Mai țineți minte ce făceați când erați adolescenți? Atunci când totul e o necunoscută și încerci să te regăsești prin diverse activități sau să te identifici cu diverse comunități? Adolescentă fiind, Anna Katharina Scheidereiter, venea să facă voluntariat pentru prima oară în România. Un pas plin de curaj pentru o tânără ce dorea să contribuie așa cum poate ea la o viață mai bună pentru copii aflați în dificultate.
Câțiva ani mai târziu, valorile și cultura organizațională au făcut-o să se regăsească în Kaufland, unde deja de mai bine de șapte ani, continuă alături de colegii ei să dezvolte proiecte sociale, să îi încurajeze și pe alții să fie altruiști, săritori la nevoie și să de-a dovadă de implicare. Despre acestea, dar și despre cum e să muncești într-unul dintre cele mai mari grupuri de retail din Europa, vă invităm să aflați chiar de la Anna Katharina într-un material sincer și inspirațional.
Cred cu tărie că nimic nu e întâmplător în viață. Totul a început la vârsta de 14 ani când am vizionat un documentar despre copiii străzii din Bucureşti. Atât de mult m-a impresionat, încât am decis să vin în România să fac voluntariat. Așadar, la 16 ani, am venit la Timişoara în cadrul unui schimb de experiență. Timp de jumătate de an am fost găzduită de o familie de români şi am învăţat la un liceu… german, iar limba română am reușit să o învăț cu ajutorul prietenilor.
Germanii au perioadă între studiile de liceu şi facultate pe care o dedică unor activităţi civice. Tatonezi noi terenuri și domenii, e un fel de căutare a mediului în care te regăsești și ai vrea să excelezi. Eu puteam să ofer timpul meu, aşa că m-am reîntors în România, doar că de această dată la Cluj. La vârsta de 19 ani, făceam voluntariat în cadrul FRCCF (Romanian Foundation for Children, Community and Family). Predam ore de limba germană pentru copiii defavorizați de la centru, apoi ofeream meditații de engleză, română și matematică. Am învățat să ascult și să fiu atentă la nevoile copiilor, lucru ce m-a ajutat să mă adaptez la cultura altei țări. După ani, sunt încântată să îi văd cum progresează, cum și-au depășit limitele și obțin performanțe.
CSR e partea frumoasă a unui business responsabil. După ce am terminat studiile universitare în Cluj, am avut primele experienţe profesionale într-o fundaţie germană la Bucureşti şi am coordonat programe pentru implicare civică. După trei ani, am intrat în echipa Kaufland unde mi se deschidea un nou orizont pentru că vorbim despre o companie, nu despre un ONG. Totuși, am avut noroc să regăsesc în Kaufland acea firmă pentru care sustenabilitatea este unul dintre pilonii strategici ai activității sale. Este o combinație optimă pentru munca de CSR, care tocmai asta presupune: responsabilitatea unei companii față de societatea unde este prezentă.
Poziţia de CSR implică nu doar laturi altruiste, civice, dar implică și latura pragmatică. În fiecare an, avem o strategie bine pusă la punct bazată pe cinci piloni care sunt: educaţie, protecţia mediului, proiecte sociale, culturale şi sport. În momentul când primim proiecte pentru finanțări le analizăm prin prisma acestor piloni. Pentru noi, costurile unui proiect sunt egale cu nevoia pe care o acoperă la nivel de societate atunci când este vorba despre a face lumea asta un pic mai bună. În plus, încercăm să îndrumăm partenerii noştri către un viitor sustenabil în care, la un moment dat, se pot autofinanța.
Sunt unele proiecte care ne sensibilizează și ne fac să privim viața din altă perspectivă. De ani buni suntem partenerii unei tabere pentru copii bolnavi de cancer sau alte boli limitatoare de viaţă. Aici am întâlnit un băiat care a fost foarte bolnav, dar citeam în ochii lui atâta recunoștință pentru fiecare clipă și moment din viața sa. De la el am învățat să prețuiesc ceea ce am și îl port în gând de fiecare dată când cred că am o problemă sau trec printr-o situație dificilă.
