Dorian Berdos – Omul Anului 2021

Fişier

Proprietar al Grupului de Companii Felicia, Berd‘S Design Hotel

Data și locul nașterii: 8.06.1968, s.Ciocîlteni, Orhei

Studii: Facultatea de Istorie, USM; Facultatea de Sociologie a Universității Lomonosov din Moscova

Coordonare: Rodica Ciorănică

Foto: Arhiva personală

Omul de afaceri discret

Este proprietarul celui mai mare lanț de farmacii şi milionarul care nu oferă interviuri. Puternic, strategic şi cu o suficientă doză de mister, a ştiut mereu unde trebuie să ajungă. În 2021, Grupul de Farmacii Felicia, creat de Dorian Berdos, a împlinit 25 de ani. Iar extensia afacerilor sale – de la farmacii la industria beauty şi cea hotelieră, este impresionantă.

Aveţi dreptate,nu mă regăsesc în categoria celor care iubesc să dea interviuri și rareori accept să vorbesc despre persoana mea. Aici s-ar descurca perfect familia sau colegii care mă știu mai bine. Consider că acțiunile și realizările fiecăruia dintre noi sunt mai puternice decât orice descriere. Omul are toate abilităţile pentru a-și realiza scopurile și dorințele, iar cele pe care nu le are – le poate dezvolta. Pentru mine sunt importante valorile mele: onestitatea, faţă de mine în primul rând, inteligenţa, libertatea, familia, oamenii.

Şapte ani de acasă. Incontestabil, copilăria ne marchează întreg parcursul vieții. Trăiesc un profund sentiment de nostalgie când îmi amintesc de acea perioadă magică, plină de clipe fericite. Eu am crescut într-o familie de profesori, iar asta și-a lăsat amprenta în procesul formării mele, pe atitudinea mea față de cunoaștere. Am absolvit școala cu note maxime și dintotdeauna am știut că învățătura e biletul meu spre un viitor luminos.

Am început să muncesc de mic: creșteam iepurași, nutrii, făceam avioane din lemn, lucram în câmp, coseam haine… Cu alte cuvinte – din copilărie port capitalismul în suflet.

La prima vedere, pare ciudat să faci istorie și încă de pe băncile facultății sa te apuci de afaceri… Dar de fapt nu e nimic straniu în asta. Aşa cum am menționat anterior, încă din copilărie aveam o claritate în ceea ce-mi doresc și în modalitatea de a face bani. Formula „muncă asiduă = succes și prosperitate” nu m-a dezamăgit niciodată de-a lungul vieții. Am intrat la Facultatea de Istorie a Universităţii de Stat, iar în anul II mi-am continuat studiile la Universitatea M.V. Lomonosov din Moscova, Facultatea de Sociologie. Această știință implică lucrul cu datele și iubește precizia. De atunci am înțeles că dragostea mea pentru cifre va deveni sursa mea de inspirație și de venit.

Povestea Felicia, la dimensiunile actuale, e fabuloasă. Este vorba de peste 200 de spaţii comerciale, de mii de contracte cu mii de companii din farma, milioane de lei lunar pentru salarii şi impozite la stat… Povestea Farmaciilor Felicia a început acum 25 de ani. Țintisem câteva domenii oportune pentru dezvoltarea afacerii. După ce am analizat toate argumentele pro și contra, am decis să-mi investesc economiile într-o afacere pe piața farmaceutică. Iar denumirea, așa cum am repetat de mai multe ori, a fost aleasă în cinstea fiicei noastre mijlocii – Felicia, care tocmai venise pe lume în acea perioadă. Nici măcar nu am căutat alternativă – decizie de care și astăzi suntem mândri.

25 ani am muncit mult împreună cu echipa, ne-am dezvoltat, am adus în țară cele mai avansate soluții din domeniul farmaceutic. Am fost primii care am schimbat complet formatul farmaciilor convenționale, implementând principiul Pharma-Market, prin care fiecare client are acces liber la produsele de pe raft. Am fost primii dintre jucătorii de pe piața farmaceutică care am implementat un sistem de loialitate prin care fiecare deținător al cardului nostru – „Card Frumos” are posibilitatea de a acumula bonusuri și de a le transforma în reduceri la achizițiile ulterioare. Așadar, astăzi am ajuns la acest nivel doar datorită muncii enorme, perseverenței și mulțumită unei doze sănătoase de curaj. Pentru că, trebuie să recunoaștem, e nevoie de curaj pentru a face ceva diferit.

