și cu competitorii tăi.
Pentru următorii ani, mi-am propus să diversific afacerile. La fel în agricultură, însă într–o altă ramură. Deocamdată, rămâne un secret, nu iubesc să divulg planurile până nu le realizez.
DACĂ AȘ DEVENI Președintele Republicii Moldova…
• Drumuri calitative cu o infrastructură bine dezvoltată. Astfel, Moldova ar fi un nod bun de legătură între țările din Vestul și Estul Europei.
• Investițiile din partea statului în tânara generație, prin crearea condițiilor bune de trai și de
a munci aici acasă.
• Anularea Impozitului pe venit la companiile străine care vin să investească în Moldova, la fel și pentru companiile locale, în cazul în care este reinvestit. Aș reduce considerabil presiunea asupra businessului mic și mijlociu, le-aș oferi mai mult spațiu de manevră pentru a putea mai ușor să-și dezvolte afacerea.
Lasă un răspuns