Olga Surugiu: OMUL ANULUI 2022

Evoto

BIG MANAGEMENT

Fişier

DIRECTOR GENERAL ORANGE MOLDOVA

DATA ȘI LOCUL NAȘTERII: 31.01.1983, CHIȘINĂU

CARTEA PREFERATĂ: MATSUSHITA LEADERSHIP DE JOHN P. KOTTER

FILMUL PREFERAT: GLADIATOR

COORDONARE: RODICA CIORĂNICĂ

FOTO: MIHAIL TURCULEȚ

Imposibilul este posibil

De obicei, numirea unui nou CEO la o companie atât de mare și importantă, e știrea zilei. Pe 24 februarie, ziua în care Olga Surugiu a fost numită în postul de Director General Orange Moldova, a început războiul în Ucraina și numirea ei și-a pierdut din sonoritate. Cu toate acestea, 2022 a fost unul dintre cei mai buni ani din istoria companiei.

Highlight-ul anului 2022. Imposibilul este posibil. Nimeni nu s-a așteptat ca în acest context extrem de dificil să înregistrăm o evoluție de admirat – mă refer atât la indicatorii generali ai companiei, cât și la gradul de satisfacție al clientului. Să avem clienți fericiți e unul din scopurile noastre prioritare. Iar pentru mine personal, laitmotivul acestui an a fost agilitate, adaptabilitate la schimbare, încredere din partea echipei mele și reziliență. Am rezistat unei creșteri masive de anxietate pe piața comercială, dar și în fiecare familie. Iar când ești concentrat pe obiective pe termen scurt, ajungi și la rezultate pe termen lung. În concluzie, 2022 e anul care ne-a surprins.

Cea mai mare realizare. Unitatea echipei și echilibrul dintre viața mea personală și cea profesională. Mi-am văzut copilul când a mâncat prima masă solidă, când a făcut primul pas, la orice realizare mică – am fost acolo. Lângă el. Să fii împreună cu familia ta e o mare reușită. Cu cât mai mari și mai multe sunt realizările din carieră, cu atât e mai importantă prezența lucrurilor simple în viața ta – familia și sprijinul ei.

Lecția de viață. Viața îmi oferă lecții constante despre mine. Că trebuie să am răbdare și încă nu am… Eu mereu îmi pun pasiunea la muncă, emoțiile, și consider că autenticitatea e o mare virtute. Or, a fi mereu autentic, înseamnă și să te consumi în exces. Încă învăț această lecție a implicării fără să îmi pierd prea mult din autenticitate și energie.

Lecția de business. Comunicarea și transparența. Cu cât e mai mare echipa, cu atât mai important e să poți să explici ceea ce faci, să anunți, să comunici corect. Și oamenii te vor susține. Doar așa dispare teama, anxietatea, frica de necunoscut. În anul trecut am avut cea mai mare criză energetică din ultimii ani, iar în contextul deconectărilor masive de la curent, noi am avut toate rețelele funcționale, fără să afectăm în vreun fel experiența clientului. Niciodată nu am trăit aceste strategii de criză decât pe hârtie, iar anul ăsta am testat cum e să fii pregătit. Lecția a fost că trebuie să avem mereu o strategie pusă la punct și să reacționăm cu sânge rece exact după această carte.

Provocarea anului. 2022 a avut complexitatea necunoscutului. Cel mai greu a fost să iau decizii în funcție de predictibilitate. Atunci când nu am știut ce o să se întâmple mâine, a trebuit să deliberez asumându-mi riscuri. Am operat într-un necunoscut total. A urmat criza economică și inflația care ne-a dat pe spate. Am mers pe întuneric, pentru că în fiecare dimineață te trezeai în alt context. Asta mi-a testat limitele.

Industria ORANGE. Nu mi-a fost frică niciodată să îmi asum responsabilități. Momentul în care mi-am dat seama conștient că sunt capabilă să conduc o instituție atât de mare și diversă, a fost discuția cu un director venit de la Paris, care m-a întrebat ce vreau să fac. Eram în acel moment director la Orange Systems și el m-a întrebat dacă aș putea să fiu într-o zi director la Orange Moldova. Și atunci mi-am zis: de ce n-aș putea? A fost o conștientizare, nu o ambiție. O altă companie? Ok. Mai mare? Ok. Faptul că veneam din industrie, era un antrenament, aveam vizibilitatea acestor domenii și capacitatea să înțeleg tot businessul în ansamblu.

Planuri pentru 2023. E un an pe care toată lumea îl anunță mult mai dificil. Mai dificil pentru noi toți din cauza impactului în economia țării. Cred că un director general are un impact mare pe cultura organizației,

motivația echipei, mesajul pe care îl livrează. Cuvântul la modă e transformare și transformarea digitală a companiei, digitalizarea comunicării cu clienții, a analiticii de date avansate. Zona big-tech vine peste noi cu pași rapizi și 2023 e tocmai anul în care trebuie să accelerăm, 2022 fiind despre supraviețuire.

Transformarea. Cu siguranță, transformarea digitală presupune să eliberăm timp pentru oamenii noștri ca să poată gândi eficient. Este important să producem mai mult cu aceeași echipă, mai multă valoare adăugată, să răspundem nevoilor interne și externe ale unui client. Pentru exponenții tinerei generații e mai simplu să interacționeze digital, e o generație care nu vrea să sune. Sau avem o altă categorie de clienți care stau în ședințe și discută pe chat. Suntem noi simpli pentru clienții noștri? S-ar putea să nu fim. Și asta e provocarea anului.

Muncă, ambiție sau noroc? Muncă! Asta a contat cel mai mult. De când mă țin minte, am făcut ceva. Învățare, investiție perpetuă în mine. Ambiție? Da, din moment ce îmi place să am un rezultat. Noroc? Nu cred în noroc. Dar am fost încurajată de oamenii potriviți, la momentul potrivit. Am știut tot timpul că, din moment ce am să fac cel mai bine ce trebuie să fac, recunoașterea va veni la mine. Dacă voi fi bună într-un anumit context, cineva va recunoaște acest lucru. Și acest lucru s-a întâmplat. Cariera mea a fost ajutată de mulți mentori, de șefii mei, de foștii directori generali ai Orange Moldova și Orange România. Ei sunt cei care mi-au provocat competențele.

Eu și succesul. Am fost cea mai mică în toate funcțiile pe care le-am avut. Nu aveam 40 de ani când am fost numită aici. Am spart mai multe bariere și stereotipuri. Dar nu mă consider un model pentru alții pentru că niciodată nu m-am uitat la alții. Nu am idoli, am mentori. Am știut să captez informația relevantă pentru mine. Azi, motivația mea e să aduc un impact în această echipă și în această țară, așa cum compania investește anual în viitorul acestei țări peste 500 de milioane de lei. Și asta înseamnă un efort. Investim în fibră, rețele, oameni, locuri de muncă, iar fiecare al șaselea moldovean a beneficiat de ajutorul Fundației Orange prin programe culturale sau de educație. Și asta e satisfacția mea – contribuția pentru un viitor mai bun. Succesul pentru mine e să nu pierd timpul. Sunt binecuvântată în viața asta prin familia care m-a susținut în toate demersurile mele. Succesul e să poți să spui că ai făcut tot ce ai putut și ai adus o valoare echipei și țării tale.

Abonează-te la articolele

Vip Magazin