Eu monitorizez mereu schimbările de pe piața farmaceutică și medicală, pentru că aceasta mi-e profesia. Iar când Gedeon Richter a început să scoată la vânzare companiile din rețeua sa de retail în diferite țări, am prevăzut intenția de vânzare și pe piața din Moldova. Cunoscând istoricul evoluției și reputația impecabilă a companiei, am simțit că e o posibilitate excelentă de creștere pentru rețeaua de farmacii Felicia și am inițiat dialogul cu administrația Gedeon Richter.

Achiziționarea companiei moldo-ungare „RihPanGalFarma” și a rețelei sale de retail afiliate „Gedeon Richter – Retea farmaceutică” de către grupul de companii „Felicia”, poate fi numit „contractul deceniului” în domeniul farmaceutic… În 2021, aceasta a fost cea mai semnificativă tranzacție de pe piața farmaceutică a Republicii Moldova.

Atât creșterea, cât și dezvoltarea sunt etape organice la un anumit stadiu de maturitate a afacerii. Noi am trecut print-o etapă de creștere intensivă în ultimii ani – am investit maxim efort în sistematizarea și eficientizarea proceselor interne pe toate zonele. Decizia dezvoltării extensive era, oarecum, un pas natural. Probabil era doar o chestiune de timp, am așteptat să se alinieze stelele, cum se zice.

Îmi permit să mă odihnesc atât cât îmi permit eu însumi. Dar trebuie să ții mereu degetul pe puls, să fii activ și să nu-ți permiți să te relaxezi prea mult. Îmi rezerv timp pentru odihnă cu familia, dar niciodată nu pierd din vigilență. Pentru mine munca nu a fost niciodată o corvoadă. Aceasta face parte din viața mea, mă întregește și mă motivează spre noi realizări. Cu toate acestea, am avut norocul să adun în jurul meu o echipă puternică, pe care mă pot baza în multe situații.

Berd’s Chişinău MGallery Hotel Collection. De la deschiderea hotelului BERD’S au trecut șapte ani. Pentru o investiție hotelieră este foarte puțin. Eu rămân convins că piața noastră și țara merită această investiție. Calitatea pentru care optăm în ospitalitate își va avea impactul său asupra domeniului hotelier din țară. Faptul că suntem pe primul loc în raitinguri, recunoscuți pe piața internațională şi clasificați ca cel mai autentic hotel, înseamnă mult.  Hotelul îmi permite să contribui şi la valorificarea patrimoniului nostru national, or asta este o nouă viziune și un alt nivel în afaceri. Rolul generației mele este foarte important pentru țara noastră. Noi suntem în măsură să facem pași pentru ca acest stat să prospere. Eu așa am ales să contribui. BERD’S este și o declaraţie de dragoste față de țara mea, dacă putem spune așa.

Lucia îmi este alături în tot ce fac. Ne completăm perfect – ea are gusturi fine și simț estetic dezvoltat, iar eu îmi asum partea legată de cifre și date. Cred că aceasta este formula perfectă pentru dezvoltare. Îi sunt recunoscător că m-a susținut în toate demersurile, a dat formă visurilor mele și le-a umplut de viață. Iar copiii noștri, proiectele noastre și noi înșine suntem cel mai bun indicator al unui parteneriat de succes.

Copiii noștri au propriul lor drum – nici eu, nici Lucia nu le impunem așteptările noastre. Noi am avut posibilitatea de a ne alege singuri calea și de a ne stabili prioritățile, respectiv nu ne vom priva copiii de șansa de a fi stăpânii propriilor vieți.

Îmi place să analizez experiența trecută, cunoștințele pe care le-am dobândit, realizările și am ajuns la concluzia că, cu cât muncesc mai mult, cu atât devin mai norocos. Fără îndoială, muncind conștiincios, îți câștigi norocul.

Abonează-te la articolele

Vip Magazin