Victor Afteni: Zbor, zbor frânt de pandemie și iarăși zbor! | 40under40


• Domeniul de activitate: Travel IT, bilete de avion Online

• Rezultatul care te face mândru: Creșterea numărului de angajați satisfăcuți și a spiritului de echipă.

• Nr. de angajați: 60+

• Vârsta: 38 de ani

Victor Afteni

Găsiți aici povestea a doi oameni care au creat o companie de succes în spațul afacerilor online.Pandemia le-a pus afacerea pe burtă, i-a înglodat în datorii față de angajați și clienți, i-a pus cu moralul la pământ, iar gândirea strategică și entuziasmul
i-au readus în ultimul an la o afacere cu 60 de angajați mereu în zbor.

Începutul? Mai mult o întâmplare. A fost momentul potrivit la timpul potrivit, când, practic, alți jucători pe piață nu erau.

Compania e înființată din 2007, cu brandul Explore, și vindea bilete de avion studenților Work and Travel. Erau doi angajați inițial, apoi trei, iar în 2010 am venit și eu în afacere, am prezentat un plan și am cerut să fiu angajat. Voiam să cresc.

În 2014 a apărut ideea de a ne dezvolta pe online, am început să desenăm în CorelDRAW și Photoshop logotipul zbor.md și ideea de site a biletelor de avion online. Un programator și două creiere au făcut un site cu răspunsuri și vânzări online. În 2015 s-a semnat cu maib un contract pentru E-commerce, eram practic niște cobai pe care se testa ceva nou. Rezervări erau puține, dar ne bucuram de ele enorm, plăți online erau și mai puține, ca să înțelegeți, o plată pe zi era bucurie mare.

A urmat o etapă în care a trebuit să investim surse și timp ca să promovăm nu bilete de avion ca produs, dar achitările online cu cardul, biletele de avion devenind produsul secundar. În 2017, am simțit nevoia să extindem echipa și să formăm un departament de prelucrare a informației și suport clienți și am tot crescut până am ajuns la pandemie.

Perioadă foarte interesantă. Profesional și moral. Atunci compania număra deja 45 de angajați. În februarie am început să simțim că ceva nu merge, se anulau cursele cu destinații lungi, apoi și cele mici din Europa. Ne-am mutat cu lucrul la distanță, apoi, foarte repede, le-am cerut colegilor ajutorul și înțelegerea. Imposibilitatea de a mai achita salariile, ne-a fortificat echipa.

Zice lumea că bărbații nu plâng, da, așa este, dar îmi era tot mai greu să mă abțin când vedeam că ne apropiem dramatic de finalul unei povești de succes. Fiecare prelungire a situației excepționale scufunda iremediabil industria travel, datoriile companiei crescând cu fiecare zi.

Dar nu am concediat nici un om, cu excepția celor care au plecat singuri în alte domenii. Abia în 2021-2022 am început să revenim la vânzările precedente. S-a lucrat mult să întoarcem datoriile față de colegi și clienți, le sunt enorm de recunoscător pentru înțelegere.

În aceeași perioadă ne-am focusat și mai tare pe un produs Travel IT și am dezvoltat instrumente în această direcție. Am început să restructurez compania, formând departamente separate. Acum echipa a ajuns la 60+ angajați și este o echipă internațională.

Am decis să ne extindem și în România, o pagină separată a brandului zbor. Dar eu rămân un mare patriot al țării mele, Republica Moldova, by the way.

Așa a fost drumul, lung și deloc ușor să devin unul dintre fondatori și directori operaționali ai brandului zbor.md și companiilor în țară și peste hotarele ei. Un mare mulțumesc prietenului cel mai bun al meu Ionel Gonța, pentru încredere. Nu am făcut niciodată această confesiune și credeți-mă, nu mi-a fost ușor să o fac acum. Mersi de provocare.

Este mereu loc de extindere, dezvoltare, cred că în următorii cinci ani vom fi prezenți în cel puțin câteva țări din Europa, Asia și peste ocean.

Nu îmi amintesc să fi avut vreo strategie de afaceri, dar cu siguranță nu era inspirat din cărți de business… Cu toată rușinea, voi recunoaște aici că nu am citit nici o carte. Asta sau poți, sau nu poți.

Cea mai mare realizare a mea ever? Chiar nu știu. Poate că faptul că sunt încă om. Zic să rămân la asta, am rămas om, în ciuda tuturor circumstanțelor.

Top 3 reguli care ajută la dezvoltarea unei afaceri profitabile? Aș zice așa: fii corect față de parteneri și colegi; învață să gândești logic, tu și restul; muncește și nu permite entuziasmului să se stingă.

DACĂ AȘ DEVENI Președintele Republicii Moldova…

Am spus mai sus că sunt patriot al țării mele, că iubesc Moldova și Chișinăul. Mereu am considerat că afacerile trebuie să funcționeze în afara politicului. Astfel, nu aș vrea să comentez nimic. Și despre nimeni. Nu pentru că îmi e indiferent. Absolut greșit. Pur și simplu cred că e mai bine așa.

Text: Rodica Ciorănică

Abonează-te la articolele

Vip Magazin