Unul dintre proiectele de suflet este „Grădinescu” – grădinile urbane comunitare în România. Grădinele se găsesc în magazinele noastre, în spații verzi, în parcări și pe acoperișuri, dar și în școli. Spațiul verde este astfel reîntors comunității. Oamenii adoptă un lot de pământ, cultivă legume, fructe, mirodenii etc. E un proiect de mare impact, unul frumos și ne dorim să beneficieze cât mai mulți oameni. Ne bucură că a avut succes, ba mai mult, ne propunem să-l extindem.
Investițiile comunitare ale Kaufland au crescut în intensitate odată cu compania, aceasta devenind susținătoarea mai multor proiecte de impact derulate de ONG-uri locale și internaționale. De mai bine de doi ani, implementăm proiecte de CSR şi în Republica Moldova. Am început cu campania „Bucurie în Mişcare” lansată la Chişinău, dar şi în alte localităţi din ţară unde au participat copii de la 0-99 de ani. În plus, anul trecut, am avut o acţiune amplă- „Sădim Oxigen”, unde am plantat 5000 de puieți în cinci sectoare din Chișinău.
Am stabilit un parteneriat cu Fundaţia „Hospice Angelus” şi am desfăşurat o caravană de muzică clasică prin țară, „La La Play”, împreună cu Moldova National Youth Orchestra.
În luna martie a acestui an am deschis un centru maternal împreună cu HHC/CCF pentru femei şi copii care se află în situaţii dificile şi sunt nevoite să părăsească domiciliul. Prin acest proiect susţinem mamele să nu-şi abandoneze copilul, chiar dacă se află în circumstanţe mai grele.
Tot în acest an, am donat o maşină electrică către banca de sânge a secţiei de Oncologie din Chişinău. Încurajăm folosirea mijloacelor de transport alternativ şi mai puţin dăunător pentru mediu. În această direcţie, vom avea staţii de încărcare electrică la magazinele Kaufland din Republica Moldova.
Toate aceste acțiuni demonstrează că noi la Kaufland trăim o cultură organizaţională modernă, bazată pe respect și sustenabilitate. Promisiunile pe care le facem, angajamentele pe care ni le asumăm sunt literă de lege. Participăm ca voluntari la proiectele sociale sau ecologice ale partenerilor, proiecte la care au acces toți angajaţii, indiferent de departamentul unde îşi desfăşoară activitatea. Muncim într-o atmosferă prietenoasă. Ne vorbim la per tu şi cu prenume, de la lucrătorul comercial la directorul general. Fiecare este încurajat să vină cu idei noi. Apreciem şi susţinem creativitatea.
Cred foarte mult în puterea exemplului. Încerc să fiu varianta mea cea mai bună, care inspiră oamenii să fie şi ei mai buni. Şi îmi place foarte mult motto-ul care spune că: orice mi se poate lua în viaţă, dar nu ceea ce am dat.
Seara, înainte să adorm, îmi fac un bilanţ. Ce a mers bine în ziua respectivă, ce putea să fie mai bine şi fac un mic plan pentru ziua următoare. Este important ca la fiecare final de zi să fim împăcați cu noi înşine.
Ultima carte pe care am citit-o este despre viaţa lui Marlene Dietrich. M-a impresionat personajul prin integritatea şi perseverenţa sa în lupta pentru o lume mai bună, în ciuda circumstanţelor ostile.
Despre principiile mele de viaţă aş putea spune multe, chiar prea multe! Prietenii mei îmi zic uneori că exagerez când le spun să închidă apa când spală vasele, sau lumina când pleacă dintr-o cameră. Le amintesc mai tot timpul colegilor să nu printeze orice document, sau nu primesc prezentările proiectelor decât în format electronic. Cred cu tărie că este obligaţia noastră să nu ne trăim viaţa pe costurile generaţiilor viitoare.
Concept, coordonare: Iuliana Mămăligă
Foto: Mihai Duca
Asistentă: Liliana Crăciun
Ţinute: Vasconi
Încălţăminte: Olsa Shoes
Make up & Hair Style: Salonul „Jasmina”
Lasă un răspuns